Historia kina tom 2: Kino klasyczne, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2011. Rozdziały: II; VI, VIII (zwł. podrozdz. o Orsonie Wellesie i filmie noir), XII, XVIII, XX, XII (tu podrozdział poświęcony Hiszpanii).
Historia kina tom 3: Kino epoki nowofalowej, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2015. Rozdziały: I, II, VI, VIII, XI, XII, XIII, XXIII.
Mirosław Przylipiak, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Gdańsk 2017 [tu rozdz. 5. Filmowa mowa codzienna].
Lektury uzupełniające:
Clinton Heylin, Pod prąd. Orson Welles kontra Hollywood, tłum. J. Kozłowski, Warszawa 2007.
Orson Welles. Twórczość – Recepcja – Dziedzictwo, red. P. Biliński, B. Filip, K. Kornacki, M. Maciejewska, Gdańsk 2016.
Małgorzata Kozubek, Dookoła świata z Orsonem Wellesem, „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 107, s. 176-190.
Małgorzata Kozubek, Drugie (cyfrowe) życie filmów Orsona Wellesa, „Kwartalnik Filmowy” 2021, nr 113, s. 153-168.
Magdalena Kamińska, Upiór w kamerze. Zarys kulturowej historii grozy, Poznań 2006.
Łukasz A. Plesnar, Twarze westernu, Kraków 2009.
Rick Altman, The American Film Musical, Indiana University Press, London 1987.
Dorota Skotarczak, Historia amerykańskiego musicalu filmowego, Wrocław 2002.
„Studia Filmoznawcze” 2010, nr 31. (Numer poświęcony kinu noir).
Richard Dyer, Heavenly Bodies: Stars and Society, London 1986.
Laura Mulvey, Przyjmność wzrokowa a kino narracyjne [w:] tejże, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, red. K. Kuc i L. Thompson, Kraków 2010.
Tadeusz Miczka, Kino włoskie, Gdańsk 2009.
Tadeusz Miczka, 10 000 km od Hollywood. Historia kina włoskiego od 1896 roku do połowy lat pięćdziesiątych XX wieku, Kraków 1992
Cesare Zavattini, Neorealizm według mnie, [w:] Europejskie manifesty kina. Antologia, red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002.
Tadeusz Lubelski, Nowa Fala: O pewnej przygodzie kina francuskiego, Kraków 2000.
Tadeusz Lubelski, Agnes Varda KINOpisarka , Kraków 2006.
André Bazin, Polityka autorska [w:] tegoż, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Warszawa 1963.
Alexandre Astruc, Narodziny nowej awangardy: kamera-pióro, [w:] Europejskie manifesty kina. Antologia, red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002.
François Truffaut, Burżuazja i polityka, „Kultura Filmowa” 1971, nr 11–12.
Peter Hames, Czechosłowacka Nowa Fala, tłum. J. Matyskieła, Gdańsk 2009.
Marzena Matla, Lena Nemeth Vitova (red.), Czechosłowacka Nowa Fala, Poznań 2012.
Antonin J. Liehm, Filmy pod specjalnym nadzorem: doświadczenie czechosłowackie, tłum. A. Jagodziński, P. Krauze, T. Grabiński, Warszawa 2003.
Krzysztof Loska, Mistrzowie kina japońskiego, Kraków 2015.
Konrad Klejsa, Filmowe oblicza kontestacji. Kino Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wobec kultury protestu przełomu lat sześćdziesiątych i osiemdziesiątych, Warszawa 2008.