repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Babadook, reż. Jennifer Kent

 

Program ramowy, literatura i sylabus

Literatura:

Literatura podstawowa:

  • Historia kina tom 1 – Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009; rozdziały:
  1. I Andrzej Gwóźdź, Skąd się (nie) wzięło kino, czyli parahistorie obrazu w ruchu, s. 15–74.
  2. II: Tadeusz Lubelski, Lumière i Méliès: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, s. 77–136.
  3. V: Michał Oleszczyk, David Wark Griffith: kino uczy się opowiadać, s. 275–313.
  4. VII: Tomasz Kłys, Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, s. 393–462.
  5. VIII: Joanna Wojnicka, Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego (tu podrozdziały: Siergiej Eisenstein; Pudowkin i wytwórnia Mieżrabpom-Ruś oraz Realizm czy propaganda?).
  6. XI: Iwona Kolasińska-Pasterczyk, Francuska szkoła impresjonistyczna, s. 685–735.
  7. XII: Alicja Helman, Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, s. 737–777.
  8. XIII: Jadwiga Hučkova, Prehistoria dokumentu (tu podrozdziały Robert Flaherty – tropiciel odległych enklaw, Dziga Wiertow – eksperymentator, Kontynentalna tradycja realistyczna: symfonie miast).
  • Dawid Głownia, Początki kina w Japonii na tle przemian społeczno-politycznych kraju, Wrocław 2020 (rozdziały Umasowienie kina w Japonii w drugiej dekadzie XX wieku, s. 263–271; Charakterystyka japońskiej branży filmowej w drugiej dekadzie XX wieku, s. 299–324).

Literatura uzupełniająca:

  • Andrzej Dębski,  KINtop. Antologia wczesnego kina. Część 1 i 2, Wrocław 2016. (Szczególnie polecane rozdziały, uzupełniające wiedzę z wykładów – cz. 1: L. Vogl-Bieniek, Historyczna sztuka projekcji. Otwarta perspektywa dziejowa na film jako przedstawienie, M. Loiperdinger, Przyjazd pociągu Louisa Lumière’a. Mit założycielski nowego medium, M. Pabiś-Orzeszyna, Chromofilia, czyli wielobarwność wczesnego kina; cz. 2: Ł. Biskupski, „Duse kinematografu”. Dystrybucja, prezentacja i oddziaływanie filmów z Astą Nielsen w Królestwie Polskim przed wybuchem pierwszej wojny światowej.
  • Andrzej Dębski, Historia kina we Wrocławiu w latach 1896–1918, Wrocław 2009.
  • Andrzej Dębski, Nowoczesność, rozrywka, propaganda: historia kina we Wrocławiu w latach 1919–1945, Wrocław 2019.
  • W cieniu braci Lumière. Szkice o początkach kina, red. M. Hendrykowska, Poznań 1995.
  • „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 99: Andrzej Gwóźdź, Narodziny kina z ducha triku; Stéphane Tralongo, Flânerie, cielesność i film w music-hallu. Georges Méliès w świecie modernistycznych przyjemności miejskich; Andrzej Dębski, Od sztuk widowiskowych do kina atrakcji, czyli o intermedialności triku filmowego
  • Łukasz Biskupski, Miasto Atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino w systemie rozrywkowym Łodzi, Warszawa 2013 [rozdz. 3. „Kinematograf! Sensacyjna atrakcja współczesności” (1896–1907); rozdz. 4. Kinomania. Kinematograf jako nowy segment branży rozrywkowej (1907–1914)].
  • Karen Ward Mahar, Women filmmakers in early Hollywood, Baltimore 2006 [rozdz. 1. A Quiet Invasion. Nickelodeons, Narratives, and the First Women in Film].
  • Alison McMahan, Alice Guy-Blache, Lost visionary of cinema, 2002.
  • „Film na Świecie” 1982, nr 3 (283) – numer monograficzny poświęcony Davidowi W. Griffithowi.
  • Andrzej Kołodyński: Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 32-57 (podrozdział: Wiertow: entuzjazm i kamera).
  • Tadeusz Szczepański, Wojciech Wierzewski (red.), Eisenstein. Artysta, myśliciel, Warszawa 1982.
  • David Bordwell, The Cinema of Eisenstein, Routledge 2005.
  • Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000.
  • Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2006.
  • Marek Hendrykowski, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44.
  • Lotte H. Eisner, Ekran demoniczny, tłum. K. Eberhardt, Gdańsk 2011.
  • Tomasz Kłys, Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa, Łódź 2006.
  • Kristin Thompson, David Bordwell, Film History. An Introduction, New York 2010.
  • Patrycja Bieszk, Aktor jako ikona: „bogini seksu” i „idealny kochanek”. Rzecz o Mae West i Rudolfie Valentino, „Kwartalnik Filmowy” 2002, nr 37/38.
  • Paweł Sitkiewicz, Krystyna Weiher, Pięciogwiazdkowy seans. Pałace filmowe Ameryki, „Ekrany” 2019, nr 5.

Program ramowy:

  1. Historia widzenia
  2. Kino atrakcji
  3. Drugie narodziny kina
  4. Twórczynie wczesnego kina
  5. Nieme kino francuskie
  6. Pierwsze dekady kina w Japonii
  7. Klasyczne amerykańskie kino nieme
  8. Kino i awangarda
  9. Twórcze przetworzenie rzeczywistości - narodziny dokumentalizmu i symfonii miejskich
  10. Głosy kina - przełom dźwiękowy w filmie
  11. Koncepcja kina europejskiego w I połowie XX wieku oraz malarstwo ekspresjonistyczne
  12. Radziecka szkoła montażu
  13. Gwiazdozbiór i filmowe pałace
  14. Egzamin

Sylabus:

Do pobrania tutaj

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!