KINO MITOLOGII PLEMIENNEJ: KAZIMIERZ KUTZ
1. Szopienicka legenda rodzinna Kutza u źródeł inspiracji "Soli ziemi czarnej"
2. Pamiętniki górników współtworzą aurę "Perły w koronie"
3. Historia Górnego Śląska w przestrzeniach estetycznych śląskiej dylogii
4. Znaki i symbole górnośląskiej tożsamości
5. Rodzina jako zwornik dramaturgiczny i źródło mitologii plemiennej "Soli ziemi czarnej" i "Perły w koronie"
6. "Kino śląskie" jako fenomen artystyczny i kulturowy.
STRONNICTWO GROTESKI, STRONNICTWO KREACJI
1. Tworzenie "nowej rzeczywistości"; manifest Adama Zagajewskiego i jego wpływ na polską sztukę po maju '68
2. Stronnictwo kreacji - wyznaczniki stylu, przedstawiciele, najważniejsze dzieła
3. Janusz Morgenstern - twórca eklektyczny
4. Stronnictwo groteski i jego najważniejszy twórca - Grzegorz Królikiewicz
5. "Na wylot" - teoria przestrzeni pozakadrowej w praktyce, kontrapunkty dźwiękowo-wizualne, awangardowa rekonstrukcja prawdziwej historii i procesu
6. Grzegorz Krolikiewicz - nobilitacja społecznego marginesu, wsobne piękno cierpiących i biednych na ekranie
KINO ANDRZEJA WAJDY W LATACH 70.
1. Historia Łodzi przemysłowej na przełomie XIX i XX wieku
a. Kontekst lokalny
b. Kontekst globalny (urbanizacja i modernizacja oraz jej wizerunek w USA)
2. Wizerunek przemysłowej Łodzi w powieści Stanisława Reymonta
a. Antynowoczesność
b. Agorafobia
c. Figura lodzermenscha
3. Wizerunek Łodzi przemysłowej w filmie Andrzej Wajdy
a. Zakorzenienie obrazu Łodzi w historii powojennej polskiej kinematografii
b. Doświadczenia studenckie Andrzeja Wajdy
c. Wizerunek Łodzi w "Ziemi obiecanej" jako paradygmat obrazowania tego miasta w polskiej kinematografii i w polskim
4. "Ziemia obiecana" w perspektywie ideologicznej.
WAJDA MODERNISTYCZNY ("Wesele", "Panny z Wilka")
1. Modernizm filmowy (nurt autorski w kinie europejskim lat od lat 50. do 70.); umiejscowienie obu filmów w twórczości Andrzeja Wajdy
2. "Wesele" Andrzeja Wajdy: historia powstania adaptacji dramatu Wyspiańskiego, jej etapy (scenariusze uwspółcześniające A. Kijowskiego i J. Andrzejewskiego, adaptacja sceniczna w Teatrze Starym w 1963); realizacja filmu (zmiany koncepcji, rola ekipy, zwłaszcza operatora i kompozytora, ingerencje cenzury) i jego recepcja (w tym głos Jarosława Iwaszkiewicza)
3. "Panny z Wilka": geneza powstania filmu, usytuowanie i podkreślenie wyjątkowości ekranizacji opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza na tle poprzedzających ją politycznych obrazów Wajdy ("Człowiek z marmuru"i "Bez znieczulenia"), szczegóły realizacji, zmiany scenariusza, recepcja i interpretacje.
KINO INTELIGENCKIE KRZYSZTOFA ZANUSSIEGO
1. Definicja kina inteligenckiego
2. Młodość reżysera jako okres formacyjny
3. Formalne nowatorstwo "Struktury kryształu "
4. Tropy religijne w filmie
5. Eksperymenty formalne w "Iluminacji "
WYRAFINOWANE ADAPTACJE ("Zaklete rewiry" i "Dzieje grzechu")
1. Nurt "retro" w kinie polskim lat 70.
2. Lata 70: złota era polskiej adaptacji
3. Janusz Majewski - adaptator literatury
4. "Zaklęte rewiry" - powieść i film
5. Borowczyk - artysta totalny (twórczość plastyczna, filmy animowane i fabularne)
6. "Dzieje grzechu" - erotyka w stylu moderne
KINO KREACYJNE ("Sanatorium pod Klepsydrą" i "Aria dla atlety")
1. Dekada lat 70., a polskie kino kreacyjne
2. Geneza powstania "Sanatorium pod Klepsydrą"
3. Problematyka upływu czasu w twórczości Wojciecha Jerzego Hasa
4. Wojciech Jerzy Has a Bruno Schulz
5. "Aria dla atlety" a kino moralnego niepokoju
6. "Aria dla atlety" a biografia Zbyszka Cyganiewicza
KINO MORALNEGO NIEPOKOJU
1. Kino moralnego niepokoju - formacja i jej świat wartości; krytyczna recepcja nurtu; najważniejsi twórcy i filmy, granice nurtu, formacja "Młodej kultury" i dokumentalna "nowa zmiana"
2. "Barwy ochronne" - film zanurzony w społecznym konkrecie (bardziej niż wcześniejsze filmy Zanussiego); film o obozie językoznawców: praca z językiem, jako symptomatyczny wybór (zakłamanie sfery języka w PRL); obóz jako pars pro toto życia społecznego, "Barwy ochronne" jako moralitet.
3. "Człowiek z marmuru" - kulisy realizacji; socrealizm w polskim kinie i jego pastisz w filmie Wajdy, samokrytyka Andrzeja Wajdy i Aleksandra Ścibora-Rylskiego; rola Krystyny Jandy, forma filmu i inspiracje Wellesowskie (analogia problemowa, narracyjna i wizualna)
4. "Wodzireje" i "Amatorzy": Kino moralnego niepokoju jako świadectwo postaw i przemian społecznych; wątki autotematyczne w filmie "Amator"; współpraca Jerzego Stuhra przy realizacji "Amatora" i "Wodzireja"
5. Agnieszka Holland na tle kina moralnego niepokoju
6. Obrzeża moralnego niepokoju