Mistrzowsko skonstruowany, zagadkowy i przełomowy film Kurosawy. Nieoczekiwany sukces Rashomona na festiwalu w Wenecji w 1951 roku ułatwił japońskiemu kinu drogę na szczyt, a dla samego reżysera otworzył bodaj najważniejszą dekadę w karierze. Opowiadana przez chroniących się przed deszczem bohaterów historia bandyty, samuraja i jego żony fascynuje niejednoznacznością. Co wydarzyło się między tą trójką? Kto mówi prawdę? Upleciony z na przemian ekspresyjnych i impresyjnych momentów film to krytyka feudalnej Japonii (akcja dzieje się w XII wieku w Kioto) i zarazem komentarz do kraju pogrążonego w powojennym kryzysie. W Rashomona filozoficzna spekulacja splata się z porywającą wizją przeszłości. Arcydzieło Kurosawy z Toshiro Mifune w roli głównej to wyprawa w głąb lasu w poszukiwaniu prawdy, która być może na zawsze pozostanie nieuchwytna.
Reżyser, scenarzysta, producent, jedna z najważniejszych postaci w historii japońskiego kina. Choć realizował filmy o różnej przynależności gatunkowej, sławę zyskał przede wszystkim jako twórca historycznych fresków osadzonych w realiach feudalnej Japonii. Za swoje dzieła otrzymał szereg nagród, na czele ze Złotą Palmą w Cannes za Sobowtóra (1980) i honorowym Oscarem (1990 roku).
1952 Piętno śmierci
1954 Siedmiu samurajów
1957 Tron we krwi
1961 Straż przyboczna
1985 Ran