Program ramowy, literatura i sylabus
Akademia Kina Światowego – Początki kina
Literatura podstawowa:
1. Historia kina tom 1 – Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009; rozdziały:
- I: Andrzej Gwóźdź: Skąd się (nie) wzięło kino, czyli parahistorie obrazu w ruchu, s. 15-74.
- III: Rafał Syska: Początki kina amerykańskiego, s. 137-211.
- V: Michał Oleszczyk: David Wark Griffith: kino uczy się opowiadać, s. 275-313.
- VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392.
- VII: Tomasz Kłys: Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, s. 393-462.
- XII: Alicja Helman: Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, s. 737-777.
- XIII: Jadwiga Hučková: Nieme kino dokumentalne, s. 779-807.
- XIV: Inne kinematografie, podrozdział: Krzysztof Loska, Japonia, s. 819-827.
2. Historia kina tom 2 – Kino klasyczne, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2011; rozdziały:
- I: Iwona Sowińska: Przełom dźwiękowy, s. 19-71.
- III: Grażyna Stachówna: Francja lat trzydziestych: kino jako barometr, s. 135-189.
Literatura uzupełniająca:
- Andrzej Dębski, KINtop. Antologia wczesnego kina. Część 1 i 2, Wrocław 2016. (Szczególnie polecane rozdziały, uzupełniające wiedzę z wykładów – cz. 1: L. Vogl-Bieniek, Historyczna sztuka projekcji. Otwarta perspektywa dziejowa na film jako przedstawienie, M. Loiperdinger, Przyjazd pociągu Louisa Lumière’a. Mit założycielski nowego medium, M. Pabiś-Orzeszyna, Chromofilia, czyli wielobarwność wczesnego kina; cz. 2: Ł. Biskupski, „Duse kinematografu”. Dystrybucja, prezentacja i oddziaływanie filmów z Astą Nielsen w Królestwie Polskim przed wybuchem pierwszej wojny światowej.
- Andrzej Dębski, Historia kina we Wrocławiu w latach 1896–1918, Wrocław 2009.
- Andrzej Dębski, Nowoczesność, rozrywka, propaganda: historia kina we Wrocławiu w latach 1919–1945, Wrocław 2019.
- W cieniu braci Lumière. Szkice o początkach kina, red. M. Hendrykowska, Poznań 1995.
- „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 99: Andrzej Gwóźdź, Narodziny kina z ducha triku, s. 6-18; Stéphane Tralongo, Flânerie, cielesność i film w music-hallu. Georges Méliès w świecie modernistycznych przyjemności miejskich,s. 31-42; Andrzej Dębski, Od sztuk widowiskowych do kina atrakcji, czyli o intermedialności triku filmowego, 53-62.
- Łukasz Biskupski, Miasto Atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino w systemie rozrywkowym Łodzi, Warszawa 2013 [rozdz. 3. „Kinematograf! Sensacyjna atrakcja współczesności” (1896–1907); rozdz. 4. Kinomania. Kinematograf jako nowy segment branży rozrywkowej (1907–1914)].
- Karen Ward Mahar, Women filmmakers in early Hollywood, Baltimore 2006 [rozdz. 1. A Quiet Invasion. Nickelodeons, Narratives, and the First Women in Film].
- Alison McMahan, Alice Guy-Blaché, Lost visionary of cinema, 2002.
- „Film na Świecie” 1982, nr 3 (283) – numer monograficzny poświęcony Davidowi W. Griffithowi.
- Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000.
- Aleksander Kwiatkowski, Film skandynawski, Warszawa 1986.
- Dawid Głownia, Początki kina w Japonii na tle przemian społeczno-politycznych kraju, Wrocław 2020 (polecane rozdziały: Umasowienie kina w Japonii w drugiej dekadzie XX wieku, s. 263–271; Charakterystyka japońskiej branży filmowej w drugiej dekadzie XX wieku, s. 299–324).
- Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2006.
- Marek Hendrykowski, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44, s. 18-30.
- Lotte H. Eisner, Ekran demoniczny, tłum. K. Eberhardt, Gdańsk 2011.
- Siegfried Kracauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa, W. Wertenstein, Gdańsk 2010.
- Tomasz Kłys, Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa, Łódź 2006.
- Kristin Thompson, David Bordwell, Film History. An Introduction, New York 2010.
- Patrycja Bieszk, Aktor jako ikona: „bogini seksu” i „idealny kochanek”. Rzecz o Mae West i Rudolfie Valentino, „Kwartalnik Filmowy” 2002, nr 37/38.
- Paweł Sitkiewicz, Krystyna Weiher, Pięciogwiazdkowy seans. Pałace filmowe Ameryki, „Ekrany” 2019, nr 5.