Akademie
 

Rudolph ValentinoRudolph Valentino
Spis lektur (sem. II)

II semestr

Literatura podstawowa:

1. Jarosław Twardosz, Erich von Stroheim - realizm czy perwersja? [w:] Łukasz A. Plesnar, R. Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy, Kraków 2006, s. 63-87.

2. "Film na Świecie" 2001, nr 402, numer monograficzny poświęcony Charlesowi Chaplinowi.

3. Historia kina tom 1 - Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009, rozdziały:

VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392 (podrozdział: Autorskie kino Carla Theodora Dreyera).

VIII: Joanna Wojnicka: Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego, s. 463-544 (szczególnie podrozdziały: Siergiej Eisenstein; Pudowkin i wytwórnia Mieżrabpom-Ruś oraz Realizm czy propaganda?).

X: Łukasz A. Plesnar: Hollywood: epoka jazzu, s. 617-684 (szczególnie podrozdziały: Erich von Stroheim: twórca filmowego naturalizmu; Friedrich Wilhelm Murnau: Kammerspiel w Hollywoodzie; Inni przybysze z Niemiec; Skandynawska fala oraz Miłość ponad wszystko: Gloria Swanson, Clara Bow, Rudolph Valentino i melodramaty).

XI: Iwona Kolasińska-Pasterczyk: Francuska szkoła impresjonistyczna (podrozdział: Abel Gance, czyli "czas obrazu").

Literatura uzupełniająca:

1. Alicja Helman, Stroheim albo poetyka form monstrualnych, "Kino" 1973, nr 2, s. 60-63.

2. Richard Koszarski, Von: The Life and Films of Erich von Stroheim, New York 2001.

3. David Robinson, Chaplin. Jego życie i sztuka, tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1995.

4. Charles Chaplin, Moja autobiografia, tłum.B. Zieliński, Warszawa 1993.

5. "Film na świecie" 1989 nr 366, numer monograficzny poświęcony Carlowi Theodorowi Dreyerowi.

6. Aleksander Jackiewicz, René Clair, Warszawa 1957.

7. Tadeusz Szczepański, Wojciech Wierzewski (red.), Eisenstein. Artysta, myśliciel, Warszawa 1982.

8. Naum Klejman, Tylko piętnaście kadrów, tłum. T. Szczepański [w:] W. Godzic (red.), Sztuka filmowej interpretacji, Kraków 1988 (wraz ze wstępem Ekran pod mikroskopem), s. 9-34.

9. Jerzy Płażewski, Historia filmu francuskiego 1895-2003, Warszawa 2005; odpowiednie fragmenty.

10. "Film na Świecie" 983, nr 9 (297) - numer monograficzny poświęcony Wsiewołodowi Pudowkinowi.

11. Dziga Wiertow, Człowiek z kamerą. Wybór pism, tłum. T. Karpowski, Warszawa 1976.

12. Andrzej Kołodyński: Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 32-57 (podrozdział: Wiertow: entuzjazm i kamera).

13. Alicja Helman, Film faktów i film fikcji, Katowice 1977, s. 37-43 (podrozdział: Wiertow albo wszechobecność kamery).

14. Emily W. Leider, Dark Lover: The Life and Death of Rudolph Valentino, New York 2003.

Błąd systemu 
Nora Fingscheidt, Niemcy 2019
Deerskin 
Quentin Dupieux, Francja 2019
Gorący temat 
Jay Roach, Kanada, USA 2019
Jojo Rabbit 
Taika Waititi, USA, Niemcy 2019
Kraina miodu 
Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov, Macedonia 2019
Kultowe NoHo: "Fight Club" 
Wydarzenia specjalne
David Fincher, Niemcy, USA 1999
Mistrzowie Kina: Thor: Ragnarok 
Mistrzowie Kina
Taika Waititi, USA 2017
Na noże 
Rian Johnson, USA 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Proxima 
Alice Winocour, USA, Niemcy 2019
Psy 3. W imię zasad 
Władysław Pasikowski, Polska 2020
Richard Jewell 
Clint Eastwood, USA 2019
The Lighthouse 
Robert Eggers, USA, Kanada 2019
Dwóch papieży 
Fernando Meirelles, Wielka Brytania, Włochy, Argentyna, USA 2019
Judy 
Rupert Goold, Wielka Brytania 2019
Marona - psia opowieść (lektor) 
Anca Damian, Rumunia, Francja, Belgia 2019
Oficer i szpieg 
Roman Polański, Francja, Włochy 2019
Tam gdzieś musi być niebo 
Elia Suleiman, Francja, Katar, Niemcy, Kanada, Turcja, Palestyna 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.