Marka Koterskiego kolejne zmagania z rzeczywistością, losem inteligenta i własnymi fobiami. Dekadę po ustrojowej transformacji, niemal dwadzieścia lat od debiutu ten popularny twórca podsumowuje własny los, w zadziwiający sposób pokrywający się z doświadczeniami całego kraju. A jednocześnie kręci swój najdojrzalszy film. Po wielu życiowych niepowodzeniach Adaś Miauczyński potrafi szczerze wyznać: „Nie udało mi się życie, zmarnowałem”. Choć pełen frustracji zubożałego inteligentny, zdradzony z każdej politycznej strony, wciąż na froncie nieustannej walki ze społeczeństwem, nadal jednak zasiada na kanapie, by spróbować spłodzić odrobinę piękna. Ponad dwadzieścia lat po premierze nie tylko mówimy „świrem”, ale chyba też coraz lepiej go rozumiemy.
[Michał Piepiórka]
filmoznawca, krytyk filmowy, autor bloga Bliżej Ekranu. Adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa UAM. Publikuje w Miesięczniku Kino, w Czasie Kultury i na
portalu Filmweb. Trzykrotnie wyróżniany w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka, dwukrotnie nominowany do Nagród PISF-u. Autor książki „Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie kino fabularne wobec transformacji gospodarczej”. Lubi polskie kino.
Reżyser, scenarzysta, dramatopisarz. Urodził się w Krakowie w 1942 roku. Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Wrocławskim (studiował tam również historię sztuki). Był kierownikiem literackim akademickiego Teatru Poezji Sylaba, następnie założył własny eksperymentalny Teatr Otwartej Sceny. Był wolnym słuchaczem warszawskiej ASP, próbował też dostać się na PWST. Wreszcie trafił na reżyserię do łódzkiej Filmówki (dyplom w 1977 roku). Zrealizował kilkanaście dokumentów dla Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi. W fabule debiutował późno, po czterdziestce, za to z niewątpliwym sukcesem artystycznym. Adaś Miauczyński, bohater debiutanckiego Domu wariatów, inteligent-nieudacznik, alter ego autora, stał się także bohaterem większości jego późniejszych filmów, realizowanych zawsze według własnych scenariuszy. Jak dotąd najpopularniejszym i najbardziej utytułowanym filmem Koterskiego jest Dzień świra.
1984 Dom wariatów / The House of Fools
1986 Życie wewnętrzne / Inner Life
1989 Porno
1995 Nic śmiesznego / Nothing Funny
1999 Ajlawiu
2002 Dzień świra / Day of the Wacko
2006 Wszyscy jesteśmy Chrystusami / We’re all Christs
2011 Baby są jakieś inne / Women Are Strange