repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Słodkie życie reż. Federico Fellini

Zagadnienia egzaminacyjne, egzamin i wpisy – semestr VI

Egzamin kończący obecny semestr Akademii Kina Światowego odbędzie się we wtorek 9 czerwca 2015r. o godz. 17:00 w sali nr 9 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu nie będzie już możliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.

Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy tydzień później we wtorek 16 czerwca w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.

Zagadnienia egzaminacyjne

Akademia Filmowa - Historia Kina Światowego, semestr VI

Awangarda nowojorska

  • kino personalne Jonasa Mekasa: awangardowe dzienniki filmowe

  • filmy Cassavatesa utrzymane w estetyce realizmu bliskiemu cinema vérité i Nowej Fali

  • nowe formy w kinie eksperymentalnym i eksperymentującym lat 60.

  • nowojorska kultura filmowa w Nowym Jorku w latach 50. i 60.

  • "Cienie" (1959) i "Klatka" (1964) - tematyka i poetyka filmów

Twórczość Roberta Bressona

  • biografia reżysera - najważniejsze fakty

  • francuskie "kino papy" i pierwsze spotkanie Bressona z filmem

  • 3 klucze interpretacyjne twórczości (Bresson jako modernista; teoria stylu transcendentalnego [P. Schrader], filmy Bressona jako przykład narracji parametrycznej)

  • koncepcja "modela" w twórczości Bressona

  • dziedzictwo Bressona

Francuska Nowa Fala

  • kinofilia, czyli wyłonienie się grupy

  • rola AndréBazina w formowaniu się nurtu

  • "Cahiers du cinéma" i dwa manifesty Nowej Fali, podstawowe założenia nurtu

  • pojęcie polityki autorskiej, kina autorskiego, auteur

  • twórczość A. Vardy, A. Resnais, J.L. Godarda i F. Truffaut

  • sezon arcydzieł: "Czterysta batów", "Hiroszima moja miłość", "Do utraty tchu"

Twórczość Michelangelo Antonioniego

  • wczesna twórczość Antonioniego w kontekście włoskiego neorealizmu

  • filmowe gatunki widziane okiem Antonioniego - gra z percepcyjnymi przyzwyczajeniami widzów i łamanie konwencji w "Przygodzie"

  • współpraca Antonioniego z Monicą Vitti

  • "Powiększenie"jako szczególny rodzaj adaptacji; opowiadanie Julio Cortázara "Babie lato"i "Powiększenie"- podobieństwa i różnice

Rosyjskie obrachunki z wojną

  • obraz wojny w kinie stalinowskim

  • kino radzieckie po XX Zjeździe KPZR, sezon 1956/1957

  • "Lecą żurawie"- współczesny melodramat o wojnie

  • "Ballada o żołnierzu" - podróż przez wojnę

Twórczość Ingmara Bergmana

  • początki kariery

  • główne wątki tematyczne, powracające obsesje i rozwiązania stylistyczne w twórczości reżysera; związki twórczości Bergmana z jego autobiografią

  • współpraca z aktorami i aktorkami; "świat kobiet" Bergmana

  • szczytowe osiągnięcia: "Siódma pieczęć" i "Tam, gdzie rosną poziomki"

Twórczość Federico Felliniego

  • miasto urodzenia i miasto wybrane reżysera - Rimini i Rzym

  • Marcello Mastroianni jako przyjaciel, aktor i porte parole Felliniego

  • proces przygotowywania się Felliniego do realizacji filmów

  • "Słodkie życie" a dwuznaczny urok wielkomiejskiej cywilizacji

  • "Osiem i pół" jako duchowa autobiografia, przedmiot kultu i dzieło formujące dla pokolenia filmowców

Młodzi gniewni w Anglii/Brytyjska Nowa Fala

  • Brytyjska Nowa Fala a Francuska Nowa Fala - podobieństwa i różnice

  • geneza Brytyjskiej Nowej Fali (tradycja dokumentalizmu spod znaku Free Cinema, tradycja literacka - Młodzi Gniewni, John Osbourne i kitchen sink drama)

  • młode kino angielskie jako kino zaangażowane; diagnoza społeczna

  • sylwetki najważniejszych twórców: Tony Richardson, Karel Reisz, Lindsay Anderson, John Schlesinger

  • aktorzy Brytyjskiej Nowej Fali: Richard Harris, Albert Finney, Tom Courtenay

Polska Szkoła Filmowa

  • mapa Szkoły Polskiej (najważniejsze daty, filmy, tematy, twórcy: reżyserzy, operatorzy, scenarzyści i aktorzy)

  • odwilż w kinie

  • 3 nurty Polskiej Szkoły Filmowej (psychoterapeutyczny, plebejski, psychologiczno-egzystencjalny)

  • dialog Andrzeja Wajdy i Andrzeja Munka nad sensem lub przypadkowością męskiego bohaterstwa

  • analiza formalna "Popiołu i diamentu" oraz "Eroiki"

  • "kobieca twarz" Szkoły Polskiej: "Matka Joanna od Aniołów" i "Jak być kochaną": historyczna i współczesna odmiana melodramatu o niemożliwej miłości

  • postać opętanej zakonnicy w kinie światowym

  • rola Barbary Krafftówny i Zbigniewa Cybulskiego w "Jak być kochaną"

  • kreacje Lucyny Winnickiej w Polskiej Szkole Filmowej

 

Nowa Fala w Czechosłowacji

  • dynamika czechosłowackiej Nowej Fali w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych i na tle innych europejskich nowych fal

  • lata 1963-1965 - okres inkubacji ruchu ("Słońce w sieci" Štefana Uhera, 1963, "O czymś innym" Věry Chytilovej, filmy krótkometrażowe i "Czarny Piotruś" Miloša Formana, 1963, "Miłość blondynki", 1965)

  • rozrachunki wojenne: fenomen estetyczno-kulturowy "Sklepu przy głównej ulicy" Jána Kadára i Elmara Klosa, 1965 (Holokaust z perspektywy małego człowieczka).

  • Nowa Fala w objęciach kultury popularnej - sezon 1964/1965 i triumf kina gatunków: ("Starcy na chmielu" Ladislava Rychmana, "Lemoniadowy Joe" Oldřicha Lipskiego).

  • "Pociągi pod specjalnym nadzorem" Jiřiego Menzla (1966) - apogeum Czechosłowackiej Nowej Fali.

  • światowe sukcesy czechosłowackiej Nowej Fali: Oscary dla "Sklepu przy głównej ulicy" Kadara i Klosa (1966) oraz "Pociągów pod specjalnym nadzorem" Menzla (1968).

 

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!