repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Generał reż. Buster Keaton

Spis lektur i sylabus (sem. I)

I semestr

Literatura podstawowa:

1. Historia kina tom 1 – Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009; rozdziały:

II: Tadeusz Lubelski: Lumière i Méliès: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, s. 77-136.

V: Michał Oleszczyk: David Wark Griffith: kino uczy się opowiadać, s. 275-313.

VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392.

VII: Tomasz Kłys: Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, s. 393-462.

IX: Iwona Sowińska: Złoty wiek burleski, s. 545-616.

XI: Iwona Kolasińska-Pasterczyk: Francuska szkoła impresjonistyczna, s. 685-736

XII: Alicja Helman: Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, s. 737-777.

2.   Łukasz A. Plesnar: Western jako gatunek filmowy: strategie badawcze [w:] tegoż, Twarze westernu, Kraków 2009, s. 13-43.

3.   Jacek Ostaszewski, Łukasz A. Plesnar, 100 westernów, Kraków 2000, wstęp oraz s. 7-21, 57, 65-66.

Literatura uzupełniająca:

1.   Jerzy Płażewski, Historia filmu 1895 – 2005, Warszawa 2011; odpowiednie fragmenty.

2.   W cieniu braci Lumière. Szkice o początkach kina, red. M. Hendrykowska, Poznań 1995.

3.   Grzegorz Królikiewicz, Wielka Kamienna Twarz. Próba analizy filmu „Generał” Bustera Keatona, Łódź 1996.

4.   „Film na Świecie” 1981, nr 8 (276) – numer monograficzny poświęcony Busterowi Keatonowi.

5.   André Bazin, Western, czyli film amerykański par excellence [w:] tegoż, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Warszawa 1963, s. 143-153.

6.   Jacek Ostaszewski, Konteksty westernu [w:] A. Helman (red.) Kino gatunków, Katowice 1991, s. 69-83.

7.   John H. Lenihan, Showdown: Confronting Modern America in the Western Film, Urbana and Chicago 1980.

8.   „Film na Świecie” 1982, nr 3 (283) – numer monograficzny poświęcony Davidowi W. Griffithowi.

9.    Niemiecki ekspresjonizm filmowy, A. Helman, A. Madej (red.), Katowice 1985.

10. Lotte H. Eisner, Ekran demoniczny, tłum. K. Eberhardt, Gdańsk 2011.

11.  Siegfried Kracauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa,   W. Wertenstein, Gdańsk 2010.

12.  Tomasz Kłys, Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa, Łódź 2006.

13.  Aleksander Kwiatkowski, Film skandynawski, Warszawa 1986.

14.  Jerzy Płażewski, Historia filmu francuskiego 1895-2003, Warszawa 2005; odpowiednie fragmenty.

15.  Zbigniew Czeczot-Gawrak, Jean Epstein. Studium natury w sztuce filmowej, Warszawa 1962.

16.  Europejskie manifesty kina. Antologia, Andrzej Gwóźdź (wybór, wstęp i opracowanie), Warszawa 2002 (fragmenty: G. Méliès, Obrazy kinematograficzne, tłum. I. Dembowski, s. 241-250, R. Canudo, Manifest siedmiu sztuk, tłum. I. Dembowski, s. 40-45; Louis Delluc, Fotogenia,  tłum. T. Lubelski, s. 46-52; R. Clair Rytm, tłum. Ł. Demby, s. 166-169, Germaine Dulac, Istota kina – wizualizacja myśłi, tłum. I. Dembowski, s. 170-178. Fernand Léger, Malarstwo i kino, tłum. Ł. Demby, s. 179-180, Hans Richter, Zasadnicze problemy sztuki ruchu, tłum. A. Gwóźdź, s. 151-160, (Lászlo) Moholy-Nagy, Problemy nowego filmu, tłum. A. Gwóźdź, s. 190-203).

17.  Kristin Thompson, David Bordwell, Film History. An Introduction, New York 2010; odpowiednie fragmenty.

sylabus akademia filmowa

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!