Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne semestr III

KINO MITOLOGII PLEMIENNEJ: KAZIMIERZ KUTZ

1. Szopienicka legenda rodzinna Kutza u źródeł inspiracji "Soli ziemi czarnej"

2. Pamiętniki górników współtworzą aurę "Perły w koronie"

3. Historia Górnego Śląska w przestrzeniach estetycznych śląskiej dylogii

4. Znaki i symbole górnośląskiej tożsamości

5. Rodzina jako zwornik dramaturgiczny i źródło mitologii plemiennej "Soli ziemi czarnej" i "Perły w koronie"

6. "Kino śląskie" jako fenomen artystyczny i kulturowy.

STRONNICTWO GROTESKI, STRONNICTWO KREACJI

1. Tworzenie "nowej rzeczywistości"; manifest Adama Zagajewskiego i jego wpływ na polską sztukę po maju '68

2. Stronnictwo kreacji - wyznaczniki stylu, przedstawiciele, najważniejsze dzieła

3. Janusz Morgenstern - twórca eklektyczny

4. Stronnictwo groteski i jego najważniejszy twórca - Grzegorz Królikiewicz

5. "Na wylot" - teoria przestrzeni pozakadrowej w praktyce, kontrapunkty dźwiękowo-wizualne, awangardowa rekonstrukcja prawdziwej historii i procesu

6. Grzegorz Krolikiewicz - nobilitacja społecznego marginesu, wsobne piękno cierpiących i biednych na ekranie

KINO ANDRZEJA WAJDY W LATACH 70.

1. Historia Łodzi przemysłowej na przełomie XIX i XX wieku

a. Kontekst lokalny

b. Kontekst globalny (urbanizacja i modernizacja oraz jej wizerunek w USA)

2. Wizerunek przemysłowej Łodzi w powieści Stanisława Reymonta

a. Antynowoczesność

b. Agorafobia

c. Figura lodzermenscha

3. Wizerunek Łodzi przemysłowej w filmie Andrzej Wajdy

a. Zakorzenienie obrazu Łodzi w historii powojennej polskiej kinematografii

b. Doświadczenia studenckie Andrzeja Wajdy

c. Wizerunek Łodzi w "Ziemi obiecanej" jako paradygmat obrazowania tego miasta w polskiej kinematografii i w polskim

4. "Ziemia obiecana" w perspektywie ideologicznej.

WAJDA MODERNISTYCZNY ("Wesele", "Panny z Wilka")

1. Modernizm filmowy (nurt autorski w kinie europejskim lat od lat 50. do 70.); umiejscowienie obu filmów w twórczości Andrzeja Wajdy

2. "Wesele" Andrzeja Wajdy: historia powstania adaptacji dramatu Wyspiańskiego, jej etapy (scenariusze uwspółcześniające A. Kijowskiego i J. Andrzejewskiego, adaptacja sceniczna w Teatrze Starym w 1963); realizacja filmu (zmiany koncepcji, rola ekipy, zwłaszcza operatora i kompozytora, ingerencje cenzury) i jego recepcja (w tym głos Jarosława Iwaszkiewicza)

3. "Panny z Wilka": geneza powstania filmu, usytuowanie i podkreślenie wyjątkowości ekranizacji opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza na tle poprzedzających ją politycznych obrazów Wajdy ("Człowiek z marmuru"i "Bez znieczulenia"), szczegóły realizacji, zmiany scenariusza, recepcja i interpretacje.

KINO INTELIGENCKIE KRZYSZTOFA ZANUSSIEGO

1. Definicja kina inteligenckiego

2. Młodość reżysera jako okres formacyjny


3. Formalne nowatorstwo "Struktury kryształu
"

4. Tropy religijne w filmie


5. Eksperymenty formalne w "Iluminacji
"

WYRAFINOWANE ADAPTACJE ("Zaklete rewiry" i "Dzieje grzechu")

1. Nurt "retro" w kinie polskim lat 70.

2. Lata 70: złota era polskiej adaptacji

3. Janusz Majewski - adaptator literatury

4. "Zaklęte rewiry" - powieść i film

5. Borowczyk - artysta totalny (twórczość plastyczna, filmy animowane i fabularne)

6. "Dzieje grzechu" - erotyka w stylu moderne

KINO KREACYJNE ("Sanatorium pod Klepsydrą" i "Aria dla atlety")

1. Dekada lat 70., a polskie kino kreacyjne

2. Geneza powstania "Sanatorium pod Klepsydrą"

3. Problematyka upływu czasu w twórczości Wojciecha Jerzego Hasa

4. Wojciech Jerzy Has a Bruno Schulz

5. "Aria dla atlety" a kino moralnego niepokoju

6. "Aria dla atlety" a biografia Zbyszka Cyganiewicza

KINO MORALNEGO NIEPOKOJU

1. Kino moralnego niepokoju - formacja i jej świat wartości; krytyczna recepcja nurtu; najważniejsi twórcy i filmy, granice nurtu, formacja "Młodej kultury" i dokumentalna "nowa zmiana"

2. "Barwy ochronne" - film zanurzony w społecznym konkrecie (bardziej niż wcześniejsze filmy Zanussiego); film o obozie językoznawców: praca z językiem, jako symptomatyczny wybór (zakłamanie sfery języka w PRL); obóz jako pars pro toto życia społecznego, "Barwy ochronne" jako moralitet.

3. "Człowiek z marmuru" - kulisy realizacji; socrealizm w polskim kinie i jego pastisz w filmie Wajdy, samokrytyka Andrzeja Wajdy i Aleksandra Ścibora-Rylskiego; rola Krystyny Jandy, forma filmu i inspiracje Wellesowskie (analogia problemowa, narracyjna i wizualna)

4. "Wodzireje" i "Amatorzy": Kino moralnego niepokoju jako świadectwo postaw i przemian społecznych; wątki autotematyczne w filmie "Amator"; współpraca Jerzego Stuhra przy realizacji "Amatora" i "Wodzireja"

5. Agnieszka Holland na tle kina moralnego niepokoju

6. Obrzeża moralnego niepokoju

Basia 2 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Ból i blask 
Pedro Almodóvar, Hiszpania 2019
Był sobie pies 2 
Gail Mancuso, USA, Hong Kong, Indie, Chiny 2019
Czarownica 2 (napisy) 
Joachim Rønning, USA 2019
Gordon i Paddy 
Linda Hamback, Szwecja 2017
Ikar. Legenda Mietka Kosza 
Maciej Pieprzyca, Polska 2019
Mowa ptaków 
Xawery Żuławski, Polska 2019
(Nie)znajomi 
Tadeusz Śliwa, Polska 2019
O Yeti! 
Jill Culton, Chiny, USA 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Pewnego razu... w Hollywood 
Quentin Tarantino, USA, Wielka Brytania 2019
Photographer's Choice: Grizzly Man 
Pokazy specjalne
Werner Herzog, USA 2005
Rzeka 
Emir Baigazin, Norwegia, Polska, Kazachstan 2018
Synonimy 
Nadav Lapid, Francja, Niemcy, Izrael 2018
Wysoka dziewczyna 
Kantemir Bałagow, Rosja 2019
Zabawa w pochowanego 
Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett, USA 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.