Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne, wpisy i egzamin - sem. VII

Egzamin kończący obecny semestr Akademii Kina Światowego odbędzie się we wtorek 2 lutego 2016 roku o godz. 17.00 w sali nr 9 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.

Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy tydzień później we wtorek 9 lutego w godz. 17.00 - 18.00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.

Zagadnienia egzaminacyjne Akademia Filmowa - Historia Kina Światowego, semestr VII

Mistrzowie kina włoskiego - Pier Paolo Pasolini i Luchino Visconti

  • sylwetki twórcze Pier Paolo Pasoliniego i Luchino Viscontiego

  • problemy adaptacji opowiadania Tomasza Manna (Śmierć w Wenecji) i antropologicznej rekonstrukcji antycznego świata w Królu Edypie

  • Śmierć w Wenecji jako sugestywna postać melancholijnego ducha dekadencji, opiewana również w innych filmach Viscontiego (m. in. Zmierzch bogów)

  • Król Edyp jako oryginalna trawestacja śródziemnomorskiego mitu ujrzana w perspektywie autobiograficznej

Amerykańskie kino drogi - Bob Rafelson i Arthur Penn

  • problemy z definicją "kina drogi", motyw drogi w kinie, przykłady amerykańskiego "kina drogi"

  • filmowy dorobek Arthura Penna, reżyser jako klasyk kina kontestacji; pojęcie kontestacji w kinie

  • Mały wielki człowiek jako antywestern i kontrhistoria (konstrukcja bohatera, idylliczna wizja Indian, zepsuty świat białych etc.)

  • Pięć łatwych utworów jako konglomerat stylów; interpretacja psychologiczna i socjologiczna filmu

Amerykańskie kino kontestacji - Stanley Kubrick i Sam Peckinpah

  • upadek monopolistycznego systemu produkcyjnego i przemiany w strukturze amerykańskiego przemysłu filmowego (uwarunkowania ekonomiczne i spadek popularności filmów kinowych w Ameryce; następstwa Kodeksu Haysa)

  • wymiary kontrkultury w kinie amerykańskim: przyczyny buntu i środki jego obrazowania; nowy wymiar ekranowej przemocy

  • sylwetki twórcze Sama Peckinpaha i Stanleya Kubricka

  • środki stylistyczne oraz zaplecze ideologiczne w filmach Peckinpaha i Kubricka

Koniec Hollywood - Elia Kazan i Peter Bogdanovich

  • kryzys klasycznego trybu praktyki filmowej (kontekst gwałtownego rozwoju medium telewizyjnego; rozwój amerykańskiej klasy średniej i kryzys frekwencyjny)

  • model dystrybucji roadshow i kino wysokobudżetowe lat 50. i 60. jako próba odpowiedzi na kryzys

  • klęska dystrybucji roadshow i odkrycie widowni zakorzenionej w kulturze młodzieżowej drugiej połowy lat 60 (filmy muzyczne, filmy erotyczne, import filmów z Europy, demograficzne podłoże kultury młodzieżowej)

  • zmiany w trybie produkcji (filmy niskobudżetowe; innowacje technologiczne - transfokatory, długa ogniskowa etc.).

Kino rosyjskie: Małe tragedie i zwierciadło duszy - Ilia Awerbach i Andriej Tarkowski

  • Andriej Tarkowski - sylwetka i podstawowe założenia teorii i estetyki filmowej

  • Zwierciadło jako ilustracja tych założeń, a także swoista koncepcja filmowej biografii

  • Ilja Awerbach - przedstawiciel "szkoły leningradzkiej"

  • nurt kameralny, problematyka etyczna w kinie epoki breżniewowskiej

  • filmy Awerbacha (w tym Cudze listy) jako "dokument epoki"

Emigranci - Miloš Forman i Roman Polański

  • elementy biograficzne i estetyczne łączące twórców (generacja, korzenie kulturowe, międzynarodowy sukces - nagrody na ważnych festiwalach filmowych)

  • zagadnienie wykluczenia w filmach Lokator i Lot nad kukułczym gniazdem

  • temat lęku w twórczości Romana Polańskiego oraz "podglądanie" rzeczywistości społecznej i ukazywanie jej bez upiększeń (w stylu "cinéma-vérité") u Formana

  • pojęcie kina autorskiego i elementy autobiograficzne w twórczości reżyserów (powtarzalność tematów, pewnych chwytów narracyjnych, kompozycyjnych, jak i ulubionych rekwizytów, które czasem stają się "znakiem rozpoznawczym" ich twórczości)

Kino niemieckie - Volker Schlöndorff i Rainer Werner Fassbinder

  • Manifest oberhauseński (1962) a początki "kina młodych" w Republice Federalnej Niemiec (ferment odnowy w kinie przed Oberhausen; Manifest - aura i skutki; instytucje pooberhauseńskie; nowe kino niemieckie po Oberhausen - style, poetyki, gatunki).

  • "Wielka czwórka" i kanon kina RFN (Volker Schlöndorff, Rainer Werner Fassbinder, Wim Wenders, Werner Herzog).

  • Małżeństwo Marii Braun Fassbindera - kobieta z ruin otwiera okres zachodnioniemieckiego cudu (ideologia, ikonografia, estetyka); role Hanny Schygulli w filmach Fassbindera

  • Twórczość Volkera Schlöndorffa: od prekursora zachodnioniemieckiej fali do jej epigona; Blaszany bębenek - komercyjny wykwit kina "po Oberhausen".

Włoskie kino kontestacji - Marco Bellocchio i Bernardo Bertolucci

  • włoskie kino lat 60. (co po neorealizmie? kompleks wobec twórców lat 40. i 50. - próby dorównania i zanegowania; sytuacja polityczna Włoch w latach 60., cud gospodarczy, nowe koalicje, nowe konflikty; boom kinematograficzny - Gian Piero Brunetta - lata narzekań, ale i lata sukcesów - od Złotej Palmy dla Przygody (1960) do Oscara dla Śledztwa w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem (1970); nowe gatunki, nowe tematy).

  • narodziny kina kontestacji we Włoszech (bunt pojawiający się od początku dekady; losy festiwalu w Wenecji i jego wpływ na włoską kinematografię; konflikt pokoleń czy konflikt polityczny?)

  • Pięści w kieszeni w Wenecji - wstrząs, na który nie wszyscy byli przygotowani

  • rola zdjęć Vittorio Storaro i kreacji Jean Louisa Trintignanta w Konformiście

Brytyjskie kino społeczne - Ken Loach i Mike Leigh

  • brytyjskie kino społeczne jako odrębny, skonwencjonalizowany fenomen: rys historyczny (ruch dokumentalistów z GPO Unit (lata 30. i 40.): John Grierson, Humphrey Jennings, Harry Watt, Basil Wright; Free Cinema (lata 50.); Młodzi gniewni (przełom lat 50. i 60.); kino autorskie: Lindsay Anderson, Mike Leigh, Ken Loach, Bill Douglas; kino antythatcherowskie: Alan Clarke, Derek Jarman (lata 80.)

  • dominacja realizmu społecznego (polityczność, ideowość, lewicowość; estetyka - wpływ poetyki dokumentalizmu, estetyzacja surowej rzeczywistości - "poezja życia codziennego"; zaangażowanie społeczne: wspólnotowość, etos proletariatu, oddanie głosu społecznościom dotąd marginalizowanym)

  • odmienne estetyki wyrastające bądź nawiązujące do realizmu społecznego (surrealizm społecznyLindsay Anderson; przeestetyzowany realizm społeczny - Bill Douglas (My Childhood, 1972; My Ain Folk, 1973; My Way Home, 1978), Derek Jarman (Jubileusz, 1977; The Last of England, 1988), Danny Boyle (Trainspotting, 1996), Lynne Ramsay (Ratcatcher, 1999), Clio Barnard (The Arbor, 2010; The Selfish Giant, 2013)

  • Ken Loach i Mike Leigh - odmienność poetyk, podobieństwo ideowe

Kino hiszpańskie - Carlos Saura i Pedro Almodóvar

  • krótka historia kina hiszpańskiego (od filmu niemego, przez przełom dźwiękowy, kinematografię franksistowską i opozycyjne pokolenie hombres 66, po nowe kino okresu movidy)

  • Carlos Saura oraz Pedro Almodóvar w relacji do mistrza kina europejskiego rodem z Hiszpanii -Luisa Buñuela, wobec tradycji włoskiego neorealizmu oraz między modernizmem a postmodernizmem

  • Geraldine Chaplin jako postać łącząca najwybitniejszych przedstawicieli kina hiszpańskiego

  • Anna i wilki: symbolika filmu - matki terrorystki i jej trzech synów: militarysty, bigota i erotomana - odsyłająca do kastylijskiej legendy o wilkach i innych motywów hiszpańskiej kultury

  • Czym sobie na to wszystko zasłużyłam?Almodóvara - film noszący znamiona kluczowej dla Hiszpanów tradycji włoskiego neorealizmu, utkany z cytatów z kina europejskiego i amerykańskiego

Mistrzowie kina amerykańskiego część I - Francis Ford Coppola i Robert Altman

  • autor filmowy w kinie hollywoodzkim lat 70, ścieżki kariery Coppoli i Altmana

  • przemiany producenckie i pojawienie się niewielkich wytwórni prowadzonych przez reżysera-producenta

  • koncepcja filmowego modernizmu w twórczości Francisa Forda Coppoli i Roberta Altmana

  • konteksty polityczne a Rozmowa Coppoli

  • motywy jungowskie i analiza ról płciowych w Trzech kobietach

Mistrzowie kina amerykańskiego część II - Martin Scorsese i Woody Allen

  • powody rozczarowań i frustracji społecznej w Ameryce lat 70. i reakcja kina na rzeczywistość

  • charakterystyczny typ bohatera Allenowskiego

  • różne typy kobiecości w filmach W. Allena

  •  Manhattan jako symfonia wielkomiejska, obraz Nowego Jorku w Taksówkarzu

  • okoliczności powstania Taksówkarza

  •  Taksówkarz a neo-noir i inne gatunki

Amazing Grace: Aretha Franklin 
Pokazy specjalne
Sydney Pollack, Alan Elliott, USA 2018
Angelo 
Markus Schleinzer, Austria, Luksemburg 2018
Baranek Shaun Film. Farmageddon 
Will Becher, Richard Phelan, Francja, USA, Wielka Brytania 2019
Basia 3 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski, Polska 2019
Boże Ciało 
Jan Komasa, Polska 2019
Dwóch papieży 
Fernando Meirelles, Wielka Brytania, Włochy, Argentyna, USA 2019
Historia małżeńska 
Noah Baumbach, USA 2019
Irlandczyk 
Martin Scorsese, USA 2019
Joker 
Todd Phillips, USA 2019
Kraina lodu 2 
Jennifer Lee, Chris Buck, USA 2019
Last Christmas 
Paul Feig, Wielka Brytania 2019
Le Mans' 66 
James Mangold, USA 2019
Młody Ahmed 
Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgia, Francja 2019
Obywatel Jones 
Agnieszka Holland, Polska, Wielka Brytania, Ukraina 2019
Pannonia Entertainment: Zimowa opowieść 
Pannonia Entertainment
Kenneth Branagh
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Słodziak 
Alma Har’el, USA 2019
Śnieżna paczka 
Aaron Woodley, Chiny, Indie, Japonia, Kanada, USA, Wielka Brytania, Korea Południowa 2019
The Lighthouse 
Robert Eggers, USA, Kanada 2019
Van Gogh. U bram wieczności 
Julian Schnabel, Irlandia, Szwajcaria, Wielka Brytania, Francja, USA 2018
Kino Dzieci VOX prezentują: Magiczne Święta Kacpra i Emmy 
Filmowe poranki
Arne Lindtner Næss, Norwegia 2014
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.