repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Moja noc u Maud, reż. Eric Rohmer

Zagadnienia egzaminacyjne semestr IV

FRANCUSKI NEOBAROK:

  • Zarys historii francuskiej kinematografii w latach 1959–1995 i jej miejsce w kinematografii europejskiej tego czasu (okres nowofalowy 1959–1968; okres „pomajowy” 1968–1981; okres prezydentury François Mitteranda 1981–1995; neobarok).
  • Kino Jeana-Jacquesa Beineixa, Luca Bessona i Leosa Caraxa (najważniejsze filmy).
  • Typowe dla neobaroku rozwiązania stylistyczne i narracyjne.

AMERYKAŃSKIE DYLEMATY KOŃCA WIEKU:

  • Różne sposoby rozumienia pojęcia „kino niezależne”; fenomen Indiewood.
  • Rozkwit i instytucjonalizacja sektora kina niezależnego w latach 90. – przyczyny i przejawy.
  • Kino amerykańskie wobec problemów społecznych i ekonomicznych USA.
  • Kino amerykańskie a zjawisko przemocy.

KINO IRAŃSKIE:

  • Historia kina irańskiego w XX wieku.
  • Funkcjonowanie kinematografii Iranu po rewolucji islamskiej.
  • Wpływ tradycji artystycznej i kulturowej Iranu na tamtejsze kino.

GRECKA NOWA FALA:

  • Najważniejsi twórcy Greckiej Nowej Fali.
  • Specyfika formalna i tematyczna Greckiej Nowej Fali w kontekście społecznym i kulturowym.
  • Charakter twórczości Jorgosa Lantimosa na wybranych przykładach.

KINO KOREI POŁUDNIOWEJ:

  • Kinematografia Korei w XX wieku.
  • Instytucjonalny i społeczny kontekst współczesnej kinematografii koreańskiej.
  • Kino Korei Południowej w kontekście globalnym.
  • Główne nurty i tendencje w kinie południowokoreańskim.

KINO AMERYKI ŁACIŃSKIEJ:

  • Kinematografie Ameryki Łacińskiej w kontekście kontynentalnym i globalnym.
  • Koncepcja trzeciego kina – jej źródła, główne postulaty i najważniejsze realizacje.
  • Postkolonializm i neokolonializm a współczesne kino Ameryki Łacińskiej.

KINO GIER UMYSŁOWYCH:

  • Charakterystyka nurtu mind-game films – sposoby budowania narracji, wykorzystywane chwyty narracyjne, stosunek do filmowych konwencji.
  • Komunikacyjny aspekt mind-game films – pomiędzy eksperymentem a komunikatywnością.
  • Intelektualny, poznawczy i emocjonalny wymiar odbioru filmów łamigłówek.
  • Estetyczne, technologiczne i kulturowe źródła mind-game films.

SLOW CINEMA:

  • Próba definicji i przedstawiciele slow cinema oraz ich najważniejsze filmy.
  • Podstawowe założenia estetyczne, narracyjne i przestrzenne nurtu wraz z kluczowymi zagadnieniami genologicznymi i genealogicznymi.
  • Konwencje przedstawieniowe slow cinema oraz jego ikonografia.
  • Geneza zjawiska i główne przyczyny społeczne i kulturowe jego rozwoju.

KINO Z HONGKONGU:

  • Specyfika Hongkongu (geografia, historia, zróżnicowanie językowe, sytuacja polityczno-społeczna).
  • Historia chińskiego kina (zróżnicowanie rozwoju kinematografii w trzech głównych ośrodkach, uwarunkowania polityczne w Chinach kontynentalnych i na Tajwanie, Hongkong jako enklawa wolności i modelu kapitalistycznego).
  • Historia kina w Hongkongu (wytwórnia braci Shaw, obowiązek opracowywania napisów po angielsku, wytwórnia Golden Harvest, filmy kung-fu i wuxia).
  • Nowa fala kina z Hongkongu (Ann Hui, Peter Chan, twórczość Wong Kar-Waia) – specyfika tematyczna, formalna i narracyjna.

REWOLUCJA CYFROWA:

  • Wymiary cyfryzacji kina – kwestia dystrybucji oraz produkcji filmów.
  • Proces cyfryzacji kinematografii – przyczyny i skutki, kolejne etapy cyfryzacji i ich przebieg.
  • Filmy okresu przejściowego oraz najważniejsze produkcje, które wpłynęły na proces cyfryzacji kina.
  • Estetyka kina cyfrowego.

KINO NIEMIECKIE:

  • Kino po zjednoczeniu Niemiec – twórcy, dzieła i konteksty.
  • Najważniejsze zjawiska współczesnego kina niemieckiego.
  • Doświadczenie migracji w kinie niemieckim – kino migrantów i o migrantach.

WSPÓŁCZESNE KINO POLSKIE:

  • Kinematografia polska wobec wyzwań „globalnego Hollywood”.
  • Wpływ ustawy o kinematografii z 2005 roku i powstanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na stan produkcji i kultury filmowej w Polsce.
  • Dynamika pola produkcji filmowej w polskim kinie po 1989 roku.
  • Zimna wojna – estetyka i konteksty.

KINO KOMIKSOWE:

  • Definiowanie pojęcia „film komiksowy”.
  • Różnorodne związki filmu i komiksu, komiksowa estetyka w kinie.
  • Współczesne kino komiksowe – tytuły i twórcy.

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!