Włączając się w świętowanie Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog-Wrocław, zapraszamy Was na mini-przegląd filmowy, który uzupełni festiwalową ofertę o spojrzenie na teatr i aktorstwo z perspektywy X Muzy.
Najpełniej z ideą Dialogu spotkamy się przy seansie Opening Night Johna Cassavetesa. Reżyser, będący patronem amerykańskiego kina autorskiego, stawia ponownie akcent na burzliwe emocje. To film, w którym teatr i życie przenikają się do granic, a kamera staje się świadkiem rozpadu osobowości aktorki próbującej zmierzyć się z własnym cieniem. Gena Rowlands tworzy rolę, o której pisano, że redefiniuje pojęcie filmowej intensywności. Po projekcji zapraszamy Was na rozmowę z Romanem Gancarczykiem – aktorem Starego Teatru, współpracownikiem Krystiana Lupy, który ma za sobą doświadczenie grania w adaptacjach Cassavetesa i potrafi na własnym przykładzie pokazać, jak wielka filmowa wizja potrafi rezonować w teatrze. Spotkanie poprowadzi Tomasz Domagała.
Drugim tytułem w programie jest Klient Asghara Farhadiego. Irański reżyser przygląda się małżeństwu aktorów, których życie prywatne w jednej chwili zostaje naznaczone przemocą. To opowieść o dochodzeniu do prawdy, ale też o cenie, jaką płacą bohaterowie za podtrzymywanie społecznych i rodzinnych ról. Farhadi z charakterystyczną dla siebie precyzją buduje napięcie, nie dając łatwych odpowiedzi.
Na zakończenie pokażemy Drive my car Ryûsukego Hamaguchiego – film, który uczynił japońskiego twórcę jednym z najgłośniejszych autorów ostatnich lat. To adaptacja opowiadania Harukiego Murakamiego, rozwinięta w trzygodzinne kino o teatrze, żałobie i pracy z aktorami. Hamaguchi prowadzi widza przez próby do Wujaszka Wani, wplatając w nie opowieść o utracie i poszukiwaniu sensu.
Trzy filmy, trzy spojrzenia na relację między sceną a ekranem. Od klasycznego Cassavetesa, przez precyzyjnego Farhadiego, po współczesnego Hamaguchiego – przegląd Dialog-Wrocław w Kinie Nowe Horyzonty to okazja, by zobaczyć, jak kino rozmawia z teatrem w najciekawszych momentach swojej historii.