Egzamin kończący obecny semestr Akademii Kina Światowego odbędzie się we wtorek 9 czerwca 2015r. o godz. 17:00 w sali nr 9 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu nie będzie już możliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.
Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy tydzień później we wtorek 16 czerwca w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.
Zagadnienia egzaminacyjne
Akademia Filmowa - Historia Kina Światowego, semestr VI
Awangarda nowojorska
kino personalne Jonasa Mekasa: awangardowe dzienniki filmowe
filmy Cassavatesa utrzymane w estetyce realizmu bliskiemu cinema vérité i Nowej Fali
nowe formy w kinie eksperymentalnym i eksperymentującym lat 60.
nowojorska kultura filmowa w Nowym Jorku w latach 50. i 60.
"Cienie" (1959) i "Klatka" (1964) - tematyka i poetyka filmów
Twórczość Roberta Bressona
biografia reżysera - najważniejsze fakty
francuskie "kino papy" i pierwsze spotkanie Bressona z filmem
3 klucze interpretacyjne twórczości (Bresson jako modernista; teoria stylu transcendentalnego [P. Schrader], filmy Bressona jako przykład narracji parametrycznej)
koncepcja "modela" w twórczości Bressona
dziedzictwo Bressona
Francuska Nowa Fala
kinofilia, czyli wyłonienie się grupy
rola AndréBazina w formowaniu się nurtu
"Cahiers du cinéma" i dwa manifesty Nowej Fali, podstawowe założenia nurtu
pojęcie polityki autorskiej, kina autorskiego, auteur
twórczość A. Vardy, A. Resnais, J.L. Godarda i F. Truffaut
sezon arcydzieł: "Czterysta batów", "Hiroszima moja miłość", "Do utraty tchu"
Twórczość Michelangelo Antonioniego
wczesna twórczość Antonioniego w kontekście włoskiego neorealizmu
filmowe gatunki widziane okiem Antonioniego - gra z percepcyjnymi przyzwyczajeniami widzów i łamanie konwencji w "Przygodzie"
współpraca Antonioniego z Monicą Vitti
"Powiększenie"jako szczególny rodzaj adaptacji; opowiadanie Julio Cortázara "Babie lato"i "Powiększenie"- podobieństwa i różnice
Rosyjskie obrachunki z wojną
obraz wojny w kinie stalinowskim
kino radzieckie po XX Zjeździe KPZR, sezon 1956/1957
"Lecą żurawie"- współczesny melodramat o wojnie
"Ballada o żołnierzu" - podróż przez wojnę
Twórczość Ingmara Bergmana
początki kariery
główne wątki tematyczne, powracające obsesje i rozwiązania stylistyczne w twórczości reżysera; związki twórczości Bergmana z jego autobiografią
współpraca z aktorami i aktorkami; "świat kobiet" Bergmana
szczytowe osiągnięcia: "Siódma pieczęć" i "Tam, gdzie rosną poziomki"
Twórczość Federico Felliniego
miasto urodzenia i miasto wybrane reżysera - Rimini i Rzym
Marcello Mastroianni jako przyjaciel, aktor i porte parole Felliniego
proces przygotowywania się Felliniego do realizacji filmów
"Słodkie życie" a dwuznaczny urok wielkomiejskiej cywilizacji
"Osiem i pół" jako duchowa autobiografia, przedmiot kultu i dzieło formujące dla pokolenia filmowców
Młodzi gniewni w Anglii/Brytyjska Nowa Fala
Brytyjska Nowa Fala a Francuska Nowa Fala - podobieństwa i różnice
geneza Brytyjskiej Nowej Fali (tradycja dokumentalizmu spod znaku Free Cinema, tradycja literacka - Młodzi Gniewni, John Osbourne i kitchen sink drama)
młode kino angielskie jako kino zaangażowane; diagnoza społeczna
sylwetki najważniejszych twórców: Tony Richardson, Karel Reisz, Lindsay Anderson, John Schlesinger
aktorzy Brytyjskiej Nowej Fali: Richard Harris, Albert Finney, Tom Courtenay
Polska Szkoła Filmowa
mapa Szkoły Polskiej (najważniejsze daty, filmy, tematy, twórcy: reżyserzy, operatorzy, scenarzyści i aktorzy)
odwilż w kinie
3 nurty Polskiej Szkoły Filmowej (psychoterapeutyczny, plebejski, psychologiczno-egzystencjalny)
dialog Andrzeja Wajdy i Andrzeja Munka nad sensem lub przypadkowością męskiego bohaterstwa
analiza formalna "Popiołu i diamentu" oraz "Eroiki"
"kobieca twarz" Szkoły Polskiej: "Matka Joanna od Aniołów" i "Jak być kochaną": historyczna i współczesna odmiana melodramatu o niemożliwej miłości
postać opętanej zakonnicy w kinie światowym
rola Barbary Krafftówny i Zbigniewa Cybulskiego w "Jak być kochaną"
kreacje Lucyny Winnickiej w Polskiej Szkole Filmowej
Nowa Fala w Czechosłowacji
dynamika czechosłowackiej Nowej Fali w kontekście uwarunkowań społeczno-kulturowych i na tle innych europejskich nowych fal
lata 1963-1965 - okres inkubacji ruchu ("Słońce w sieci" Štefana Uhera, 1963, "O czymś innym" Věry Chytilovej, filmy krótkometrażowe i "Czarny Piotruś" Miloša Formana, 1963, "Miłość blondynki", 1965)
rozrachunki wojenne: fenomen estetyczno-kulturowy "Sklepu przy głównej ulicy" Jána Kadára i Elmara Klosa, 1965 (Holokaust z perspektywy małego człowieczka).
Nowa Fala w objęciach kultury popularnej - sezon 1964/1965 i triumf kina gatunków: ("Starcy na chmielu" Ladislava Rychmana, "Lemoniadowy Joe" Oldřicha Lipskiego).
"Pociągi pod specjalnym nadzorem" Jiřiego Menzla (1966) - apogeum Czechosłowackiej Nowej Fali.
światowe sukcesy czechosłowackiej Nowej Fali: Oscary dla "Sklepu przy głównej ulicy" Kadara i Klosa (1966) oraz "Pociągów pod specjalnym nadzorem" Menzla (1968).