repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Powiększenie, reż. Michelangelo Antonioni

Cena karnetu za semestr:

  • 260 zł (dostępny w kasach kina i online, po uprzednim zapisaniu się online na zajęcia i otrzymaniu mailowego potwierdzenia przyjęcia do AKŚ)

Bilet na pojedyncze zajęcia: 27 zł

Aktualności

Akademia Kina Światowego – semestr 2

Dzisiaj

Nie tak dawno celebrowaliśmy nominację Akademii Kina Światowego do nagrody Sieci Kin Studyjnych w kategorii najlepsze wydarzenie o charakterze edukacyjnym, a już dziś z dumą ogłaszamy rozpoczęcie zapisów na kolejny semestr tego wyjątkowego projektu. AKŚ to dwuletni kurs historii filmu tworzony przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, w którym kino staje się narzędziem badania kultury, społeczeństwa i sztuki. Zajęcia wracają już od 7 października i niezmiennie odbywać się będą we wtorki: wykłady rozpoczynają się o 17.00, seanse o 18.30. Możecie dołączyć na cały semestr albo wybrać pojedyncze pokazy. W tym wypadku każda ścieżka prowadzi do odkrywania nowych perspektyw filmowej historii.

Zapisy

Śledź Akademię filmową na Facebooku

Drugi semestr otworzy Obywatel Kane Orsona Wellesa, film, który sam w sobie jest podręcznikiem języka filmowego, punktem odniesienia i mitem założycielskim nowoczesnego kina. Tytuł jest owocem obsesyjnego oglądania Dyliżansu Johna Forda (Welles miał go zobaczyć podobno czterdzieści razy), który został przełożony na zupełnie nowy język narracji i kompozycji obrazu. Tydzień później cofniemy się jeszcze dalej w czasie, by zobaczyć Człowieka z blizną Howarda Hawksa – luźno inspirowany biografią Ala Capone i protoplastę późniejszej wersji Briana De Palmy z Alem Pacino.


Nie zabraknie również dzieł, które połączą filmową formę z historycznym i politycznym komentarzem: czeskiego arcydzieła grozy i groteski Palacza zwłok Juraja Herza, brazylijskiego manifestu Bóg i diabeł w krainie słońca Glaubera Rochy czy irańskiego To nie jest film Jafara Panahiego, powstałego w areszcie domowym i przemyconego do Cannes na pendrivie ukrytym w torcie.


Kino drugiego semestru pokaże także rozmaite oblicza nowoczesności. Denis Villeneuve w Blade Runner 2049 zbuduje miasto, w którym neonowe reklamy Atari, Sony czy Coca-Coli zaświecą jak pomniki dawnej cywilizacji, a monumentalna architektura sprawi wrażenie, jakby sama była bohaterem opowieści. Ernst Lubitsch w Złotych sidłach wprowadzi lekkość i bezpruderyjny erotyzm kina przedkodeksowego, którym inspirowały się późniejsze komedie romantyczne, a bracia Dardenne w Dwóch dniach, jednej nocy zaproponują realizm bez uproszczeń – historia Marion Cotillard, która w jeden weekend musi przekonać współpracowników, by zrezygnowali z premii, pokaże, jak kino potrafi dokumentować codzienność w jej niejednoznaczności.


Z kolei kilka tytułów potraktuje kino autotematycznie albo opowie o samym doświadczeniu spojrzenia. Richard Linklater w swoim najnowszym filmie Nowa Fala zabierze nas wprost do lat 60., gdzie Jean-Luc Godard, Jean Seberg i Jean-Paul Belmondo jawią się jak ikony kultury popularnej, bohaterowie kinofilskiego uniwersum rozpisanego na nowo. Peter Weir w Pikniku pod Wiszącą Skałą zaproponuje doświadczenie z pogranicza transu: obraz i muzyka Gheorghe Zamfira na fletni Pana stworzą oniryczny pejzaż, którego tajemnicy nie sposób do końca rozwikłać. Michelangelo Antonioni w Powiększeniu każe nam przyjrzeć się roli spojrzenia, a historia fotografa, który przypadkiem utrwala na kliszy zbrodnię, stanie się przypomnieniem, że sam akt widzenia zmienia rzeczywistość.


Na koniec semestru pojawią się też eksperymenty współczesne. W styczniu zobaczymy Grzeszników Ryana Cooglera, film, w którym horror, southern gothic i musical przenikają się w opowieści o powrocie do miejsca naznaczonego przeszłością. To będzie jedno z najgłośniejszych amerykańskich wydarzeń filmowych ostatniego roku i lekkie przełamanie typowego dla AKŚ repertuaru.


Wykłady poprowadzą badacze i krytycy, których dobrze znacie z sal wykładowych, festiwali i prasy: dr Małgorzata Kozubek, dr Robert Dudziński, mgr Stanisław Abramik, prof. Arkadiusz Lewicki, mgr Diana Dąbrowska, mgr Piotr Czerkawski, dr Marta Maciejewska, prof. Rafał Syska, dr Bolesław Racięski, dr Kaja Klimek i dr Paweł Biliński. Każdy wtorek stanie się spotkaniem, w którym wykład i seans łączą się w jedną całość, a rozmowa po filmie pozwoli osadzić go w szerszym kontekście – historycznym, estetycznym i kulturowym.

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!