repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Snowpiercer: Arka przyszłości, reż. Joon-ho Bong

 

Program ramowy, literatura i sylabus

Literatura:

Literatura podstawowa:

  1. Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia, wybór, wstęp i oprac. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002, obowiązuje rozdział: MANIFEST - DOGMA 95, przeł. T. Szczepański, s. 71-73.
  2. Jacek Flig, Chiny, Tajwan, Hongkong: trzy spóźnione fale [w:] Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina. Tom 4. Kino końca wieku, Kraków 2019, obowiązuje rozdział o Hongkongu (od s. 724).
  3. Roman Husarski, Marka „Korea”. Geneza południowokoreańskiego soft power, „Ekrany” 2021, nr 3.
  4. Sebastian Jagielski, Kino polskie w czasach transformacji [w:] Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina. Tom 4. Kino końca wieku, Kraków 2019, s. 985-1037.
  5. Agnieszka Kulig, Rumuńska melancholia – refleksja o kinie rumuńskim po roku 1989 [w:] Bogusław Bakuła, Monika Talarczyk-Gubała (red.), Przeszłość w kinie Europy Środkowej i Wschodniej po roku 1989, Poznań 2008.
  6. Michał Matuszewski, Kino (dla) zwierząt, „Ekrany” 2017, nr 6.
  7. Elżbieta Olzacka, Rewolucja w ukraińskim kinie, „Dwutygodnik” 4/2022,
    https://www.dwutygodnik.com/artykul/10028-rewolucja-w-ukrainskim-kinie.html
  8. Bolesław Racięski, Argentyna, Meksyk, Brazylia oraz pozostałe kinematografie latynoamerykańskie, [w:] Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina. Tom 4. Kino końca wieku, Kraków 2019, obowiązuje rozdział o Meksyku (od s. 615).
  9. Miłosz Stelmach, Kronika oporu. Niezbędnik ukraińskiego kina, „Ekrany” 2022, nr 1.
  10. Miłosz Stelmach, Nollywood. Egzotyczne imperium kina, „Ekrany” 2016, nr 3/4, s. 31-32.
  11. Miłosz Stelmach, Kino Afryki Subsaharyjskiej [w:] Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina. Tom 4. Kino końca wieku, Kraków 2019, s. 1205-1221.
  12. Rafał Syska, Neomodernizm filmowy, Kraków 2014. Obowiązują rozdziały: 5,6,7,8 i 10.
  13. Barbara Szczekała, Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź 2018. Obowiązują strony: 11-56.
  14. Tomasz Żaglewski, Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego, Warszawa 2017, obowiązuje rozdział 2. Części większego uniwersum – o znaczeniu i charakterystyce komiksowo-filmowych wszechświatów.
  15. Mateusz Żebrowski, Disney’s Animal Studies, „Ekrany” 2020, nr 2.

Literatura uzupełniająca:

  1. David Bordwell, Planet Hong Kong: Popular Cinema and the Art of Entertainment, Cambridge 2000.
  2. Aleksandra Drzał-Sierocka, Luc Besson. Uśmiechnięta twarz filmowego postmodernizmu, Warszawa 2012.
  3. Karolina Kosińska, „To jest twój człowiek – idź z nim”. O zakłóconej identyfikacji w filmach Alana Clarke’a, „Kwartalnik Filmowy” 2021, nr 114.
  4. Paulina Kwiatkowska, Kuba Mikruda (red.), Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-Lianga, Kraków 2009.
  5. Jacek Ostaszewski, Historia narracji filmowej, Kraków 2018, obowiązuje rozdział: Narracje kina postmodernistycznego.
  6. Michał Piepiórka, Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej, Wrocław 2019.
  7. Anita Piotrowska (red.), Szukając von Triera, Kraków 2000.
  8. Andrzej Pitrus, Tatuaż po pijanemu: mumblecore, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75/76.
  9. Rafał Syska, Béla Tarr. Koło się zamyka [w:] Alicja Helman, Andrzej Pitrus (red.) Autorzy kina europejskiego III, Kraków 2007, 343-372.
  10. Lisa Tyler, City on Fire: Hong Kong Cinema, Nowy Jork 1999.

Program ramowy:

1. Slow Cinema
2. Francuski neobarok
3. Różne oblicza realizmu filmowego
4. Kino Afryki Saharyjskiej
5. Kino Ukrainy
6. Nowa Fala Rumuńska
7. Kino z Hongkongu
8. Kino meksykańskie
9. Ekokrytyka filmowa i Ekokino
10. Nowe filmowe narracje
11. Kino Korei Południowej
12. Generacja X
13. Od Psów do Bogów: Współczesne kino polskie
14. Egzamin

Sylabus:

Do pobrania tutaj

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!