repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Nienawistna ósemka, reż. Quentin Tarantino

 

Program ramowy, literatura i sylabus

Literatura podstawowa:

  1. Historia kina tom 2 - Kino klasyczne, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2011.
    Rozdziały: II (zwł. podrozdz. dot. musicalu, horroru, westernu); VI, VIII (zwł. podrozdz. o Orsonie Wellesie i filmie noir); IX, XII, XVIII
  2. Historia kina tom 3 - Kino epoki nowofalowej, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2015. Rozdziały: II, VI, VIII, XIII.  

Literatura uzupełniająca:

  • Mirosław Przylipiak, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Gdańsk 2017.
  • Clinton Heylin, Pod prąd. Orson Welles kontra Hollywood, tłum. J. Kozłowski, Warszawa 2007.
  • Orson Welles. Twórczość – Recepcja – Dziedzictwo, red. P. Biliński, B. Filip, K. Kornacki, M. Maciejewska, Gdańsk 2016.
  • Małgorzata Kozubek, Dookoła świata z Orsonem Wellesem, „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 107, s. 176-190.
  • Małgorzata Kozubek, Drugie (cyfrowe) życie filmów Orsona Wellesa, „Kwartalnik Filmowy” 2021, nr 113, s. 153-168.
  • Magdalena Kamińska, Upiór w kamerze. Zarys kulturowej historii grozy, Poznań 2006.
  • Noel Carrol, Filozofia horroru, tłum. M. Przylipiak, Gdańsk 2005.
  • André Bazin, Western, czyli film amerykański par excellence, [w:] tegoż, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Warszawa 1963.
  • Łukasz A. Plesnar, Twarze westernu, Kraków 2009.
  • Jim Kitses, Horizons West: Directing the Western from John Ford to Clint Eastwood, British Film Institute, London 2004.
  • Mateusz Skomorowski, Lubię moment przybycia do miasta i moment jego opuszczenia, wszystko pomiędzy nimi jest parszywe, „Kwartalnik Filmowy” 2012, nr 79, s. 140-150.
  • Rick Altman, The American Film Musical, Indiana University Press, London 1987.
  • Wiesław Godzic, Widz w świecie musicalu, [w:] Kino gatunków, red. Alicja Helman, Warszawa-Kraków 1991.
  • Wiesław Godzic, Jak umiera gatunek? Przypadek musicalu, [w:] Kino gatunków: wczoraj i dziś, red. Krzysztof Loska, Kraków 1998.
  • Dorota Skotarczak, Historia amerykańskiego musicalu filmowego, Wrocław 2002.
  • Dorota Skotarczak, Od Astaire'a do Travolty, Poznań 1996.
  • Studia filmoznawcze 2010, nr 31. (Numer poświęcony kinu noir].
  • Richard Dyer, Heavenly Bodies: Stars and Society, London 1986.
  • Laura Mulvey, Przyjmność wzrokowa a kino narracyjne [w:] tejże, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, red. K. Kuc i L. Thompson, Kraków 2010.
  • Maria Kornatowska, O neorealizmie raz jeszcze [w:] „Kino” 10/1966.
  • Tadeusz Miczka, Kino włoskie, Gdańsk 2009.
  • Cesare Zavattini, Neorealizm według mnie, [w:] Europejskie manifesty kina. Antologia, red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002.
  • Tadeusz Lubelski, Nowa Fala: O pewnej przygodzie kina francuskiego, Kraków 2000.
  • Tadeusz Lubelski,  Agnes Varda  KINOpisarka , Kraków 2006.
  • André Bazin, Polityka autorska [w:] tegoż, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Warszawa 1963.
  • Alexandre Astruc, Narodziny nowej awangardy: kamera-pióro, [w:] Europejskie manifesty kina. Antologia, red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002.
  • François Truffaut, Burżuazja i polityka, „Kultura Filmowa” 1971, nr 11–12.
  • Peter Hames, Czechosłowacka Nowa Fala, tłum. J. Matyskieła, Gdańsk 2009.
  • Marzena Matla, Lena Nemeth Vitova (red.), Czechosłowacka Nowa Fala, Poznań 2012.
  • Antonin J. Liehm, Filmy pod specjalnym nadzorem: doświadczenie czechosłowackie, tłum. A. Jagodziński, P. Krauze, T. Grabiński, Warszawa 2003.
  • Piotr Kletowski, Kino Dalekiego Wschodu, Warszawa 2009.
  • Krzysztof Loska, Mistrzowie kina japońskiego, Kraków 2015.
  • Mirosław Przylipiak,  Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2004.
  • Konrad Klejsa, Filmowe oblicza kontestacji. Kino Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wobec kultury protestu przełomu lat sześćdziesiątych i osiemdziesiątych, Warszawa 2008.

Program ramowy:

  1. Złota era Hollywood
  2. Przemiany kina gatunkowego
  3. Ewolucja westernu
  4. Złota era musicalu
  5. Film noir i neonoir
  6. Filmowy gwiazdozbiór
  7. Nowy neorealizm
  8. Filmowy modernizm i neomodernizm
  9. Polityka autorska w kinie
  10. Czechosłowacka Nowa Fala
  11. Kino Dalekiego Wschodu
  12. Odmiany dokumentalizmu
  13. Kino kontestacji i koniec Hollywood
  14. Egzamin

Sylabus:

Do pobrania tutaj

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!