Akademie
 

Rudolph ValentinoRudolph Valentino
Spis lektur (sem. II)

II semestr

Literatura podstawowa:

1. Jarosław Twardosz, Erich von Stroheim - realizm czy perwersja? [w:] Łukasz A. Plesnar, R. Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy, Kraków 2006, s. 63-87.

2. "Film na Świecie" 2001, nr 402, numer monograficzny poświęcony Charlesowi Chaplinowi.

3. Historia kina tom 1 - Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009, rozdziały:

VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392 (podrozdział: Autorskie kino Carla Theodora Dreyera).

VIII: Joanna Wojnicka: Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego, s. 463-544 (szczególnie podrozdziały: Siergiej Eisenstein; Pudowkin i wytwórnia Mieżrabpom-Ruś oraz Realizm czy propaganda?).

X: Łukasz A. Plesnar: Hollywood: epoka jazzu, s. 617-684 (szczególnie podrozdziały: Erich von Stroheim: twórca filmowego naturalizmu; Friedrich Wilhelm Murnau: Kammerspiel w Hollywoodzie; Inni przybysze z Niemiec; Skandynawska fala oraz Miłość ponad wszystko: Gloria Swanson, Clara Bow, Rudolph Valentino i melodramaty).

XI: Iwona Kolasińska-Pasterczyk: Francuska szkoła impresjonistyczna (podrozdział: Abel Gance, czyli "czas obrazu").

Literatura uzupełniająca:

1. Alicja Helman, Stroheim albo poetyka form monstrualnych, "Kino" 1973, nr 2, s. 60-63.

2. Richard Koszarski, Von: The Life and Films of Erich von Stroheim, New York 2001.

3. David Robinson, Chaplin. Jego życie i sztuka, tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1995.

4. Charles Chaplin, Moja autobiografia, tłum.B. Zieliński, Warszawa 1993.

5. "Film na świecie" 1989 nr 366, numer monograficzny poświęcony Carlowi Theodorowi Dreyerowi.

6. Aleksander Jackiewicz, René Clair, Warszawa 1957.

7. Tadeusz Szczepański, Wojciech Wierzewski (red.), Eisenstein. Artysta, myśliciel, Warszawa 1982.

8. Naum Klejman, Tylko piętnaście kadrów, tłum. T. Szczepański [w:] W. Godzic (red.), Sztuka filmowej interpretacji, Kraków 1988 (wraz ze wstępem Ekran pod mikroskopem), s. 9-34.

9. Jerzy Płażewski, Historia filmu francuskiego 1895-2003, Warszawa 2005; odpowiednie fragmenty.

10. "Film na Świecie" 983, nr 9 (297) - numer monograficzny poświęcony Wsiewołodowi Pudowkinowi.

11. Dziga Wiertow, Człowiek z kamerą. Wybór pism, tłum. T. Karpowski, Warszawa 1976.

12. Andrzej Kołodyński: Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 32-57 (podrozdział: Wiertow: entuzjazm i kamera).

13. Alicja Helman, Film faktów i film fikcji, Katowice 1977, s. 37-43 (podrozdział: Wiertow albo wszechobecność kamery).

14. Emily W. Leider, Dark Lover: The Life and Death of Rudolph Valentino, New York 2003.

Królowe Zbrodni 
Andrea Berloff, USA 2019
Piranie 
Claudio Giovannesi, Włochy 2019
Antologia Duchów Miasta 
Denis Côté, Kanada 2019
Basia 2 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Diego 
Asif Kapadia, Wielka Brytania 2019
Dora i miasto złota 
James Bobin, Australia, USA 2019
Gdzie jesteś, Bernadette? 
Richard Linklater, USA 2019
I tak cię kocham 
Michael Showalter, USA 2017
Królowa Kier 
May el-Toukhy, Dania, Szwecja 2019
Magiczne noce 
Paolo Virzi, Włochy 2018
Maiden 
Alex Holmes, Wielka Brytania 2018
Na bank się uda 
Szymon Jakubowski, Polska 2019
Pavarotti 
Ron Howard, Wielka Brytania 2019
Pewnego razu... w Hollywood 
Quentin Tarantino, USA, Wielka Brytania 2019
Winni 
Gustav Möller, Dania 2018
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.