Zarys historii francuskiej kinematografii w latach 1959–1995 i jej miejsce w kinematografii europejskiej tego czasu (okres nowofalowy 1959–1968; okres „pomajowy” 1968–1981; okres prezydentury François Mitteranda 1981–1995; neobarok).
Kino Jeana-Jacquesa Beineixa, Luca Bessona i Leosa Caraxa (najważniejsze filmy).
Typowe dla neobaroku rozwiązania stylistyczne i narracyjne.
AMERYKAŃSKIE DYLEMATY KOŃCA WIEKU:
Różne sposoby rozumienia pojęcia „kino niezależne”; fenomen Indiewood.
Rozkwit i instytucjonalizacja sektora kina niezależnego w latach 90. – przyczyny i przejawy.
Kino amerykańskie wobec problemów społecznych i ekonomicznych USA.
Kino amerykańskie a zjawisko przemocy.
KINO IRAŃSKIE:
Historia kina irańskiego w XX wieku.
Funkcjonowanie kinematografii Iranu po rewolucji islamskiej.
Wpływ tradycji artystycznej i kulturowej Iranu na tamtejsze kino.
GRECKA NOWA FALA:
Najważniejsi twórcy Greckiej Nowej Fali.
Specyfika formalna i tematyczna Greckiej Nowej Fali w kontekście społecznym i kulturowym.
Charakter twórczości Jorgosa Lantimosa na wybranych przykładach.
KINO KOREI POŁUDNIOWEJ:
Kinematografia Korei w XX wieku.
Instytucjonalny i społeczny kontekst współczesnej kinematografii koreańskiej.
Kino Korei Południowej w kontekście globalnym.
Główne nurty i tendencje w kinie południowokoreańskim.
KINO AMERYKI ŁACIŃSKIEJ:
Kinematografie Ameryki Łacińskiej w kontekście kontynentalnym i globalnym.
Koncepcja trzeciego kina – jej źródła, główne postulaty i najważniejsze realizacje.
Postkolonializm i neokolonializm a współczesne kino Ameryki Łacińskiej.
KINO GIER UMYSŁOWYCH:
Charakterystyka nurtu mind-game films – sposoby budowania narracji, wykorzystywane chwyty narracyjne, stosunek do filmowych konwencji.
Komunikacyjny aspekt mind-game films – pomiędzy eksperymentem a komunikatywnością.
Intelektualny, poznawczy i emocjonalny wymiar odbioru filmów łamigłówek.
Estetyczne, technologiczne i kulturowe źródła mind-game films.
SLOW CINEMA:
Próba definicji i przedstawiciele slow cinema oraz ich najważniejsze filmy.
Podstawowe założenia estetyczne, narracyjne i przestrzenne nurtu wraz z kluczowymi zagadnieniami genologicznymi i genealogicznymi.
Konwencje przedstawieniowe slow cinema oraz jego ikonografia.
Geneza zjawiska i główne przyczyny społeczne i kulturowe jego rozwoju.
KINO Z HONGKONGU:
Specyfika Hongkongu (geografia, historia, zróżnicowanie językowe, sytuacja polityczno-społeczna).
Historia chińskiego kina (zróżnicowanie rozwoju kinematografii w trzech głównych ośrodkach, uwarunkowania polityczne w Chinach kontynentalnych i na Tajwanie, Hongkong jako enklawa wolności i modelu kapitalistycznego).
Historia kina w Hongkongu (wytwórnia braci Shaw, obowiązek opracowywania napisów po angielsku, wytwórnia Golden Harvest, filmy kung-fu i wuxia).
Nowa fala kina z Hongkongu (Ann Hui, Peter Chan, twórczość Wong Kar-Waia) – specyfika tematyczna, formalna i narracyjna.
REWOLUCJA CYFROWA:
Wymiary cyfryzacji kina – kwestia dystrybucji oraz produkcji filmów.
Proces cyfryzacji kinematografii – przyczyny i skutki, kolejne etapy cyfryzacji i ich przebieg.
Filmy okresu przejściowego oraz najważniejsze produkcje, które wpłynęły na proces cyfryzacji kina.
Estetyka kina cyfrowego.
KINO NIEMIECKIE:
Kino po zjednoczeniu Niemiec – twórcy, dzieła i konteksty.
Najważniejsze zjawiska współczesnego kina niemieckiego.
Doświadczenie migracji w kinie niemieckim – kino migrantów i o migrantach.
WSPÓŁCZESNE KINO POLSKIE:
Kinematografia polska wobec wyzwań „globalnego Hollywood”.
Wpływ ustawy o kinematografii z 2005 roku i powstanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na stan produkcji i kultury filmowej w Polsce.
Dynamika pola produkcji filmowej w polskim kinie po 1989 roku.
Zimna wojna – estetyka i konteksty.
KINO KOMIKSOWE:
Definiowanie pojęcia „film komiksowy”.
Różnorodne związki filmu i komiksu, komiksowa estetyka w kinie.