„Praca obywatela i szpiega, badacza i malarza, kronikarza i człowieka żądnego przygód, tak doskonale opisało ją wielu autorów - od Casanovy po Gillesa Perraulta. Czyż nie jest to piękna definicja zawodu reżysera filmowego? Tak właśnie chcielibyśmy określić Renoira, Beckera, Vigo - twórcę „Atalanty”, Duviviera, a także Truffauta czy też Demy'ego. Również Maksa Ophülsa i Bressona. Oraz reżyserów mniej znanych, takich jak Grangier, Gréville czy Sacha, którzy jedną sceną lub jednym filmem rozpalają emocje, wydobywają zdumiewające prawdy. Chciałbym, aby ten film był wyrazem wdzięczności dla tych wszystkich reżyserów, scenarzystów, aktorów, muzyków, którzy pojawili się w moim życiu. Pamięć ogrzewa: ten film jest niczym wiaderko węgla na zimowe wieczory.”
Bertrand Tavernier
Urodzony w 1941 roku w Lyonie. Karierę rozpoczął jako asystent Jean-Pierre’a Melville’a. Debiutował w 1974 roku Zegarmistrzem od Świętego Pawła,który zdobył specjalne wyróżnienie jury na Festiwalu Filmowym w Berlinie i od razu przyniósł mu rozgłos. W swoich filmach poruszał początkowo kwestie skomplikowanych, często dysfunkcjonalnych relacji rodzinnych (Tydzień wakacji,1980, Niedziela na wsi, 1984), jednak sukces komercyjny przyniósł mu w 1986 roku film Około północy z muzyką Herbiego Hancocka, nominowany do dwóch Oskarów hołd dla muzyki jazzowej. Reżyser swobodnie czuje się także w innych gatunkach, szczególnie w filmach historycznych, w których często podejmuje kwestię absurdalności wojny (Życie i nic więcej, 1989, Kapitan Conan, 1996). Zdobywca czterech Cezarów.
1974 L’Horloger de Saint-Paul,
1980 Une Semaine de Vacances, Un Dimanche à la Campagne,
1986 Round Midnight,
1996 Captaine Conan,
1999 Ça commence aujourd’hui,
2010 La Princesse de Montpensier