repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

Zagadnienia egzaminacyjne, wpisy i egzamin - sem. III

Egzamin kończący obecny semestr Akademii Polskiego Filmu odbędzie się w środę 10 lutego 2016 r. o godz. 17:00 w sali nr 8 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.

Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy tydzień później w środę 17 lutego w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.

Zagadnienia egzaminacyjne Akademia Polskiego Filmu, semestr III

1.

  • Trzecia część nocy i Na wylot jako przykłady dwóch postaw estetycznych: manierycznej eksploatacji istotnego tematu wojny (Żuławski) i formalnego eksperymentu w zakresie języka filmowego (Królikiewicz).

  • burzliwa recepcja obu ekstremalnych propozycji filmowych

  • teoria "przestrzeni poza kadrem" Grzegorza Królikiewicza a sposób prowadzenia narracji w filmie Na wylot

  • Trzecia część nocy, Szpital Przemienienia: nowe spojrzenia na II wojnę światową

2.

  • Palec Boży, Barwy ochronne - wspólnota twórców, różnice twórczości

  • Palec Boży Antoniego Krauzego - problem determinacji i odpowiedzialności

  • filmy Krauzego i Zanussiego - napięcie między opisem realnego socjalizmu a moralitetem

  • Antoni Krauze - filmowiec "małego realizmu" i związanych z nim pisarzy

  • Palec Boży - adaptacja powieści Tadeusza Zawieruchy Selekcja

  • Barwy ochronne - film zanurzony w społecznym konkrecie (bardziej niż wcześniejsze filmy Zanussiego); film o obozie językoznawców: praca z językiem, jako symptomatyczny wybór (zakłamanie sfery języka w PRL); obóz jako pars pro toto życia społecznego

3.

  • Wielkie adaptacje wielkiej literatury: stosunek do pierwowzoru, interpretacje, recepcja polska i światowa (Ziemia obiecana, Wesele, Sanatorium pod Klepsydrą)

  • Łódź w Ziemi obiecanej Władysława Reymonta: Łódź w drugiej połowie XIX wieku - gwałtowna urbanizacja i modernizacja przemysłowa; antymodernizm Reymonta jako przeciwieństwo fascynacji wielkim miastem (przykład awangardowych poetów); figura lodzermenscha

  • Łódź Andrzeja Wajdy: wykorzystanie negatywnego wizerunku Łodzi wśród filmowców; ustalenie paradygmatu przedstawiania Łodzi

  • Wesele Andrzeja Wajdy: inspiracje i nawiązania: "chocholi taniec" zamykający Popiół i diament; lata 60. - Wesele w Teatrze Starym w Krakowie; inspiracja malarstwem przełomu XIX i XX wieku; elementy współczesne, bliskie widzowi kina lat 70.

  • Wojciech Jerzy Has - interpretator świata Brunona Schulza: Sanatorium pod klepsydrą

  • czy forma wybrana przez Hasa - wraz z oniryczną scenografią Jerzego Skarżyńskiego - oddaje "ducha powieści"?

  • opowieść o kulturze żydowskiej; w jaki sposób film Hasa opowiada historię Zagłady?

4.

  • Pejzaż dziewiętnastowiecznej kultury w filmie Aria dla atlety

  • Aria dla atlety a biografia Zbyszka Cyganiewicza

  • obraz przełomu wieków w filmie Bajona

5.

  • Kino moralnego niepokoju - formacja i jej świat wartości; krytyczna recepcja nurtu (Barwy ochronne, Wodzirej, Indeks, Aktorzy prowincjonalni, Amator, Ćma)

  • miejsce Indeksu (i jego twórcy, Janusza Kijowskiego) w obrębie kina moralnego niepokoju; powody zatrzymania filmu przez cenzurę (zemsta na Aleksandrze Ściborze-Rylskim, wątek Marca 1968), kłopoty Filmówki

  • Krzysztof Zaleski jako jeden z najciekawszych współtwórców tego nurtu

  • "Wodzireje" i "Amatorzy": Kino moralnego niepokoju jako świadectwo postaw i przemian społecznych

  • wątki autotematyczne w filmie Amator

  • współpraca Jerzego Stuhra przy realizacji Amatora i Wodzireja

  • Tomasz Zygadło - zapomniany twórca kina moralnego niepokoju

  • Ćma - diagnoza samotności czy diagnoza etycznej pustki

  • Agnieszka Holland na tle kina moralnego niepokoju

  • Aktorzy prowincjonalni a Bez znieczulenia Wajdy

6.

  • Rozliczenie ze stalinizmem w polskim kinie lat 70. i 80. (Człowiek z marmuru, Matka Królów, Dreszcze, Wielki bieg)

  • socrealizm w polskim kinie i jego pastisz w Człowieku z marmuru

  • samokrytyka Andrzeja Wajdy i Aleksandra Ścibora-Rylskiego

  • inspiracje Wellesowskie w Człowieku z marmuru

  • cykl stalinowski kina polskiego przełomu lat 70. i 80.

  • motyw dojrzewania ideowego i manipulacji na przykładzie filmu Dreszcze

  • Wielki bieg jako przykład rozliczenia ze stalinizmem w tzw. sezonie Solidarności

  • masowe imprezy sportowe w PRL - ważne narzędzie propagandy

  • Wielki bieg jako portret młodego pokolenia wychowanego w stalinizmie (i nie tylko); wątki wrocławskie w filmie

7.

  • Wojna światów - następne stulecie i Seksmisja - science fiction jako metafora współczesności; różnice stylistyczne między filmami Piotra Szulkina i Juliusza Machulskiego

  • kino PRL a kino gatunku: przyczyny szczątkowej obecności

  • kontekst literacki funkcjonowania filmowych dystopii s-f w kinie późnego PRL-u: polska fantastyka socjologiczna

  • Szulkin a kino moralnego niepokoju

  • tetralogia Szulkina jako unikalny w historii polskiego filmu cykl "wynikowości ideowej"

  • Wojna światów a tradycja krytyki mediów w kinie moralnego niepokoju

  • Seksmisja: okoliczności produkcji i dzieje recepcji filmu

  • Seksmisja jako wielostronnie czytelna aluzja polityczna

8.

  • Świat wewnętrzny jako przystań outsiderów: Siekierezada, Gwiezdny pył

(zagadnienia zostaną uszczegółowione po wykładzie)

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!