Historia kina tom 1 – Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009; rozdziały:
I Andrzej Gwóźdź, Skąd się (nie) wzięło kino, czyli parahistorie obrazu w ruchu, s. 15–74.
II: Tadeusz Lubelski, Lumière i Méliès: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, s. 77–136.
V: Michał Oleszczyk, David Wark Griffith: kino uczy się opowiadać, s. 275–313.
VII: Tomasz Kłys, Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, s. 393–462.
VIII: Joanna Wojnicka, Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego (tu podrozdziały: Siergiej Eisenstein; Pudowkin i wytwórnia Mieżrabpom-Ruś oraz Realizm czy propaganda?).
XI: Iwona Kolasińska-Pasterczyk, Francuska szkoła impresjonistyczna, s. 685–735.
XII: Alicja Helman, Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, s. 737–777.
Dawid Głownia, Początki kina w Japonii na tle przemian społeczno-politycznych kraju, Wrocław 2020 (rozdziały Umasowienie kina w Japonii w drugiej dekadzie XX wieku, s. 263–271; Charakterystyka japońskiej branży filmowej w drugiej dekadzie XX wieku, s. 299–324).
Literatura uzupełniająca:
Andrzej Dębski, KINtop. Antologia wczesnego kina. Część 1 i 2, Wrocław 2016. (Szczególnie polecane rozdziały, uzupełniające wiedzę z wykładów – cz. 1: L. Vogl-Bieniek, Historyczna sztuka projekcji. Otwarta perspektywa dziejowa na film jako przedstawienie, M. Loiperdinger, Przyjazd pociągu Louisa Lumière’a. Mit założycielski nowego medium, M. Pabiś-Orzeszyna, Chromofilia, czyli wielobarwność wczesnego kina; cz. 2: Ł. Biskupski, „Duse kinematografu”. Dystrybucja, prezentacja i oddziaływanie filmów z Astą Nielsen w Królestwie Polskim przed wybuchem pierwszej wojny światowej.
Andrzej Dębski, Historia kina we Wrocławiu w latach 1896–1918, Wrocław 2009.
Andrzej Dębski, Nowoczesność, rozrywka, propaganda: historia kina we Wrocławiu w latach 1919–1945, Wrocław 2019.
W cieniu braci Lumière. Szkice o początkach kina, red. M. Hendrykowska, Poznań 1995.
„Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 99: Andrzej Gwóźdź, Narodziny kina z ducha triku; Stéphane Tralongo, Flânerie, cielesność i film w music-hallu. Georges Méliès w świecie modernistycznych przyjemności miejskich; Andrzej Dębski, Od sztuk widowiskowych do kina atrakcji, czyli o intermedialności triku filmowego
Łukasz Biskupski, Miasto Atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino w systemie rozrywkowym Łodzi, Warszawa 2013 [rozdz. 3. „Kinematograf! Sensacyjna atrakcja współczesności” (1896–1907); rozdz. 4. Kinomania. Kinematograf jako nowy segment branży rozrywkowej (1907–1914)].
Karen Ward Mahar, Women filmmakers in early Hollywood, Baltimore 2006 [rozdz. 1. A Quiet Invasion. Nickelodeons, Narratives, and the First Women in Film].
Alison McMahan, Alice Guy-Blache, Lost visionary of cinema, 2002.
„Film na Świecie” 1982, nr 3 (283) – numer monograficzny poświęcony Davidowi W. Griffithowi.
Andrzej Kołodyński: Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 32-57 (podrozdział: Wiertow: entuzjazm i kamera).
Tadeusz Szczepański, Wojciech Wierzewski (red.), Eisenstein. Artysta, myśliciel, Warszawa 1982.
David Bordwell, The Cinema of Eisenstein, Routledge 2005.
Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000.
Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2006.
Marek Hendrykowski, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44.
Lotte H. Eisner, Ekran demoniczny, tłum. K. Eberhardt, Gdańsk 2011.
Tomasz Kłys, Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa, Łódź 2006.
Kristin Thompson, David Bordwell, Film History. An Introduction, New York 2010.
Patrycja Bieszk, Aktor jako ikona: „bogini seksu” i „idealny kochanek”. Rzecz o Mae West i Rudolfie Valentino, „Kwartalnik Filmowy” 2002, nr 37/38.
Paweł Sitkiewicz, Krystyna Weiher, Pięciogwiazdkowy seans. Pałace filmowe Ameryki, „Ekrany” 2019, nr 5.
Program ramowy:
Historia widzenia
Kino atrakcji
Drugie narodziny kina
Twórczynie wczesnego kina
Nieme kino francuskie
Pierwsze dekady kina w Japonii
Klasyczne amerykańskie kino nieme
Kino i awangarda
Twórcze przetworzenie rzeczywistości - narodziny dokumentalizmu i symfonii miejskich
Głosy kina - przełom dźwiękowy w filmie
Koncepcja kina europejskiego w I połowie XX wieku oraz malarstwo ekspresjonistyczne