Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne semestr IV

2017/2018

Filozoficzne kino Krzysztofa Kieślowskiego

  • filozoficzne i moralistyczne aspekty, tematy i motywy kina Krzysztofa Kieślowskiego, które pojawiły się już w jego twórczości dokumentalnej (Urząd, Refren, Prześwietlenie, Siedem kobiet w różnym wieku, Gadające głowy), które pełnego znaczenia nabrały w kinie fabularnym (Przypadek i Dekalog)

  • literackie i filmowe fascynacje reżysera w jego młodości (Dostojewski, Mann, Kafka i Camus oraz kino Ingmara Bergmana), wśród których szczególną rolę odgrywał światopogląd egzystencjalistyczny

  • podteksty autobiograficzne w filmach Kieślowskiego



Science fiction po polsku

  • polskie science fiction (tradycja polskiego kina gatunkowego i popularnego, przykłady polskich filmów sf, hollywoodzkie filmy sf i ich polska recepcja, polityczny wymiar sf)

  • kino Juliusza Machulskiego (apolityczność, gatunkowość, profesjonalizm, sukces Va Bank i Seksmisji)

  • Seksmisja: perfekcja gatunkowa i narracyjna, ambiwalencja ideologiczna (eskapizm, konserwatyzm, interpretacje feministyczne)

  • kino Piotra Szulkina (miejsce Szulkina pośród twórców kina moralnego niepokoju, apokaliptyczny kwartet: Golem, Wojna światów.., O-bi, O-ba.., Ga ga..; Wojna światów: inspiracje H. G. Wellsem i O. Wellsem, inspiracja wizualnym stylem ekspresjonizmu i filmu noir)



Przemoc dwu wojen

  • początki realizacji filmów, sieć inspiracji i problemy produkcyjne, założenia estetyczne i interpretacyjne obu filmów

  • rekonstrukcja utraconych światów przeszłości i wspomnień: zamieszkałej przez Żydów Galicji w 1914 roku i Litwy Kowieńskiej w latach dziesiątych i dwudziestych XX wieku.

  • postać Tadeusza Konwickiego, który napisał do obu dzieł scenariusze, a jeden z filmów wyreżyserował



Dwa oblicza zagłady

  • obrazy Holocaustu w polskim kinie

  • filmy oparte na prozie wspomnieniowej (Kornblumenblau na podstawie książki Kazimierza Tymińskiego (więźnia obozu Auschwitz) Uspokoić senKorczak (scenariusz Agnieszki Holland) w oparciu o wspomnienia samego Janusza Korczaka oraz jego znajomych

  • dwa portrety ludzkich zachowań w epoce rozpadu wartości i odmienne obrazowania wojennej rzeczywistości

  • Kornblumenblau: kulisy powstania filmu, interpretacja tytułu



Ucieczka z PRL

  • filmy, które na początku lat 90. podejmowały tematy objęte w okresie Polski Ludowej politycznym tabu

  • Ucieczka z kina "Wolność": analiza symboliki filmu, najważniejsze tropy interpretacyjne

  • Wszystko co najważniejsze Roberta Glińskiego: poetyka autentyku i recepcja filmu (ze szczególnym uwzględnieniem pojawiających się w niej sporów o interpretację XX-wiecznej historii Polski)



Kobiecość na marginesie kultury

  • Białe małżeństwo oraz Kobieta z prowincji jako przykłady współpracy autorów i autorek oraz włączenia do polskiej kultury filmowej postaci pozostających na marginesie kina głównego nurtu

  • romantyczna i młodopolska tradycja literacka Białego małżeństwa (legenda Marii Komornickiej oraz Narcyzy Żmichowskiej), propozycja feministycznej interpretacji filmu zgodnie z tezą Dorothy Dinnerstein z eseju Syrena i minotaur

  • styl Kobiety z prowincji jako reprezentatywny dla autorskiego kina Barańskiego, kontemplacyjnego i etnograficznego, a zarazem fabularny ekwiwalent filozofii codzienności rozwijanej współcześnie przez Jolantę Brach-Czainę



Koszty transformacji

  • społeczne tło kina transformacji - co dzieje się w polskim społeczeństwie lat 90. (uwolnienie cen, bezrobocie, spadek dochodów ludności, hiperinflacja, walka o majątek, kształtowanie się nowych hierarchii społecznych, zalew zachodnich towarów, otwarcie granic)

  • Psy Władysława Pasikowskiego, jako polski sen o kinie gatunkowym (hollywoodzki bohater, film policyjny i gangsterski, neo-noir); Psy i polityka transformacji: problem lustracji, rozliczenia z PRL, nowych elit politycznych, Franz Maurer jako transformacyjny bohater; Psy jako film gangsterski (film gangsterski jako metafora walki o własność i pozycję społeczną w kształtującym się społeczeństwie klasowym lat 90.)

  • Wrony - dzieci jako metafora kosztów transformacji



Kino poetyckie

  • próba definicji kina poetyckiego (określenie ponadgatunkowe i ponadrodzajowe)

  • nurt prowincjonalny w polskim kinie lat 90 - charakterystyka i przedstawiciele

  • Jan Jakub Kolski - tradycje rodzinne i bagaż kulturowy reżysera, Jańcio Wodnik jako spełnienie nurtu prowincjonalnego w polskim kinie

  • Lech Majewski - ścieżka twórcza artysty w Polsce i zagranicą



Kino Marka Koterskiego

- Adaś Miauczyński jako bohater naszych czasów?

- postać inteligenta w polskim kinie po '89 roku

  • transformacja gospodarcza jako istotny kontekst filmu

  • kryzys wspólnotowości: rozbicie solidarności, która bazowała na zjednoczeniu robotników i inteligencji



U progu tajemnicy

  • twórczość reżyserska Jerzego Stuhra (zmiana wizerunku; inspiracja kinem Krzysztofa Kieślowskiego, najważniejsze motywy w twórczości reżyserskiej Stuhra (kondycja inteligenta, potrzeba miłości, wartości)

  • temat metafizyki w kinie polskim

  • wybory adaptacyjne Marczewskiego (mitologizacja dzieciństwa kosztem współczesności)

  • Weiser: kolejny film w dorobku Marczewskiego o inicjacji (dorosłego i dziecka)



Kino Krzysztofa Krauzego

  • kino społeczne (Dług) i artystyczne (Mój Nikifor) Krzysztofa Krauzego

  • Dług: rozchwianie wartości wywołane przemianą ustrojową; świadectwo czasu; porównanie z Psami Pasikowskiego; szczególna recepcja filmu i jego wpływ na rzeczywistość w Polsce

  • Mój Nikifor: strategia reżysera w obsadzie ról (K. Feldman, R. Gancarczyk, J. Budniak) i sposób przedstawienia historii Nikifora Krynickiego

  • twórcza współpraca K. Krauzego z Joanną Kos-Krauze

 

Kino współczesne

  • wpływ ustawy o kinematografii z 2005 roku i powstanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na stan produkcji i kultury filmowej w Polsce

  • strategie twórcze w polskim kinie ostatniej dekady

  • "Wojna polsko - ruska": analiza kulturoznawcza (wg prof. Mirosława Pęczaka) i interpretacja autotematyczna filmu

  • "33 sceny z życia" Małgorzaty Szumowskiej jako film o wolności

  • wątki autobiograficzne w "33 scenach z życia"

  • "Rewers" Borysa Lankosza - próba określenia przynależności gatunkowej filmu, rola zdjęć Marcina Koszałki i muzyki Włodzimierza Pawlika

  • cechy charakterystyczne twórczości Wojciecha Smarzowskiego

  • aspekt historyczno-polityczny "Domu złego"

* zagadnienia do dwóch wykładów o polskim kinie współczesnym zostaną podane 6 czerwca.

rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.