Filmowa sekcja festiwalu Avant Art powraca z nowym programem dokumentalnym, w którym muzyka staje się opowieścią o wolności, eksperymencie, buncie i tożsamości. Avant Art Film 2025 to przegląd bezkompromisowego kina o kulturze dźwięku i zjawiskach, które na trwałe zmieniły pejzaż muzyki alternatywnej i awangardowej.
Podobno o muzyce nie powinno się mówić, należy jej słuchać. My uważamy, że można też ją oglądać, co planujemy we wrześniu zrobić i to z wypiekami na twarzy. Avant Art Film 2025 to filmowy przegląd festiwalu Avant Art, w którym obrazy, rytmy i słowa splatają się w dokumenty o artystach, którzy nigdy nie grali pod dyktando.
W programie znajdziecie historie tak rozpięte jak muzyczne skale. Od progresywnych konstrukcji King Crimson w In the Court of the Crimson King (polska premiera i pierwszy w naszym kraju pokaz na wielkim ekranie) przez anarcho-punkowy manifest Crass: The Sound of Free Speech, aż po poetycki portret Genesis P-Orridge w S/He Is Still Her/e.
W przypadku King Crimson warto dodać, że film oglądamy w momencie, gdy legendarny zespół wraca do studia po 22 latach przerwy, by po raz pierwszy nagrać w wersji studyjnej utwory dotąd prezentowane wyłącznie na żywo, łącząc klasyczne brzmienie z nowymi kierunkami, które zespół eksplorował w ostatnich latach.
Nie zabraknie też intymnego wejścia za kulisy powrotu zespołu Blur w Blur: To the End oraz podwójnego ujęcia twórczości Boy George’a i Tricky’ego w średniometrażowych Boy Next Door i Naked and Famous: Tricky. Program domknie bezkompromisowe White Riot, czyli tytuł o punkowym sprzeciwie wobec rasizmu w Wielkiej Brytanii końca lat 70.
Ten zestaw filmów łączy wspólny ton. Dźwięk staje się tu językiem buntu, a kamera podąża tym samym rytmem, próbując uchwycić, dlaczego niektórzy artyści nie potrafią zagrać inaczej niż po swojemu. To kino, które porusza, inspiruje i rezonuje z duchem niezależności, dlatego zgrajcie swoje kalendarze i widzimy się pod barierką, tzn. w pierwszym rzędzie.