Od melancholii północy po gorący zapał południa, od surrealistycznych krajobrazów wschodu po skomplikowane dramaty zachodu — europejsko znaczy różnorodnie, europejsko znaczy kreatywnie, europejsko znaczy odważnie. W maju, gdy Polska świętuje dwudziestolecie w Unii Europejskiej, a eurowizyjne rytmy znów zbliżyły nas do siebie, przypominamy o mozaice kultur, doświadczeń i historii.
Jak wygląda dorastanie pod skrzydłami smutku i osamotnienia? Saura eksploruje granice między osobistym a politycznym, pokazując, że każda indywidualna historia jest nieodłącznie związana z większą narracją narodową.
Austriacki moralista w niepokojąco skuteczny sposób ilustruje globalną kulturę medialnej przemocy. Wykład Kino i postmodernizm oraz dyskusja po projekcji pogłębią tematykę, zapewniając kontekst i przestrzeń do refleksji.
W podróży po śródziemnomorskich pejzażach spotkamy próżnego wampira z duszą hipochondryka, który szuka świeżości w krwi dziewic. Horror-klasyk pełen gotyckiego uroku, dziwactwa i humoru w wydaniu Paula Morrisseya zobaczymy w ramach Kultowych Klasyków.
Cortellesi, w rytm włoskich ballad, prowadzi nas przez współczucie, wściekłość, śmiech i wzruszenie, zarówno stawiając nas przed brutalną prawdą, jak i dając nieskończone pokłady nadziei.
Ceny domów spadają, a zawiść rośnie. Pub w północnej Anglii staje się sceną lokalnych konfliktów i zmagań z recesją. Ken Loach, brytyjski reżyser zakorzeniony w kinie społecznym, ukazuje, jak wspólnota stawia czoła nowym wyzwaniom i nieoczekiwanej przyjaźni, przekraczając kulturowe bariery.
W surowym świecie kibiców piłkarskich młoda Zosia, w desperacji, próbuje uratować brata, podejmując się ryzykownego zadania. Po seansie zapraszamy na spotkanie z reżyserem Filipem Dzierżawskim i odtwórczynią głównej roli, Martyną Byczkowską (1670), które odsłoni kulisy produkcji filmu, uhonorowanego Nagrodą Specjalną Jury na FPFF w Gdyni.