Z końcem wojny na Ziemie Zachodnie zmierzają pociągi pełne ludzi myślących o rozpoczęciu życia od nowa. Transport przesiedleńców, wśród których znajduje się Bożek, przybywa do Zielna. Podróż Bożka wyniknęła z chęci zerwania z podziemiem i ucieczki przed karą za niewykonanie rozkazu. „Nie zabiłem czerwonego” – mówi sam do siebie. Bożek urządza sobie pokój i podejmuje pracę w wytwórni win.
Z poznaną tu Lucyną zaczyna go łączyć uczucie, ale strach przed wyrokiem wyklucza jakąkolwiek szczerość. Chłopak szamocze się z samym sobą, próbuje ostudzić miłość do Lucyny przelotnymi związkami z Niurą i Olgą. Pewnego dnia w miasteczku dostrzega Zygmunta – kolegę z organizacji, co prowokuje ucieczkę Bożyka na wieś. Ale po przemyśleniu własnej sytuacji podejmuje ryzyko powrotu do Lucyny.
Jeden z najpiękniejszych plastycznie polskich filmów. Wystylizowane czarno-białe zdjęcia oddają stan duszy pary młodych ludzi zupełnie zagubionych w nowej rzeczywistości i księżycowym pejzażu miasteczka zaludnionego przez przypadkowych mieszkańców.
Animator kultury, organizator wydarzeń filmowych, popularyzator turystyki filmowej. Współzałożyciel i prezes Wrocławskiej Fundacji Filmowej. Był dyrektorem artystycznym festiwali filmowych "Okiem Młodych" i "Spektrum". Laureat pierwszej edycji konkursu „30 Kreatywnych Wrocławia”, „Człowiek Roku 2015” w kategorii Kultura wg portalu TuWrocław.com. Wykładowca Warszawskiej Szkoły Filmowej. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2018, 2020 i 2023. Współautor (wraz z Jerzym Wypychem) książki “Nikt nie woła, każdy pamięta. Filmowy Dolny Śląsk” (Wydawnictwo Warstwy, 2022). Pracuje nad książką o kinach na Dolnym Śląsku.
Kazimierz Kutz urodził się w 1929 r., ukończył PWSFTiT w Łodzi. Debiutował filmem Krzyż Walecznych (1959), który był głosem polemicznym w ogólnonarodowej dyskusji o doświadczeniach wojennych. Reżyser zyskał wówczas miano doskonałego realisty, który ciepło i z sympatią potrafi pokazać złożoną psychikę człowieka. Swoje pierwsze filmy Kutz tworzył w opozycji do szkoły polskiej. Jego obrazy skupiały się na obserwacji zwyczajnego życia dalekiego od wielkich idei i romantycznej martyrologii. Wielką popularność przyniosła reżyserowi tak zwana trylogia śląska - Sól ziemi czarnej, Perła w koronie i Paciorki jednego różańca. Kazimierz Kutz jest również reżyserem teatralnym i telewizyjnym
Filmografia:
1958 Krzyż Walecznych / Cross of Valor
1960 Nikt nie woła / Nobody's Calling
1961 Ludzie z pociągu / Night Train
1963 Milczenie / Silence
1969 Sól ziemi czarnej / Salt of the Black Earth
1971 Perła w koronie / Pearl in the Crown
1975 Znikąd do nikąd / From Nowhere to Nowhere
1979 Paciorki jednego różańca / The Beads of One Rosary
1985 Wkrótce nadejdą bracia / The Brothers Will Come Soon
1993 Straszny sen Dzidziusia Górkiewicza / The Terrible Dream of Babyface Gorkiewicz
1994 Śmierć jak kromka chleba / Death as a Slice of Bread
1995 Pułkownik Kwiatkowski / Colonel Kwiatkowski
1997 Sława i chwała (serial tv)