repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Dziwolągi, reż. Tod Browning

 

Program ramowy, literatura i sylabus

Akademia Kina Światowego – Początki kina

Literatura podstawowa:

1. Historia kina tom 1 – Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009; rozdziały:

  • I: Andrzej Gwóźdź: Skąd się (nie) wzięło kino, czyli parahistorie obrazu w ruchu, s. 15-74.
  • III: Rafał Syska: Początki kina amerykańskiego, s. 137-211.
  • V: Michał Oleszczyk: David Wark Griffith: kino uczy się opowiadać, s. 275-313.
  • VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392.
  • VII: Tomasz Kłys: Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, s. 393-462.
  • XII: Alicja Helman: Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, s. 737-777.
  • XIII: Jadwiga Hučková: Nieme kino dokumentalne, s. 779-807.
  • XIV: Inne kinematografie, podrozdział: Krzysztof Loska, Japonia, s. 819-827.

2. Historia kina tom 2 – Kino klasyczne, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2011; rozdziały:

  • I: Iwona Sowińska: Przełom dźwiękowy, s. 19-71.
  • III: Grażyna Stachówna: Francja lat trzydziestych: kino jako barometr, s. 135-189.

Literatura uzupełniająca:

  1. Andrzej Dębski,  KINtop. Antologia wczesnego kina. Część 1 i 2, Wrocław 2016. (Szczególnie polecane rozdziały, uzupełniające wiedzę z wykładów – cz. 1: L. Vogl-Bieniek, Historyczna sztuka projekcji. Otwarta perspektywa dziejowa na film jako przedstawienie, M. Loiperdinger, Przyjazd pociągu Louisa Lumière’a. Mit założycielski nowego medium, M. Pabiś-Orzeszyna, Chromofilia, czyli wielobarwność wczesnego kina; cz. 2: Ł. Biskupski, „Duse kinematografu”. Dystrybucja, prezentacja i oddziaływanie filmów z Astą Nielsen w Królestwie Polskim przed wybuchem pierwszej wojny światowej.
  2. Andrzej Dębski, Historia kina we Wrocławiu w latach 1896–1918, Wrocław 2009.
  3. Andrzej Dębski, Nowoczesność, rozrywka, propaganda: historia kina we Wrocławiu w latach 1919–1945, Wrocław 2019.
  4. W cieniu braci Lumière. Szkice o początkach kina, red. M. Hendrykowska, Poznań 1995.
  5. „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 99: Andrzej Gwóźdź, Narodziny kina z ducha triku, s. 6-18; Stéphane Tralongo, Flânerie, cielesność i film w music-hallu. Georges Méliès w świecie modernistycznych przyjemności miejskich,s. 31-42; Andrzej Dębski, Od sztuk widowiskowych do kina atrakcji, czyli o intermedialności triku filmowego, 53-62.
  6. Łukasz Biskupski, Miasto Atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino w systemie rozrywkowym Łodzi, Warszawa 2013 [rozdz. 3. „Kinematograf! Sensacyjna atrakcja współczesności” (1896–1907); rozdz. 4. Kinomania. Kinematograf jako nowy segment branży rozrywkowej (1907–1914)].
  7. Karen Ward Mahar, Women filmmakers in early Hollywood, Baltimore 2006 [rozdz. 1. A Quiet Invasion. Nickelodeons, Narratives, and the First Women in Film].
  8. Alison McMahan, Alice Guy-Blaché, Lost visionary of cinema, 2002.
  9.   „Film na Świecie” 1982, nr 3 (283) – numer monograficzny poświęcony Davidowi W. Griffithowi.
  10. Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000.
  11. Aleksander Kwiatkowski, Film skandynawski, Warszawa 1986.
  12. Dawid Głownia, Początki kina w Japonii na tle przemian społeczno-politycznych kraju, Wrocław 2020 (polecane rozdziały: Umasowienie kina w Japonii w drugiej dekadzie XX wieku, s. 263–271; Charakterystyka japońskiej branży filmowej w drugiej dekadzie XX wieku, s. 299–324).
  13. Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2006.
  14. Marek Hendrykowski, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44, s. 18-30.
  15. Lotte H. Eisner, Ekran demoniczny, tłum. K. Eberhardt, Gdańsk 2011.
  16. Siegfried Kracauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa,  W. Wertenstein, Gdańsk 2010.
  17. Tomasz Kłys, Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa, Łódź 2006.
  18. Kristin Thompson, David Bordwell, Film History. An Introduction, New York 2010.
  19. Patrycja Bieszk, Aktor jako ikona: „bogini seksu” i „idealny kochanek”. Rzecz o Mae West i Rudolfie Valentino, „Kwartalnik Filmowy” 2002, nr 37/38.
  20. Paweł Sitkiewicz, Krystyna Weiher, Pięciogwiazdkowy seans. Pałace filmowe Ameryki, „Ekrany” 2019, nr 5.

Lista programu ramowego i sylabus

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!