2017/2018
Filozoficzne kino Krzysztofa Kieślowskiego
filozoficzne i moralistyczne aspekty, tematy i motywy kina Krzysztofa Kieślowskiego, które pojawiły się już w jego twórczości dokumentalnej (Urząd, Refren, Prześwietlenie, Siedem kobiet w różnym wieku, Gadające głowy), które pełnego znaczenia nabrały w kinie fabularnym (Przypadek i Dekalog)
literackie i filmowe fascynacje reżysera w jego młodości (Dostojewski, Mann, Kafka i Camus oraz kino Ingmara Bergmana), wśród których szczególną rolę odgrywał światopogląd egzystencjalistyczny
podteksty autobiograficzne w filmach Kieślowskiego
Science fiction po polsku
polskie science fiction (tradycja polskiego kina gatunkowego i popularnego, przykłady polskich filmów sf, hollywoodzkie filmy sf i ich polska recepcja, polityczny wymiar sf)
kino Juliusza Machulskiego (apolityczność, gatunkowość, profesjonalizm, sukces Va Bank i Seksmisji)
Seksmisja: perfekcja gatunkowa i narracyjna, ambiwalencja ideologiczna (eskapizm, konserwatyzm, interpretacje feministyczne)
kino Piotra Szulkina (miejsce Szulkina pośród twórców kina moralnego niepokoju, apokaliptyczny kwartet: Golem, Wojna światów.., O-bi, O-ba.., Ga ga..; Wojna światów: inspiracje H. G. Wellsem i O. Wellsem, inspiracja wizualnym stylem ekspresjonizmu i filmu noir)
Przemoc dwu wojen
początki realizacji filmów, sieć inspiracji i problemy produkcyjne, założenia estetyczne i interpretacyjne obu filmów
rekonstrukcja utraconych światów przeszłości i wspomnień: zamieszkałej przez Żydów Galicji w 1914 roku i Litwy Kowieńskiej w latach dziesiątych i dwudziestych XX wieku.
postać Tadeusza Konwickiego, który napisał do obu dzieł scenariusze, a jeden z filmów wyreżyserował
Dwa oblicza zagłady
obrazy Holocaustu w polskim kinie
filmy oparte na prozie wspomnieniowej (Kornblumenblau na podstawie książki Kazimierza Tymińskiego (więźnia obozu Auschwitz) Uspokoić sen; Korczak (scenariusz Agnieszki Holland) w oparciu o wspomnienia samego Janusza Korczaka oraz jego znajomych
dwa portrety ludzkich zachowań w epoce rozpadu wartości i odmienne obrazowania wojennej rzeczywistości
Kornblumenblau: kulisy powstania filmu, interpretacja tytułu
Ucieczka z PRL
filmy, które na początku lat 90. podejmowały tematy objęte w okresie Polski Ludowej politycznym tabu
Ucieczka z kina "Wolność": analiza symboliki filmu, najważniejsze tropy interpretacyjne
Wszystko co najważniejsze Roberta Glińskiego: poetyka autentyku i recepcja filmu (ze szczególnym uwzględnieniem pojawiających się w niej sporów o interpretację XX-wiecznej historii Polski)
Kobiecość na marginesie kultury
Białe małżeństwo oraz Kobieta z prowincji jako przykłady współpracy autorów i autorek oraz włączenia do polskiej kultury filmowej postaci pozostających na marginesie kina głównego nurtu
romantyczna i młodopolska tradycja literacka Białego małżeństwa (legenda Marii Komornickiej oraz Narcyzy Żmichowskiej), propozycja feministycznej interpretacji filmu zgodnie z tezą Dorothy Dinnerstein z eseju Syrena i minotaur
styl Kobiety z prowincji jako reprezentatywny dla autorskiego kina Barańskiego, kontemplacyjnego i etnograficznego, a zarazem fabularny ekwiwalent filozofii codzienności rozwijanej współcześnie przez Jolantę Brach-Czainę
Koszty transformacji
społeczne tło kina transformacji - co dzieje się w polskim społeczeństwie lat 90. (uwolnienie cen, bezrobocie, spadek dochodów ludności, hiperinflacja, walka o majątek, kształtowanie się nowych hierarchii społecznych, zalew zachodnich towarów, otwarcie granic)
Psy Władysława Pasikowskiego, jako polski sen o kinie gatunkowym (hollywoodzki bohater, film policyjny i gangsterski, neo-noir); Psy i polityka transformacji: problem lustracji, rozliczenia z PRL, nowych elit politycznych, Franz Maurer jako transformacyjny bohater; Psy jako film gangsterski (film gangsterski jako metafora walki o własność i pozycję społeczną w kształtującym się społeczeństwie klasowym lat 90.)
Wrony - dzieci jako metafora kosztów transformacji
Kino poetyckie
próba definicji kina poetyckiego (określenie ponadgatunkowe i ponadrodzajowe)
nurt prowincjonalny w polskim kinie lat 90 - charakterystyka i przedstawiciele
Jan Jakub Kolski - tradycje rodzinne i bagaż kulturowy reżysera, Jańcio Wodnik jako spełnienie nurtu prowincjonalnego w polskim kinie
Lech Majewski - ścieżka twórcza artysty w Polsce i zagranicą
Kino Marka Koterskiego
- Adaś Miauczyński jako bohater naszych czasów?
- postać inteligenta w polskim kinie po '89 roku
transformacja gospodarcza jako istotny kontekst filmu
kryzys wspólnotowości: rozbicie solidarności, która bazowała na zjednoczeniu robotników i inteligencji
U progu tajemnicy
twórczość reżyserska Jerzego Stuhra (zmiana wizerunku; inspiracja kinem Krzysztofa Kieślowskiego, najważniejsze motywy w twórczości reżyserskiej Stuhra (kondycja inteligenta, potrzeba miłości, wartości)
temat metafizyki w kinie polskim
wybory adaptacyjne Marczewskiego (mitologizacja dzieciństwa kosztem współczesności)
Weiser: kolejny film w dorobku Marczewskiego o inicjacji (dorosłego i dziecka)
kino społeczne (Dług) i artystyczne (Mój Nikifor) Krzysztofa Krauzego
Dług: rozchwianie wartości wywołane przemianą ustrojową; świadectwo czasu; porównanie z Psami Pasikowskiego; szczególna recepcja filmu i jego wpływ na rzeczywistość w Polsce
Mój Nikifor: strategia reżysera w obsadzie ról (K. Feldman, R. Gancarczyk, J. Budniak) i sposób przedstawienia historii Nikifora Krynickiego
twórcza współpraca K. Krauzego z Joanną Kos-Krauze
Kino współczesne
wpływ ustawy o kinematografii z 2005 roku i powstanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na stan produkcji i kultury filmowej w Polsce
strategie twórcze w polskim kinie ostatniej dekady
"Wojna polsko - ruska": analiza kulturoznawcza (wg prof. Mirosława Pęczaka) i interpretacja autotematyczna filmu
"33 sceny z życia" Małgorzaty Szumowskiej jako film o wolności
wątki autobiograficzne w "33 scenach z życia"
"Rewers" Borysa Lankosza - próba określenia przynależności gatunkowej filmu, rola zdjęć Marcina Koszałki i muzyki Włodzimierza Pawlika
cechy charakterystyczne twórczości Wojciecha Smarzowskiego
aspekt historyczno-polityczny "Domu złego"
* zagadnienia do dwóch wykładów o polskim kinie współczesnym zostaną podane 6 czerwca.