Quentin Dupieux wraca z kolejną metazabawą – i to w wielkim stylu. Drugi akt to film o filmie w filmie, który dzieje się w restauracji o nazwie... Drugi akt. Absurd? Tylko na pozór. Dupieux – z właściwym sobie humorem i dystansem – podejmuje poważne tematy: wpływ AI na twórczość, cancel culture, granice reprezentacji. Ale zamiast wykładu dostajemy czarną komedię pełną błyskotliwych dialogów i celnych obserwacji. Léa Seydoux, Louis Garrel, Vincent Lindon i Raphaël Quenard bawią się formą i oczekiwaniami widza, pokazując, że kino wciąż potrafi być nieprzewidywalne. Drugi akt otwierał ubiegłoroczny festiwal w Cannes – i trudno o bardziej przewrotny wybór na tak prestiżową okazję. (Drugi akt);
Komedia romantyczna, która zagląda tam, gdzie rzadko sięgają filmy tego gatunku – prosto w środek zamieszania, jakie toczy się w naszych głowach. Paolo Genovese (znany z Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie) opowiada o pierwszej randce, ale robi to w sposób tyleż błyskotliwy, co przewrotny. Lara i Piero próbują się poznać, podczas gdy w ich umysłach trwa burzliwa narada: impulsy ścierają się z rozsądkiem, lęki z pragnieniami, a każda wersja siebie chce decydować o tym, co dalej. Genovese łączy styl, humor i wrażliwość w historii, która przypomina, że nikt z nas nie jest jedną, spójną osobą – i że zakochać się można nie tylko pomimo tego chaosu, ale właśnie dzięki niemu. (Follemente. W tym szaleństwie jest metoda);
Opowieść, która bierze baśń o Kopciuszku, wrzuca ją do blendera i podaje w wersji mrocznej, dzikiej i do bólu aktualnej. Elwira – ta „druga”, „gorsza”, „nie ta ładna” – w świecie, gdzie piękno to kapitał, a bal przypomina casting do życia, postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. Emilie Blichfeldt w kostiumowej formie skrywa body horror pełen czarnego humoru, odwołując się do tradycji Cronenberga, ale też echa takich tytułów jak Titane czy Substancja. Brzydka siostra to nie tylko rozkosznie stylowy miks horroru i satyry, ale też błyskotliwa diagnoza społecznych obsesji: ciała, wizerunku, sukcesu. Film zrealizowany częściowo w Polsce, z udziałem m.in. Katarzyny Herman i Agnieszki Żulewskiej, zdobył uznanie na Sundance i Berlinale – i nic dziwnego. Tak odważnego reinterpretowania klasyki braci Grimm jeszcze nie było. (Brzydka siostra);
Danny Boyle powraca do świata, który na zawsze zmienił kino grozy – i robi to z rozmachem, na jaki fani czekali od dwóch dekad. 28 lat później nie tyle kontynuuje kultowy cykl, co nadaje mu nowy, niepokojąco aktualny wymiar. Świat po pandemii Rage'a wygląda inaczej: kwarantanna to już nie środek ostrożności, ale system. Przetrwanie zależy od izolacji, lojalności i ścisłej kontroli. Na jednej z wysp ocalałych rodzi się bunt – ktoś opuszcza bezpieczną strefę i rusza na kontynent, gdzie ślady przeszłości mieszają się z nowymi zagrożeniami. Boyle mistrzowsko łączy napięcie z refleksją nad społecznym rozpadem, a Jodie Comer, Aaron Taylor-Johnson i Ralph Fiennes wprowadzają w ten świat nową intensywność. (28 lat później);
Wszystko miało być jak dawniej – słońce, morze i rodzinna bliskość pod jednym dachem. Ale Niech płonie błyskawicznie pokazuje, że sentymentalny powrót do przeszłości rzadko kończy się spokojem. Dani de la Orden, mistrz hiszpańskiej komedii, zderza czarny humor z dramatem w historii Montse, która zaprasza bliskich na ostatni weekend w rodzinnym domu na Costa Brava. Zamiast wzruszeń – zderzenie ego, przemilczeń i pretensji, które czekały tylko na pretekst, by znów wybuchnąć. Świetnie zagrana mozaika postaci – od matki łaknącej uwagi po syna w wiecznym kryzysie – tworzy obraz rodziny, której każda rozmowa to pole minowe. Niech płonie to błyskotliwa, przewrotna i pełna emocji opowieść o tym, jak trudno się pożegnać – nie tylko z domem, ale i z dawną wersją siebie. (Niech płonie);
Pełna serca opowieść o przyjaźni, odwadze i sile dziecięcej determinacji. W alpejskim krajobrazie, gdzie przyroda gra pierwsze skrzypce, Heidi i jej przyjaciel Peter stają przed wyzwaniem większym niż kiedykolwiek wcześniej – uratować małego rysia i pomóc mu wrócić do rodziny. Z pomocą wiernego bernardyna i w tajemnicy przed dorosłymi wyruszają w pełną przygód misję, która szybko zmienia się w walkę o cały górski świat. (Heidi ratuje rysia);