repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

14 maja / wt
plakat

Drive my car

Doraibu mai kâ

reż. Ryûsuke Hamaguchi

czas: 179’
produkcja: Japonia 2021
obsada: Hidetoshi Nishijima, Tôko Miura, Reika Kirishima, Masaki Okada
język: japoński, koreański, angielski, kantoński, mandaryński, tagalog, niemiecki

gatunek: dramat

Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji doczekała się już III edycji. Główne wydarzenia w ramach festiwalu odbędą się w dniach 9-12 maja w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, a od 13 do 19 maja zapraszamy na filmowe rozwinięcie w ramach przeglądu Mistrzowie Kina Japońskiego.

Przed wszystkimi pokazami filmowymi, prezentowane będą krótkometrażowe prace studentów wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, inspirowane kulturą Japonii.

W zaledwie kilka miesięcy od światowej premiery Drive My Car stał się już filmowym fenomenem, który podbija świat. Trzy nagrody na Festiwalu w Cannes, w tym za najlepszy scenariusz, Złoty Glob dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, niemal pewny Oscar dla najlepszego filmu międzynarodowego oraz nominacja w głównej kategorii – to tylko kilka z wielu laurów, jakie ten poruszający, misterny dramat zdobył do tej pory. Film Ryūsuke Hamaguchiego to mistrzowska ekranizacja opowiadania Harukiego Murakamiego z tomu Mężczyźni bez kobiet. Japoński reżyser zabiera nas w filmową przejażdżkę legendarnym czerwonym Saabem 900 Turbo, podczas której nie ogranicza się do doskonałego przekładu na język kina tajemniczej, uwodzicielskiej aury książek Murakamiego. Hamaguchi rozwija zaczerpniętą z nich historię, tworząc na jej bazie własną opowieść o sekretach, zdradzie, wychodzeniu z życiowych ról, i o mężczyźnie, który kogoś stracił.

Yūsuke (Hidetoshi Nishijima) jest aktorem i reżyserem teatralnym, a jego żona, Oto (Reika Krishima), telewizyjną scenarzystką, która lubi opowiadać historie także w łóżku – choć te scenariusze ocenzurowałaby każda stacja. Łącząca ich więź wydaje się głęboka – do momentu gdy Oto niespodziewanie umiera, pozostawiając po sobie wiele tajemnic. Pogrążony w smutku Yūsuke  wyjeżdża do Hiroszimy, by tam reżyserować w teatrze Wujaszka Wanię, w którym główną rolę dostaje młody aktor, Kōji (Masaki Okada). Kōji znał Oto i zna odpowiedzi na dręczące męża pytania. Czy jednak Yūsuke zdobędzie się na konfrontację z mężczyzną, z którym być może zdradzała go żona? Jej obecność jest w pięknym, łagodnym, melancholijnym filmie stale wyczuwalna: Yūsuke puszcza bowiem w aucie kasety z czytanymi przez nią fragmentami Wujaszka Wani. Za kierownicą jego dopieszczonego Saaba siada wynajęta przez teatr szoferka, Misaki (Tōko Miura), której milczenie skrywa wspomnienie dawnej tragedii. Prowadzone przez nią auto staje się konfesjonałem dla wszystkich bohaterów, a poczynione w nim wyznania przyniosą nie tylko ulgę i spokój, ale także pozwolą stworzyć samotnikom nowe więzi.

inne filmy

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!