Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne semestr III

KINO MITOLOGII PLEMIENNEJ: KAZIMIERZ KUTZ

1. Szopienicka legenda rodzinna Kutza u źródeł inspiracji "Soli ziemi czarnej"

2. Pamiętniki górników współtworzą aurę "Perły w koronie"

3. Historia Górnego Śląska w przestrzeniach estetycznych śląskiej dylogii

4. Znaki i symbole górnośląskiej tożsamości

5. Rodzina jako zwornik dramaturgiczny i źródło mitologii plemiennej "Soli ziemi czarnej" i "Perły w koronie"

6. "Kino śląskie" jako fenomen artystyczny i kulturowy.

STRONNICTWO GROTESKI, STRONNICTWO KREACJI

1. Tworzenie "nowej rzeczywistości"; manifest Adama Zagajewskiego i jego wpływ na polską sztukę po maju '68

2. Stronnictwo kreacji - wyznaczniki stylu, przedstawiciele, najważniejsze dzieła

3. Janusz Morgenstern - twórca eklektyczny

4. Stronnictwo groteski i jego najważniejszy twórca - Grzegorz Królikiewicz

5. "Na wylot" - teoria przestrzeni pozakadrowej w praktyce, kontrapunkty dźwiękowo-wizualne, awangardowa rekonstrukcja prawdziwej historii i procesu

6. Grzegorz Krolikiewicz - nobilitacja społecznego marginesu, wsobne piękno cierpiących i biednych na ekranie

KINO ANDRZEJA WAJDY W LATACH 70.

1. Historia Łodzi przemysłowej na przełomie XIX i XX wieku

a. Kontekst lokalny

b. Kontekst globalny (urbanizacja i modernizacja oraz jej wizerunek w USA)

2. Wizerunek przemysłowej Łodzi w powieści Stanisława Reymonta

a. Antynowoczesność

b. Agorafobia

c. Figura lodzermenscha

3. Wizerunek Łodzi przemysłowej w filmie Andrzej Wajdy

a. Zakorzenienie obrazu Łodzi w historii powojennej polskiej kinematografii

b. Doświadczenia studenckie Andrzeja Wajdy

c. Wizerunek Łodzi w "Ziemi obiecanej" jako paradygmat obrazowania tego miasta w polskiej kinematografii i w polskim

4. "Ziemia obiecana" w perspektywie ideologicznej.

WAJDA MODERNISTYCZNY ("Wesele", "Panny z Wilka")

1. Modernizm filmowy (nurt autorski w kinie europejskim lat od lat 50. do 70.); umiejscowienie obu filmów w twórczości Andrzeja Wajdy

2. "Wesele" Andrzeja Wajdy: historia powstania adaptacji dramatu Wyspiańskiego, jej etapy (scenariusze uwspółcześniające A. Kijowskiego i J. Andrzejewskiego, adaptacja sceniczna w Teatrze Starym w 1963); realizacja filmu (zmiany koncepcji, rola ekipy, zwłaszcza operatora i kompozytora, ingerencje cenzury) i jego recepcja (w tym głos Jarosława Iwaszkiewicza)

3. "Panny z Wilka": geneza powstania filmu, usytuowanie i podkreślenie wyjątkowości ekranizacji opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza na tle poprzedzających ją politycznych obrazów Wajdy ("Człowiek z marmuru"i "Bez znieczulenia"), szczegóły realizacji, zmiany scenariusza, recepcja i interpretacje.

KINO INTELIGENCKIE KRZYSZTOFA ZANUSSIEGO

1. Definicja kina inteligenckiego

2. Młodość reżysera jako okres formacyjny


3. Formalne nowatorstwo "Struktury kryształu
"

4. Tropy religijne w filmie


5. Eksperymenty formalne w "Iluminacji
"

WYRAFINOWANE ADAPTACJE ("Zaklete rewiry" i "Dzieje grzechu")

1. Nurt "retro" w kinie polskim lat 70.

2. Lata 70: złota era polskiej adaptacji

3. Janusz Majewski - adaptator literatury

4. "Zaklęte rewiry" - powieść i film

5. Borowczyk - artysta totalny (twórczość plastyczna, filmy animowane i fabularne)

6. "Dzieje grzechu" - erotyka w stylu moderne

KINO KREACYJNE ("Sanatorium pod Klepsydrą" i "Aria dla atlety")

1. Dekada lat 70., a polskie kino kreacyjne

2. Geneza powstania "Sanatorium pod Klepsydrą"

3. Problematyka upływu czasu w twórczości Wojciecha Jerzego Hasa

4. Wojciech Jerzy Has a Bruno Schulz

5. "Aria dla atlety" a kino moralnego niepokoju

6. "Aria dla atlety" a biografia Zbyszka Cyganiewicza

KINO MORALNEGO NIEPOKOJU

1. Kino moralnego niepokoju - formacja i jej świat wartości; krytyczna recepcja nurtu; najważniejsi twórcy i filmy, granice nurtu, formacja "Młodej kultury" i dokumentalna "nowa zmiana"

2. "Barwy ochronne" - film zanurzony w społecznym konkrecie (bardziej niż wcześniejsze filmy Zanussiego); film o obozie językoznawców: praca z językiem, jako symptomatyczny wybór (zakłamanie sfery języka w PRL); obóz jako pars pro toto życia społecznego, "Barwy ochronne" jako moralitet.

3. "Człowiek z marmuru" - kulisy realizacji; socrealizm w polskim kinie i jego pastisz w filmie Wajdy, samokrytyka Andrzeja Wajdy i Aleksandra Ścibora-Rylskiego; rola Krystyny Jandy, forma filmu i inspiracje Wellesowskie (analogia problemowa, narracyjna i wizualna)

4. "Wodzireje" i "Amatorzy": Kino moralnego niepokoju jako świadectwo postaw i przemian społecznych; wątki autotematyczne w filmie "Amator"; współpraca Jerzego Stuhra przy realizacji "Amatora" i "Wodzireja"

5. Agnieszka Holland na tle kina moralnego niepokoju

6. Obrzeża moralnego niepokoju

Ága 
Milko Lazarow, Bułgaria, Niemcy, Francja 2018
Bohemian Rhapsody 
Dexter Fletcher, Bryan Singer, Wielka Brytania, USA 2018
Bracia Sisters 
Jacques Audiard, Francja, Hiszpania, Rumunia, USA 2018
Dom, który zbudował Jack 
Lars von Trier, Dania, Francja, Niemcy, Szwecja 2018
Faworyta 
Yorgos Lanthimos, Irlandia, USA, Wielka Brytania 2018
Granica 
Ali Abbasi, Szwecja, Dania 2018
Green Book 
Peter Farelly, USA 2018
Mirai (z polskimi napisami) 
Mamoru Hosoda, Japonia 2017
Ogród rodzinny. Przyjaciel 
Jan Hřebejk, Czechy 2017
Roma 
Alfonso Cuarón, Meksyk, USA 2018
Ułaskawienie 
Jan Jakub Kolski, Polska 2018
Zobacz przed Oscarami: Narodziny gwiazdy 
Zobacz przed Oscarami
Bradley Cooper, USA 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.