Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne semestr IV

2017/2018

Filozoficzne kino Krzysztofa Kieślowskiego

  • filozoficzne i moralistyczne aspekty, tematy i motywy kina Krzysztofa Kieślowskiego, które pojawiły się już w jego twórczości dokumentalnej (Urząd, Refren, Prześwietlenie, Siedem kobiet w różnym wieku, Gadające głowy), które pełnego znaczenia nabrały w kinie fabularnym (Przypadek i Dekalog)

  • literackie i filmowe fascynacje reżysera w jego młodości (Dostojewski, Mann, Kafka i Camus oraz kino Ingmara Bergmana), wśród których szczególną rolę odgrywał światopogląd egzystencjalistyczny

  • podteksty autobiograficzne w filmach Kieślowskiego



Science fiction po polsku

  • polskie science fiction (tradycja polskiego kina gatunkowego i popularnego, przykłady polskich filmów sf, hollywoodzkie filmy sf i ich polska recepcja, polityczny wymiar sf)

  • kino Juliusza Machulskiego (apolityczność, gatunkowość, profesjonalizm, sukces Va Bank i Seksmisji)

  • Seksmisja: perfekcja gatunkowa i narracyjna, ambiwalencja ideologiczna (eskapizm, konserwatyzm, interpretacje feministyczne)

  • kino Piotra Szulkina (miejsce Szulkina pośród twórców kina moralnego niepokoju, apokaliptyczny kwartet: Golem, Wojna światów.., O-bi, O-ba.., Ga ga..; Wojna światów: inspiracje H. G. Wellsem i O. Wellsem, inspiracja wizualnym stylem ekspresjonizmu i filmu noir)



Przemoc dwu wojen

  • początki realizacji filmów, sieć inspiracji i problemy produkcyjne, założenia estetyczne i interpretacyjne obu filmów

  • rekonstrukcja utraconych światów przeszłości i wspomnień: zamieszkałej przez Żydów Galicji w 1914 roku i Litwy Kowieńskiej w latach dziesiątych i dwudziestych XX wieku.

  • postać Tadeusza Konwickiego, który napisał do obu dzieł scenariusze, a jeden z filmów wyreżyserował



Dwa oblicza zagłady

  • obrazy Holocaustu w polskim kinie

  • filmy oparte na prozie wspomnieniowej (Kornblumenblau na podstawie książki Kazimierza Tymińskiego (więźnia obozu Auschwitz) Uspokoić senKorczak (scenariusz Agnieszki Holland) w oparciu o wspomnienia samego Janusza Korczaka oraz jego znajomych

  • dwa portrety ludzkich zachowań w epoce rozpadu wartości i odmienne obrazowania wojennej rzeczywistości

  • Kornblumenblau: kulisy powstania filmu, interpretacja tytułu



Ucieczka z PRL

  • filmy, które na początku lat 90. podejmowały tematy objęte w okresie Polski Ludowej politycznym tabu

  • Ucieczka z kina "Wolność": analiza symboliki filmu, najważniejsze tropy interpretacyjne

  • Wszystko co najważniejsze Roberta Glińskiego: poetyka autentyku i recepcja filmu (ze szczególnym uwzględnieniem pojawiających się w niej sporów o interpretację XX-wiecznej historii Polski)



Kobiecość na marginesie kultury

  • Białe małżeństwo oraz Kobieta z prowincji jako przykłady współpracy autorów i autorek oraz włączenia do polskiej kultury filmowej postaci pozostających na marginesie kina głównego nurtu

  • romantyczna i młodopolska tradycja literacka Białego małżeństwa (legenda Marii Komornickiej oraz Narcyzy Żmichowskiej), propozycja feministycznej interpretacji filmu zgodnie z tezą Dorothy Dinnerstein z eseju Syrena i minotaur

  • styl Kobiety z prowincji jako reprezentatywny dla autorskiego kina Barańskiego, kontemplacyjnego i etnograficznego, a zarazem fabularny ekwiwalent filozofii codzienności rozwijanej współcześnie przez Jolantę Brach-Czainę



Koszty transformacji

  • społeczne tło kina transformacji - co dzieje się w polskim społeczeństwie lat 90. (uwolnienie cen, bezrobocie, spadek dochodów ludności, hiperinflacja, walka o majątek, kształtowanie się nowych hierarchii społecznych, zalew zachodnich towarów, otwarcie granic)

  • Psy Władysława Pasikowskiego, jako polski sen o kinie gatunkowym (hollywoodzki bohater, film policyjny i gangsterski, neo-noir); Psy i polityka transformacji: problem lustracji, rozliczenia z PRL, nowych elit politycznych, Franz Maurer jako transformacyjny bohater; Psy jako film gangsterski (film gangsterski jako metafora walki o własność i pozycję społeczną w kształtującym się społeczeństwie klasowym lat 90.)

  • Wrony - dzieci jako metafora kosztów transformacji



Kino poetyckie

  • próba definicji kina poetyckiego (określenie ponadgatunkowe i ponadrodzajowe)

  • nurt prowincjonalny w polskim kinie lat 90 - charakterystyka i przedstawiciele

  • Jan Jakub Kolski - tradycje rodzinne i bagaż kulturowy reżysera, Jańcio Wodnik jako spełnienie nurtu prowincjonalnego w polskim kinie

  • Lech Majewski - ścieżka twórcza artysty w Polsce i zagranicą



Kino Marka Koterskiego

- Adaś Miauczyński jako bohater naszych czasów?

- postać inteligenta w polskim kinie po '89 roku

  • transformacja gospodarcza jako istotny kontekst filmu

  • kryzys wspólnotowości: rozbicie solidarności, która bazowała na zjednoczeniu robotników i inteligencji



U progu tajemnicy

  • twórczość reżyserska Jerzego Stuhra (zmiana wizerunku; inspiracja kinem Krzysztofa Kieślowskiego, najważniejsze motywy w twórczości reżyserskiej Stuhra (kondycja inteligenta, potrzeba miłości, wartości)

  • temat metafizyki w kinie polskim

  • wybory adaptacyjne Marczewskiego (mitologizacja dzieciństwa kosztem współczesności)

  • Weiser: kolejny film w dorobku Marczewskiego o inicjacji (dorosłego i dziecka)



Kino Krzysztofa Krauzego

  • kino społeczne (Dług) i artystyczne (Mój Nikifor) Krzysztofa Krauzego

  • Dług: rozchwianie wartości wywołane przemianą ustrojową; świadectwo czasu; porównanie z Psami Pasikowskiego; szczególna recepcja filmu i jego wpływ na rzeczywistość w Polsce

  • Mój Nikifor: strategia reżysera w obsadzie ról (K. Feldman, R. Gancarczyk, J. Budniak) i sposób przedstawienia historii Nikifora Krynickiego

  • twórcza współpraca K. Krauzego z Joanną Kos-Krauze

 

Kino współczesne

  • wpływ ustawy o kinematografii z 2005 roku i powstanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na stan produkcji i kultury filmowej w Polsce

  • strategie twórcze w polskim kinie ostatniej dekady

  • "Wojna polsko - ruska": analiza kulturoznawcza (wg prof. Mirosława Pęczaka) i interpretacja autotematyczna filmu

  • "33 sceny z życia" Małgorzaty Szumowskiej jako film o wolności

  • wątki autobiograficzne w "33 scenach z życia"

  • "Rewers" Borysa Lankosza - próba określenia przynależności gatunkowej filmu, rola zdjęć Marcina Koszałki i muzyki Włodzimierza Pawlika

  • cechy charakterystyczne twórczości Wojciecha Smarzowskiego

  • aspekt historyczno-polityczny "Domu złego"

* zagadnienia do dwóch wykładów o polskim kinie współczesnym zostaną podane 6 czerwca.

Angelo 
Markus Schleinzer, Austria, Luksemburg 2018
Basia 3 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski, Polska 2019
Boże Ciało 
Jan Komasa, Polska 2019
Dwóch papieży 
Fernando Meirelles, Wielka Brytania, Włochy, Argentyna, USA 2019
"Dzikie Historie" - Wielka Draka dla Dzieciaka 
Pokazy specjalne
Damián Szifrón, Argentyna, Hiszpania 2014
Irlandczyk 
Martin Scorsese, USA 2019
Joker 
Todd Phillips, USA 2019
Kraina lodu 2 
Jennifer Lee, Chris Buck, USA 2019
Last Christmas 
Paul Feig, Wielka Brytania 2019
Le Mans' 66 
James Mangold, USA 2019
Młody Ahmed 
Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgia, Francja 2019
Na noże 
Rian Johnson, USA 2019
Obywatel Jones 
Agnieszka Holland, Polska, Wielka Brytania, Ukraina 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Słodziak 
Alma Har’el, USA 2019
Śnieżna paczka 
Aaron Woodley, Chiny, Indie, Japonia, Kanada, USA, Wielka Brytania, Korea Południowa 2019
The Lighthouse 
Robert Eggers, USA, Kanada 2019
Baranek Shaun Film. Farmageddon 
Will Becher, Richard Phelan, Francja, USA, Wielka Brytania 2019
Portret kobiety w ogniu 
Céline Sciamma, Francja 2019
Van Gogh. U bram wieczności 
Julian Schnabel, Irlandia, Szwajcaria, Wielka Brytania, Francja, USA 2018
Wysoka dziewczyna 
Kantemir Bałagow, Rosja 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.