repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Ida, reż. Paweł Pawlikowski

Zagadnienia egzaminacyjne

KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI

  • Elementy łączące filmy w tryptyku Trzy kolory.
  • Różnice i podobieństwa między filmami fabularnymi Kieślowskiego zrealizowanymi w Polsce a tymi w koprodukcji z Francją.
  • Symbolika tytułowego koloru Niebieski w opowieści o wolności i żałobie.
  • Kieślowski a Szumowska.

JERZY STUHR

  • Twórczość reżyserska Jerzego Stuhra (zmiana wizerunku; inspiracja kinem Krzysztofa Kieślowskiego, pierwsze autorskie filmy i literackie pierwowzory).
  • Najważniejsze motywy w twórczości reżyserskiej Stuhra (kondycja inteligenta, potrzeba miłości, wartości).
  • Role Jerzego Stuhra i Jerzego Nowaka w Historiach miłosnych.

LECH MAJEWSKI

  • Ścieżka twórcza artysty w Polsce i zagranicą, pierwsze samodzielne filmy, współpraca z operatorami, wybory obsadowe.
  • Majewski jako poeta i jako filmowiec.
  • Charakterystyka stylu Lecha Majewskiego.

WOJCIECH MARCZEWSKI

  • Metafizyka w kinie polskim i europejskim – przykłady.
  • Pierwowzory literackie w twórczości filmowej Marczewskiego.
  • Kluczowa dychotomia w filmach reżysera.
  • Lokacje filmów Marczewskiego.

MAREK KOTERSKI

  • Dzień świra jako najważniejszy film polski po 1989 roku?
  • Język w filmach Marka Koterskiego.
  • Klucze interpretacyjne Dnia świra.
  • Tropy autobiograficzne i autoterapeutyczne w kinie Marka Koterskiego.

SŁAWOMIR FABICKI

  • Filmowy charakter pisma Fabickiego: „obserwacja dokumentalisty i empatia reżysera” oraz metody jego pracy twórczej
  • Sławomir Fabicki a Mike Leigh i Ken Loach: twórcy osobni, twórcy podobni
  • Analiza filmu Z odzysku na tle polskiej kinematografii początku XXI stulecia (zwłaszcza w kontekście filmów portretujących polską transformację ustrojową)

ANDRZEJ WAJDA

  • Inspiracje malarskie i literackie w twórczości Andrzeja Wajdy.
  • Aktywność społeczna, edukacyjna i upowszechniająca kulturę Wajdy
  • Wajda – romantyk czy pozytywista?
  • Współpraca Wajdy z firmą produkcyjną Akson Studio.

BORYS LANKOSZ

  • Najważniejsze kategorie, które pasują do formatu obrazu o wymiarach 2,35:1, w którym zrealizowany został Rewers.
  • Czas i przestrzeń w filmach Lankosza.
  • Filmografia Borysa Lankosza.

XAWERY ŻUŁAWSKI

  • Pierwowzór literacki Wojny polsko – ruskiej.
  • Najważniejsze tropy związane z polskim kinem i literaturą, które można odnaleźć w filmowej Wojnie polsko – ruskiej.
  • Rola Andrzeja Żuławskiego w twórczości syna.

AGNIESZKA HOLLAND

  • Zagraniczna kariera reżyserki.
  • Konstrukcja W ciemności i wybory obsadowe.
  • Współpraca Agnieszki Holland z Jolantą Dylewską.
  • Recepcja filmu w Polsce i zagranicą.

LESZEK DAWID

  • Realizm społeczny a radykalna empatia w twórczości Leszka Dawida.
  • „Człowiek a kontekst” - konstrukcja bohatera.
  • Cechy charakterystyczne kina Dawida – styl, tematyka, postaci.

MACIEJ PIEPRZYCA

  • Gatunkowy i autorski aspekt twórczości reżysera – filmy Pieprzycy jako przykład „kina środka”.
  • Motywy śląskie w twórczości Pieprzycy.
  • Jestem mordercą – tło historyczne i kulturowe. Sprawa Wampira z Zagłębia w filmach Pieprzycy.

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!