Camera obscura – u źródeł technologii widzialności.
Zabawki i urządzenia optyczne w służbie iluzji ruchu.
Sztuki projekcyjne (teatry cieni, latarnia magiczna) u podstaw kina jako spektaklu (M. Loiperdinger: „Kino to późna forma historycznej sztuki projekcji”).
Panoramy i ruchome panoramy – praktyki symulacyjne świata na pokaz.
Oddziaływanie wielkomiejskiego, nowoczesnego środowiska na ludzką percepcję.
2. Kino atrakcji
Pojęcie kina atrakcji – estetyczna i instytucjonalna specyfika tego okresu.
Pojęcie triku filmowego.
Georges Méliès i kulturowe konteksty Podróży na Księżyc.
Kino atrakcji i estetyka nowoczesności na przykładzie Mad Max: Na drodze gniewu.
3. Twórczynie wczesnego kina
Społeczne uwarunkowania pracy kobiet w rodzącym się przemyśle filmowym.
Trzy etapy funkcjonowania kobiet we wczesnym kinie: okres technologiczny, „cicha inwazja” i okres biznesowy.
Sylwetki twórcze: Alice Guy-Blaché, Lois Weber, Olga Preobrazenskaja, Nina Niovilla.
4. Drugie narodziny kina
Koncepcja podwójnych narodzin medium.
Koniec „kina atrakcji” i narodziny „narracyjnej integralności”: wydłużenie metrażu, skupienie na opowiadaniu historii, nowe środki filmowego wyrazu.
Specyfika okresu przejściowego pomiędzy dwoma modelami kina.
Nowe praktyki dystrybucyjne i sposoby wyświetlania filmów: powstawanie kin stałych, przejście od programów numerowych do programów szlagierowych, system monopolowego wynajmu kopii i rewolucja w systemie dystrybucji, fenomen gwiazd filmowych.
Otchłań i Sufrażystka – konteksty kulturowe, postaci Urbana Gada i Asty Nielsen.
5. Początki kina amerykańskiego
Thomas Alva Edison i jego wkład w rozwój kinematografii; pierwsze filmowe atelier Edisona i Dicksona.
Napad na ekspres Edwina S. Portera jako jeden z przełomowych filmów i protoplasta gatunków sensacyjnych.
Twórcza droga i dorobek Davida W. Griffitha – najważniejsze filmy reżysera.
Wkład Griffitha w rozwój narracji filmowej: montaż równoległy, montaż motywowany psychologią postaci, „ocalenie w ostatniej chwili”.
Rola Lillian Gish w Złamanej lilii.
6. Ekspresjonizm w filmie i malarstwie
Kino wilhelmińskie.
Ekspresjonizm niemiecki – najważniejsze filmy, nazwiska (również operatorów i scenografów).
Ekspresjonizm w malarstwie i teatrze (najbardziej znane dzieła).
Gatunki kina weimarskiego: Kammerspiel, film historyczny, film fantastycznonaukowy, melodramat, komedia, „kostiumowe filmy egzotyczne”, filmy o superprzestępcach, filmy górskie.
Superprodukcje z lat 20.: Nibelungi, Metropolis, Szpiedzy.
Portier z hotelu Atlantic – wyzwolona kamera i dwa zakończenia.
7. Szkoła szwedzka
Dania: imperium Olsena.
Szwecja – pionierzy: Mauritz Stiller i Victor Sjöström (najważniejsze tytuły filmowe), współpraca z Juliusem i Henrikiem Jeanzonami.
Georg of Klercker – w cieniu mistrzów.
Natura i literatura w roli głównej (pierwowzory literackie – Henrik Ibsen, Selma Lagerlöf).
Rola Victora Sjöströma w Tam, gdzie rosną poziomki i najważniejsze tropy interpretacyjne filmu.
8. Pierwsze dekady kina w Japonii
Kulturowe konteksty funkcjonowania kinematografu w Japonii: dyskursy modernizacyjne epoki Meiji, tradycja misemono, teatr kabuki, tradycja oyama i kyōsaku.
Pierwsze technologie filmowe w Japonii.
Fenomen benshi – rola narratorów w japońskiej kulturze filmowej.
Kluczowe wydarzenia wpływające na japońską branżę filmową: wojna rosyjsko-japońska (1904–1905), trzęsienie ziemi w Kantō (1923).
Gatunki wczesnego kina japońskiego: jidai-geki, gendai-geki, shinpa, shomin-geki.
9. Głosy kina – przełom dźwiękowy w filmie
Wczesne eksperymenty związane z zapisem dźwięku: T. A. Edison, E. A. Lauste, L. De Forest, E. Case.