Lynne Ramsay zagląda pod powierzchnię amerykańskiego mitu o „ucieczce do natury”. Grace i Jackson odnajdują dom, który miał być azylem od świata – drewniany, otulony ciszą, pojęty jak obietnica nowego początku. Jednak narodziny dziecka odsłaniają, jak krucha bywa ta obietnica. Ramsay (Musimy porozmawiać o Kevinie, Nigdy cię tu nie było) obserwuje rozpad relacji nie przez wielkie dramaty, lecz przez milczenia, wyczerpane spojrzenia i ruchy ciała, które już nie pamięta, jak kochać. Grace prędko zaczyna popadać w depresję, pogrążona w próżni między utratą dawnej tożsamości a przybraniem nowej, matczynej. Jackson najpierw nie zauważa jej cierpienia, potem pozostaje wobec niego uporczywie bezradny. Zgiń kochanie jest opowieścią o tym, jak miłość potrafi ulec erozji od środka – zanim ktokolwiek wypowie choć jedno znaczące słowo. Z sercem po stronie samotnie cierpiących kobiet, kręci swoje własne Mother! o depresji jako tragicznej klątwie zatracania znaczeń. Unicestwienie miłości ma u niej obraz wybitnych szarż Jennifer Lawrence i brzmienie kultowej ballady Joy Division. (Zgiń, Kochanie)
Jeden z najważniejszych tytułów berlińskiej sekcji Perspectives. Kryminalne kino moralnego niepokoju, czarno-biały film, w którym nic nie jest czarno-białe. Debiut węgierskiego reżysera Bálinta Dániela Sósa stawia bohatera przed dramatycznym wyborem: czy skłamać w obronie syna, czy ujawnić prawdę, która może na zawsze zmienić życie 12-latka? Sándor, wdowiec z dwójką dzieci, próbuje rozpocząć nowe życie i nowy związek. Cichą euforię gasi jednak wypadek podczas przyjęcia u partnerki i jej córeczki. Kogo chronić, o co walczyć, a przede wszystkim komu wierzyć? Sós dostrzega i ubiera w szaty greckiej tragedii dylematy, które na co dzień towarzyszą rodzicielstwu, precyzyjnie trafia w kwestie zaufania i nawigowania pomiędzy miłością do dzieci a potrzebą akceptacji ze strony dorosłych i koniecznością przestrzegania norm społecznych. I jak w żadnej opowieści o ojcostwie, tak i w tej nie mogło zabraknąć czarnego humoru. (Wszystko w porządku)
Łukasz Suchocki rozmontowuje mit o podróży, która miała uleczyć pęknięcia codzienności. Robert i Klaudia ruszają w drogę, kiedy ich wspólne życie zaczyna obrastać stagnacją i cichym zmęczeniem. On, ze start-upem na granicy upadku; ona, z korporacyjnym wypaleniem, które ściera z niej resztki dawnej energii. W ich mieszczański marazm wdziera się para niespodziewanych gości: wieczny chłopiec Filip i Wera, artystka o skórze wrażliwej jak papier fotograficzny. Kolacja przemienia się w eskapadę przez Europę, a ta – w konfrontację z własnymi lękami i niewypowiedzianymi pretensjami. (Camper)
Wizualnie piękny zestaw krótkich animacji z różnych stron świata, w którym bohaterowie mierzą się z małymi wyzwaniami, by zdążyć na nadchodzącą Gwiazdkę. Oto pięć historii, w których poznamy Świętego Mikołaja dryfującego na wyspie, małego ambitnego kurczaczka i rezolutnego jenota błąkającego się po lesie. Wszystkich bohaterów łączy jedno – szykują się do świętowania niezapomnianych świąt Bożego Narodzenia. (Magiczna Gwiazdka zwierzaków)