Młoda kobieta ginie w wypadku, próbując po spektaklu spotkać swoją ulubioną aktorkę – Myrtle Gordon (wybitna kreacja Geny Rowlands). Artystka, obarczona poczuciem winy, stopniowo pogrąża się w wyrzutach sumienia i popada w obłęd. Dręczące ją obsesje coraz silniej nadwątlają jej równowagę i zaczynają podkopywać karierę.
aktor filmowy i teatralny, pedagog. Od 1993 jest aktorem Starego Teatru Narodowego w Krakowie, stale współpracuje z Krystianem Lupą, grywał role w scenicznych adaptacjach dzieł Johna Cassavetesa. Szerszej publice znany z jednej głównych ról w Moim Nikiforze Krzysztofa Krauzego, czy z Śmierci jak kromka chleba Kazimierza Kutza.
polski krytyk teatralny i filmowy, tłumacz musicali, scenarzysta, aktor, coach aktorski; członek AICT, polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych, autor bloga z recenzjami teatralnymi i filmowymi: DOMAGAŁAsięKULTURY,
John Cassavetes (1929–1989) – urodzony w Nowym Jorku amerykański aktor i autor filmowy greckiego pochodzenia. Obecnie uznaje się go za twórcę kina niezależnego w Stanach Zjednoczonych. Do filmu, jak twierdził, trafił przypadkiem. Karierę rozpoczął jako aktor w latach 50. XX wieku. Grywał postacie zbuntowanych i niezależnych mężczyzn. Aktorstwo szybko przestało mu wystarczać. Pod koniec dekady, przy pomocy oraz wsparciu finansowym ze strony przyjaciół, nakręcił swój pierwszy autorski film Cienie. Wywołał on niezwykłe poruszenie na Wschodnim Wybrzeżu i w Europie. Sukces Cieni spowodował zainteresowanie ze strony Hollywood. Po kilku bolesnych doświadczeniach podczas kręcenia dwóch filmów (Spóźniony blues i Dziecko czeka) oraz z wilczym biletem Cassavetes wrócił z Hollywood do Nowego Jorku. Kilka lat względnej bezczynności, przeprowadzka do Los Angeles oraz powiększenie rodziny (wraz z aktorką Geną Rowlands tworzyli niezwykły związek; Gena była gwiazdą wielu jego filmów) poprzedziły dojrzały okres jego twórczości. Do Hollywood wracał, by grać, zdobywając w ten sposób fundusze na swoje niezależne filmy. Łącznie nakręcił ich dziewięć. Prócz Cieni są to kolejno: Twarze, Mężowie, Minnie i Moskowitz, Kobieta pod presją, Zabójstwo chińskiego bukmachera, Premiera, Gloria, Strumienie miłości. Zmarł w 1989 roku po wielu latach zmagań z marskością wątroby.
Filmy Cassavetesa od początku budziły kontrowersje. Podczas gdy w Stanach traktowano je z rezerwą, w Europie odnosiły sukcesy i zbierały nagrody. Chcąc je jak najogólniej scharakteryzować, można by przywołać określenie Krzysztofa Mętraka. Pisząc o dziełach amerykańskiego twórcy, powiedział, że jest to miazga Cassavetesa. Można to rozumieć na wiele sposobów. Cassavetes odrzucał wszystkie konwencje dotyczące sposobu przedstawiania i poruszanych tematów, serwując widzowi miazgę. Reżyser nie sugerował prostych rozwiązań. Mimo że poruszał bardzo bolesne kwestie często w bardzo bolesny sposób, nie podsuwał na koniec rozwiązania, ale właśnie miazgę. Wreszcie widz, który zdecyduje się wejść w świat Cassavetesa, po obejrzeniu jego filmów będzie się czuł, jakby zrobiono z niego miazgę.
1959 Cienie / Shadows
1961 Spóźniony blues / Too Late Blues
1963 Dziecko czeka / A Child Is Waiting
1968 Twarze / Faces
1970 Mężowie / Husbands
1971 Minnie i Moskowitz / Minnie and Moskowitz
1974 Kobieta pod presją / A Woman Under the Influence
1976 Zabójstwo chińskiego bukmachera / The Killing of a Chinese Bookie
1977 Premiera / Opening Night
1980 Gloria
1984 Strumienie miłości / Love Streams
1986 Wielki kłopot / Big Trouble
Filmy telewizyjne / TV films
Johnny Staccato, odcinki / TV episodes: Murder for Credit (1959), Evil (1959), A Piece of Paradise (1959), Night of Jeopardy (1960), Solomon (1960)
The Lloyd Bridges Show, odcinki / TV episodes: A Pair of Boots (1962), My Daddy Can Beat Your Daddy (1963)
Bob Hope Presents Chrystler Theatre, odcinek / TV episode: In Pursuit of Excellence (1966)
Columbo, odcinek / TV episode: Etiuda w czerni / Étude in Black (1972)