Wrzesień to dziwny miesiąc. Jeszcze w głowie letnie rozleniwienie, a już kalendarz podsuwa obowiązki, plany i nowe początki. Kino też nie pozwala się ociągać i zasypuje nas opowieściami, które buzują od napięć: politycznych, egzystencjalnych, estetycznych. To tygodnie, w których spotkają się duchy przeszłości i niepokoje teraźniejszości, a na ekranie pulsować będą zarówno wielkie narracje, jak i małe historie codzienności.
Sprawdźcie co znajdziecie wśród naszych wyróżnionych, wrześniowych premier:
Ari Aster wraca z przewrotną mieszanką westernu i czarnej komedii, osadzoną w fikcyjnym miasteczku w Nowym Meksyku w czasie pandemii. Starcie burmistrza (Pedro Pascal), przestrzegającego zasad lockdownu, i szeryfa (Joaquin Phoenix), broniącego „wolności obywatelskich”, przeradza się w groteskowy spór o lęki, fake newsy i kontrolę nad przyszłością lokalnej społeczności. Zrealizowany ze zdjęciami Dariusa Khondjiego, Eddington to pamflet na czasy covidu, teorie spiskowe i polaryzację Ameryki – w równym stopniu zabawny, co niepokojąco aktualny.
Nagrodzony w Cannes Nagrodą Jury dramat Olivera Laxe’a (Siła ognia) to porywająca opowieść o ojcu, który w Maroku rozpaczliwie szuka zaginionej córki, trafiając w sam środek pustynnych rave’ów i w drogę prowadzącą ku granicy z Mauretanią. Sirât łączy kino survivalowe z pulsującą energią techno i apokaliptycznym klimatem, zachwyca intensywnością doznań wizualnych, rytmem elektryzującej ścieżki Kangdinga Raya i fizycznością, która nie daje o sobie zapomnieć. To kino drogi i zarazem opowieść o eskapizmie, wspólnocie i przemocy, które dopadają nas nawet tam, gdzie szukamy wolności.
W trzeciej części komediowego hitu Teściowie ponownie spotykamy się z rodziną, która tym razem zjeżdża się do spokojnego ośrodka na prowincji na chrzciny. Wanda i Tadeusz organizują uroczystość, na którą zapraszają Małgorzatę wraz z przyjaciółką, psychoterapeutką Grażyną. Na spotkaniu pojawia się również były mąż Małgorzaty, Andrzej, który przylatuje specjalnie z Australii – i tym razem nie jest sam. Spotkanie wymyka się spod kontroli, a konflikty i nowe romanse prowadzą do nieoczekiwanych konsekwencji (z udziałem lokalnej policji!).
Co by było, gdyby można było jeszcze raz przeżyć najważniejsze chwile swojego życia? Sarah, grana przez Margot Robbie, i David, w którego wciela się Colin Farrell, spotykają się przypadkiem na weselu, a los rzuca ich w niezwykłą podróż przez wspomnienia. Dzięki temu lepiej rozumieją, jak znaleźli się w tym punkcie życia… i być może dostają szansę, by odmienić swoją przyszłość.
Luźna adaptacja powieści Vineland Thomasa Pynchona, czyli mieszanka politycznej satyry, czarnej komedii i pełnometrażowego kina akcji. Gdy po latach pojawia się śmiertelny wróg, byli rewolucjoniści łączą siły, by uratować córkę jednego z nich. Na ekranie pojawią się Leonardo DiCaprio, Sean Penn, Benicio del Toro, Regina Hall i Teyana Taylor. Ogromna, emocjonalnie naładowana produkcja Andersona.
Władysław Pasikowski i Bogusław Linda ponownie łączą siły w thrillerze inspirowanym prawdziwymi wydarzeniami z 1981 roku. Kreml wydaje rozkaz likwidacji Jana Pawła II, a legendarny snajper i agent wywiadu Konstanty „Bruno” Brusicki zostaje wciągnięty w tajną operację mającą zatuszować ślady zamachu i wyeliminować Alego Agcę. Zamach na papieża odsłania kulisy jednej z najbardziej zagadkowych operacji służb specjalnych XX wieku, a w obsadzie – obok Lindy – pojawiają się Karolina Gruszka i Ireneusz Czop.
Formanowskie arcydzieło, Tornatore’owski hymn na cześć kina i pierwsza w historii pełnometrażowa animacja Pixara – we wrześniu wracają trzy filmy, które na zawsze zmieniły oblicze kina. Trzymajcie rękę na pulsie, ponieważ te tytuły zagramy wyłącznie na okazjonalnych seansach!
Ponad 170 tytułów, 16 sekcji tematycznych i 20 miast w całej Polsce. Po raz kolejny zapraszamy na święto młodych i dorastających widzów, którzy odkrywają swoją filmową wrażliwość. W programie najświeższe odkrycia, polskie oraz światowe premiery i powrót ulubionych bohaterów. Przed nami 12. Międzynarodowy Festiwal Filmowy TAURON Młode Horyzonty!
Już od 26 września do 5 października KNH, podobnie jak kilkadziesiąt kin w całym kraju, przyjmie pod swój dach najlepsze kino familijne z całego świata! To czas nie tylko filmów, ale też warsztatów, spotkań z twórcami i rozmów po seansach.
Tegoroczną edycją festiwalu, po raz pierwszy realizowaną w partnerstwie z Grupą TAURON, pragniemy dotrzeć do jak najszerszej publiczności. W repertuarze znalazło się 16 sekcji, a wśród nich filmy przeznaczone dla widzów od trzeciego roku życia, przez dzieci w wieku szkolnym, aż po nastolatków i młodych dorosłych, a także propozycje dla rodziców, opiekunów i nauczycieli.
To już piąty miesiąc, kiedy Echo płynie swoim trójdzielnym rytmem: poniedziałkowe kno na bis, wtorkowe festiwalowe perły i piątki z klasyką. Razem z Wami szukamy w kinie tego, co wymyka się premierowemu pośpiechowi: filmów, które domagają się ponownego spotkania, bo dopiero przy drugim, trzecim czy piątym seansie ujawniają swoje pełne brzmienie.
We wrześniu szczególnie polecamy hipnotyczną Siłę ognia Olivera Laxe’a – film, w którym pejzaż gór Galicji tętni niemal jak żywy organizm, oraz Psy Pasikowskiego, które trzy dekady po premierze wciąż brzmią jak nerwowy puls transformacyjnej Polski. W programie znalazło się też miejsce dla Fremont Babaka Jalaliego – subtelnej, czarno-białej historii o ciasteczkach z wróżbą i tęsknocie za nowym początkiem – oraz dla Opętania Andrzeja Żuławskiego, jednego z najbardziej niezwykłych horrorów w historii kina, który pozostaje doświadczeniem granicznym nawet dla najbardziej zahartowanych widzów. Nie zabraknie również klasyki gatunku: od pożegnalnego Wejścia smoka Bruce’a Lee po monumentalny fresk Coppoli, czyli Czas Apokalipsy w wersji reżyserskiej.
Na koniec warto zwrócić uwagę na trzy polskie (i współprodukowane przez Polskę) filmy w czerni i bieli – Zieloną granicę Agnieszki Holland, Dziewczynę z igłą Magnusa von Horna oraz oscarową Idę Pawła Pawlikowskiego. Pokazujemy je również w kontekście zbliżającego się Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, gdzie spotkały się z ogromnym uznaniem. To seanse, które przypominają, że polskie kino potrafi mówić prostymi środkami o sprawach najtrudniejszych i rezonować daleko poza lokalnym kontekstem.
Kompletny rozkład jazdy znajdziecie tutaj
Filmowa sekcja festiwalu Avant Art powraca we wrześniu z programem dokumentalnym, w którym muzyka staje się opowieścią o wolności, buncie, eksperymencie i tożsamości. To kino, które podobnie jak jego bohaterowie, nigdy nie gra pod dyktando.
Octopus Film Festival, największe święto kina gatunkowego w Polsce, odbywa się nieprzerwanie w Gdańsku od 2018 roku, prezentując najciekawsze filmy gatunkowe z całego świata i celebrując seans jako unikatowe, wspólnotowe doświadczenie. W tym roku po raz pierwszy jego replika zawita do Wrocławia, by przenieść niezwykłą atmosferę Octopusa do KNH i pokazać wybrane tytuły z festiwalowego programu.
Jeden z najpopularniejszych cykli ostatniego sezonu wraca z wakacji i od razu wchodzi w tryb pełnego skupienia. Na otwarcie Pacifiction, hipnotyczne kino Alberta Serry, twórcy, który potrafi pobudzić układ nerwowy bez uciekania się do fabularnych skrótów. Po seansie niezmiennie spotkamy się z Asią Wojsiat i Dominikiem Sobolewskim.
Niektórzy mówią, że to po prostu klasyk, inni, że żaden film nie uchwycił lepiej chwili, w której kino staje się czymś więcej niż rozrywką. Cinema Paradiso Giuseppe Tornatore to opowieść o dzieciństwie zbudowanym wokół projektora – o chłopcu podglądającym dorosłość z kabiny operatorskiej i mężczyźnie, który po latach wraca na Sycylię, by zmierzyć się ze swoją przeszłością. A teraz najlepsze: już w najbliższy piątek po seansie spotkamy się z Salvatore Cascio, niezapomnianym odtwórcą roli małego Totò. Dziś, 36 lat od premiery, aktor ma na karku więcej lat niż niejeden projektor, a Cinema Paradiso wciąż pozostaje najczulszym listem miłosnym do kina zapisanym na taśmie filmowej.
Włoskie kino od zawsze miało dar tworzenia wizji, które kształtują nasze postrzeganie. Od melancholii Rosselliniego, przez monumentalność Viscontiego, po barokowe obrazy Felliniego. Paolo Sorrentino dorzucił do tej tradycji własny ton: hipnotyczny, elegancki, podszyty melancholią, ale zarazem pełen ironii i dystansu. Zanim na ekrany trafi La grazia, jego najnowszy film z Tonim Servillo, zapraszamy Was na przegląd wczesnych dzieł reżysera. To cztery wieczory, które pozwolą nam przypomnieć sobie, jak rodził się jego styl i jak z Neapolu wyruszył w stronę światowej kariery.
zapraszamy Was na cykl Przez żołądek do sedna, gdzie kino spotyka się z kulinariami przy wspólnym stole. Każde spotkanie to dwudaniowa kolacja, czyli film i dyskusja: seans jako przystawka, a rozmowa – prowadzona przez Małgorzatę Karkochę-Jakubowską oraz Dagę Furmanek-Lorenc – jako danie główne. Rozmawiać będziemy o tradycjach i rewolucjach kulinarnych, o kuchni jako przestrzeni kultury i pamięci, o smakach, które formują tożsamość i o bohaterach zmieniających sposób myślenia o jedzeniu.
Na początek zapraszamy na spotkanie z Julią – filmowym portretem Julii Child, która uczyniła z kuchni francuskiej popkulturową przygodę i nauczyła miliony ludzi patrzeć na gotowanie jak na sztukę. Po seansie oddamy głos Małgorzacie, szefowej kuchni restauracji IDA, oraz Dadze, współtwórczyni projektu brzuchotwórcy, które poprowadzą rozmowę o jedzeniu, kinie i o sile osobowości w świecie gastronomii.
Wspólnie z Wrocławską Fundacją Filmową zapraszamy na projekt, który łączy film i architekturę w refleksji nad miastem odradzającym się po wojnie. Zobaczymy cztery zrekonstruowane dokumenty z lat 1969–1972, wydobywające obrazy Wrocławia z jego pierwszych powojennych dekad – od oswajania ruin przez nowych mieszkańców, przez propagandowe narracje lat 60., aż po wizje modernizacji i urbanistyczne plany początku lat 70.
Po seansie odbędzie się dyskusja z udziałem Joanny Mielewczyk, Agaty Gabiś i Grzegorza Czekańskiego. Porozmawiamy o tym, jakie wizje miasta wyłaniają się z dokumentów, jakie stereotypy i diagnozy zostały w nich utrwalone i co z tamtych obrazów i idei zachowało się do dziś.
Podczas kolejnego pokazu z cyklu Dom w Kinie, w którym siły łączą Wrocławski Dom Literatury i Kino Nowe Horyzonty, obejrzymy Piknik pod Wiszącą Skałą Petera Weira i porozmawiamy o dziewczyńskości, przemocy, literackim pierwowzorze Joan Lindsay i o tym, jak kino potrafi zamieniać opowieść w doświadczenie.
Film Weira od pół wieku uchodzi za jeden z najbardziej zagadkowych klasyków. To hipnotyczna impresja o inicjacji, tajemnicy i świecie, który wymyka się wyjaśnieniom. Po seansie rozmowę poprowadzą Maria Halber, Weronika Murek i Emilia Konwerska.
Nie ma „kina niezależnego lat 90.” bez Quentina Tarantino. Wściekłe psy były punktem zero – filmem, który wyniósł jego dialogi, brutalny humor i pastiszową energię na ekrany całego świata.
Dziś ogląda się go już jako klasyk, ale nadal działa z tą samą siłą: szczątkowa akcja, klaustrofobiczna przestrzeń magazynu i wybuchowe starcia gangsterów, którzy znają się tylko po pseudonimach. „Mr. Blonde”, czyli Michael Madsen, wniósł do filmu chłód i niepokój, które na dekady zdefiniowały jego ekranowe emploi. To jemu, zmarłemu w tym roku aktorowi, dedykujemy ten pokaz – powrót do roli, która uczyniła go ikoną kultury popularnej.
Szrotozonty nie zwalniają tempa i we wrześniu proponują kolejną dawkę kina klasy B. Tym razem na ekranie pojawi się pozycja, która idealnie pokazuje, jak daleko kino gatunkowe potrafi zabrnąć poza granice rzemiosła i jak wiele frajdy daje oglądanie jego filmowych potknięć.
Wspólnie z dystrybutorem Aurora Films kontynuujemy cykl Na głos, w ramach którego co miesiąc sięgamy po wyjątkowe tytuły współczesnego art house’u. To filmy nagradzane na najważniejszych festiwalach, często prezentowane przedpremierowo, a przede wszystkim dzieła, które prowokują do rozmowy i zachęcają do szukania ukrytych znaczeń.
Po wakacyjnej przerwie wracamy do wielkiej sztuki na ekranie i otwieramy nowy sezon. Podobnie jak najlepsze teatry, opery czy galerie świata, także i my zapraszamy na spotkania ze sztuką najwyższej próby – od muzyki klasycznej, przez malarstwo, aż po koncerty rockowe. Już w październiku pojawi się także nasz nowy kwartalny materiał, w którym zbierzemy cały program na nadchodzące miesiące.
Jeszcze w tym miesiącu Waszej uwadze polecamy: