repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Moja noc u Maud, reż. Eric Rohmer

Zagadnienia egzaminacyjne semestr I

1. Historia widzenia

  • Camera obscura – u źródeł technologii widzialności.
  • Zabawki i urządzenia optyczne w służbie iluzji ruchu.
  • Sztuki projekcyjne (teatry cieni, latarnia magiczna) u podstaw kina jako spektaklu (M. Loiperdinger: „Kino to późna forma historycznej sztuki projekcji”).
  • Panoramy i ruchome panoramy – praktyki symulacyjne świata na pokaz.
  • Oddziaływanie wielkomiejskiego, nowoczesnego środowiska na ludzką percepcję.

2. Kino atrakcji

  • Pojęcie kina atrakcji – estetyczna i instytucjonalna specyfika tego okresu.
  • Pojęcie triku filmowego.
  • Georges Méliès i kulturowe konteksty Podróży na Księżyc.
  • Kino atrakcji i estetyka nowoczesności na przykładzie Mad Max: Na drodze gniewu.

3. Twórczynie wczesnego kina

  • Społeczne uwarunkowania pracy kobiet w rodzącym się przemyśle filmowym.
  • Trzy etapy funkcjonowania kobiet we wczesnym kinie: okres technologiczny, „cicha inwazja” i okres biznesowy.
  • Sylwetki twórcze: Alice Guy-Blaché, Lois Weber, Olga Preobrazenskaja, Nina Niovilla.

4. Drugie narodziny kina

  • Koncepcja podwójnych narodzin medium.
  • Koniec „kina atrakcji” i narodziny „narracyjnej integralności”: wydłużenie metrażu, skupienie na opowiadaniu historii, nowe środki filmowego wyrazu.
  • Specyfika okresu przejściowego pomiędzy dwoma modelami kina.
  • Nowe praktyki dystrybucyjne i sposoby wyświetlania filmów: powstawanie kin stałych, przejście od programów numerowych do programów szlagierowych, system monopolowego wynajmu kopii i rewolucja w systemie dystrybucji, fenomen gwiazd filmowych.
  • Otchłań i Sufrażystka – konteksty kulturowe, postaci Urbana Gada i Asty Nielsen.

5. Początki kina amerykańskiego

  • Thomas Alva Edison i jego wkład w rozwój kinematografii; pierwsze filmowe atelier Edisona i Dicksona.
  • Napad na ekspres Edwina S. Portera jako jeden z przełomowych filmów i protoplasta gatunków sensacyjnych.
  • Twórcza droga i dorobek Davida W. Griffitha – najważniejsze filmy reżysera.
  • Wkład Griffitha w rozwój narracji filmowej: montaż równoległy, montaż motywowany psychologią postaci, „ocalenie w ostatniej chwili”.
  • Rola Lillian Gish w Złamanej lilii.

6. Ekspresjonizm w filmie i malarstwie

  • Kino wilhelmińskie.
  • Ekspresjonizm niemiecki – najważniejsze filmy, nazwiska (również operatorów i scenografów).
  • Ekspresjonizm w malarstwie i teatrze (najbardziej znane dzieła).
  • Gatunki kina weimarskiego: Kammerspiel, film historyczny, film fantastycznonaukowy, melodramat, komedia, „kostiumowe filmy egzotyczne”, filmy o superprzestępcach, filmy górskie.
  • Superprodukcje z lat 20.: Nibelungi, Metropolis, Szpiedzy.
  • Portier z hotelu Atlantic – wyzwolona kamera i dwa zakończenia.

7. Szkoła szwedzka

  • Dania: imperium Olsena.
  • Szwecja – pionierzy: Mauritz Stiller i Victor Sjöström (najważniejsze tytuły filmowe), współpraca z Juliusem i Henrikiem Jeanzonami.
  • Georg of Klercker – w cieniu mistrzów.
  • Natura i literatura w roli głównej (pierwowzory literackie – Henrik Ibsen, Selma Lagerlöf).
  • Rola Victora Sjöströma w Tam, gdzie rosną poziomki i najważniejsze tropy interpretacyjne filmu.

8. Pierwsze dekady kina w Japonii

  • Kulturowe konteksty funkcjonowania kinematografu w Japonii: dyskursy modernizacyjne epoki Meiji, tradycja misemono, teatr kabuki, tradycja oyama i kyōsaku.
  • Pierwsze technologie filmowe w Japonii.
  • Fenomen benshi – rola narratorów w japońskiej kulturze filmowej.
  • Kluczowe wydarzenia wpływające na japońską branżę filmową: wojna rosyjsko-japońska (1904–1905), trzęsienie ziemi w Kantō (1923).
  • Gatunki wczesnego kina japońskiego: jidai-geki, gendai-geki, shinpa, shomin-geki.

9. Głosy kina – przełom dźwiękowy w filmie

  • Wczesne eksperymenty związane z zapisem dźwięku: T. A. Edison, E. A. Lauste, L. De Forest, E. Case.
  • Dwa konkurencyjne systemy: sound-on-disc (WB – Vitaphone), sound-on-film (Fox – Movietone).
  • Geneza powstania Śpiewaka jazzbandu.
  • Part-talkies i all-talkies, czyli kino prawdziwie dźwiękowe – charakterystyka z przełomu lat 20. i 30. XX wieku.
  • Techniczne i stylistyczne wyzwania związane z wprowadzeniem dźwięku.
  • Ekonomiczne i kulturowe przemiany w amerykańskim przemyśle filmowym po przełomie dźwiękowym.

10. Twórcze przetworzenie rzeczywistości – narodziny dokumentalizmu i symfonii miejskiej

  • Kino dokumentalne a filmy niefabularne: geneza dokumentalistyki, pojawienie się pojęcia documentary.
  • Praktyka dokumentalna (na przykładzie twórczości Roberta Flaherty’ego) oraz teoria dokumentalizmu Johna Griersona.
  • Robert Flaherty i pierwsi dokumentaliści – kwestia „etnografii ocalającej”.
  • Dżiga Wiertow i Człowiek z kamerą, czyli „wizualne myślenie”.
  • Berlin, symfonia wielkiego miasta jako dokument liryczny.
  • Społeczno-kulturowe konteksty symfonii miejskich – zachwyt i przerażenie nowoczesnością, eksperymenty z językiem filmu.
  • Walter Ruttmann jako twórca awangardowy.

11. Kino i awangarda

  • Dziedzictwo filmowej awangardy lat 20. XX wieku.
  • Twórczość Franciszki i Stefana Themersonów oraz późniejsze inspiracje ich twórczością.
  • Przygoda człowieka poczciwego jako „film – walizka”.
  • Paryż śpi, Emak Bakia, Tajemnica Zamku Kostki do Gry – forma, historia powstania i konteksty interpretacyjne.
  • Sylwetki awangardowych twórców – najważniejsze motywy zawarte w ich filmach, tytuły najistotniejszych filmów.

12. Realizm poetycki

  • Francja lat trzydziestych – kino jako barometr.
  • René Clair, Marcel Pagnol, Jean Vigo – różne konwencje i poetyki (komedie, filmy „teatralne”, realistyczne z dodatkiem poetyckości).
  • Jean Vigo – Rimbaud filmu: krótkie życie i niepokorna twórczość.
  • Atalanta – poetyka i interpretacja filmu Vigo.
  • Role: Dita Parlo, Michel Simon, Jean Dasté.

13. Gwiazdozbiór i filmowe pałace

  • Geneza pałaców filmowych.
  • Cechy dystynktywne i specyfika pałaców filmowych na tle przemian wczesnej kultury filmowej.
  • Fenomen pałaców filmowych w kontekście kultury konsumpcyjnej.
  • Przemiany pozycji aktora w kinie niemym.
  • Rola gwiazd w filmowym marketingu.
  • Kult gwiazd filmowych w społeczeństwie konsumpcyjnym.
  • Automitologizacja i autodemitologizacja Hollywood w filmach o kinowych gwiazdach.

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!