repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Dziwolągi, reż. Tod Browning

 

Program ramowy, literatura i sylabus

Literatury podstawowe:

  1. Historia kina tom 2: Kino klasyczne, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2011.
    Rozdziały: II; VI, VIII (zwł. podrozdz. o Orsonie Wellesie i filmie noir), XII, XVIII, XX, XII (tu podrozdział poświęcony Hiszpanii).
  2. Historia kina tom 3: Kino epoki nowofalowej, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2015. Rozdziały: I, II, VI, VIII, XI, XII, XIII, XXIII.  
  3. Mirosław Przylipiak, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Gdańsk 2017 [tu rozdz. 5. Filmowa mowa codzienna].

Lektury uzupełniające:

  • Clinton Heylin, Pod prąd. Orson Welles kontra Hollywood, tłum. J. Kozłowski, Warszawa 2007.
  • Orson Welles. Twórczość – Recepcja – Dziedzictwo, red. P. Biliński, B. Filip, K. Kornacki, M. Maciejewska, Gdańsk 2016.
  • Małgorzata Kozubek, Dookoła świata z Orsonem Wellesem, „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 107, s. 176-190.
  • Małgorzata Kozubek, Drugie (cyfrowe) życie filmów Orsona Wellesa, „Kwartalnik Filmowy” 2021, nr 113, s. 153-168.
  • Magdalena Kamińska, Upiór w kamerze. Zarys kulturowej historii grozy, Poznań 2006.
  • Łukasz A. Plesnar, Twarze westernu, Kraków 2009.
  • Rick Altman, The American Film Musical, Indiana University Press, London 1987.
  • Dorota Skotarczak, Historia amerykańskiego musicalu filmowego, Wrocław 2002.
  • „Studia Filmoznawcze” 2010, nr 31. (Numer poświęcony kinu noir).
  • Richard Dyer, Heavenly Bodies: Stars and Society, London 1986.
  • Laura Mulvey, Przyjmność wzrokowa a kino narracyjne [w:] tejże, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, red. K. Kuc i L. Thompson, Kraków 2010.
  • Tadeusz Miczka, Kino włoskie, Gdańsk 2009.
  • Tadeusz Miczka, 10 000 km od Hollywood. Historia kina włoskiego od 1896 roku do połowy lat pięćdziesiątych XX wieku, Kraków 1992
  • Cesare Zavattini, Neorealizm według mnie, [w:] Europejskie manifesty kina. Antologia, red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002.
  • Tadeusz Lubelski, Nowa Fala: O pewnej przygodzie kina francuskiego, Kraków 2000.
  • Tadeusz Lubelski,  Agnes Varda  KINOpisarka , Kraków 2006.
  • André Bazin, Polityka autorska [w:] tegoż, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Warszawa 1963.
  • Alexandre Astruc, Narodziny nowej awangardy: kamera-pióro, [w:] Europejskie manifesty kina. Antologia, red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002.
  • François Truffaut, Burżuazja i polityka, „Kultura Filmowa” 1971, nr 11–12.
  • Peter Hames, Czechosłowacka Nowa Fala, tłum. J. Matyskieła, Gdańsk 2009.
  • Marzena Matla, Lena Nemeth Vitova (red.), Czechosłowacka Nowa Fala, Poznań 2012.
  • Antonin J. Liehm, Filmy pod specjalnym nadzorem: doświadczenie czechosłowackie, tłum. A. Jagodziński, P. Krauze, T. Grabiński, Warszawa 2003.
  • Krzysztof Loska, Mistrzowie kina japońskiego, Kraków 2015.
  • Konrad Klejsa, Filmowe oblicza kontestacji. Kino Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wobec kultury protestu przełomu lat sześćdziesiątych i osiemdziesiątych, Warszawa 2008.

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!