Jeden z najważniejszych utworów w dorobku szwedzkiego mistrza: śmiały, pełen autobiograficznych odniesień, zaplanowany jako zwieńczenie kariery reżysera. Jego fabuła jest osadzona na początku XX wieku i skupia się na życiu zamożnej familii Ekdahlów, a w szczególności trojga jej członków: tytułowego rodzeństwa i ich matki Emilie. Po śmierci męża kobieta wychodzi za dużo starszego od siebie duchownego, co prawdopodobnie jest jednym z największych błędów w jej życiu. Elokwentny mężczyzna odznacza się bowiem empatią i manierami inkwizytora. W mającej niespieszny, miarowy rytm opowieści komizm przeplata się z tragizmem, a kontrapunktem dla realistycznych scen są pojedyncze fantastyczne fragmenty, w których dochodzi do głosu wyobraźnia młodego Aleksandra.
Piotr Mirski
Ingmar Bergman
Urodził się w 1918 r., zmarł w 2007. Jeden z wielkich nieobecnych mistrzów europejskiego kina. Szwedzki reżyser filmowy, teatralny i telewizyjny. Zrealizował 62 filmy, w większości oparte o własny scenariusz oraz ponad 170 sztuk teatralnych. Współpracował z gronem słynnych aktorów, m,in. Liv Ullmann, Bibi Andersson i Maxem von Sydow. W swoich filmach nie obawiał się najtrudniejszych tematów - poczucia życiowej klęski, obawy przed śmierci, choroby, zdrady, szaleństwa. Był aktywny zawodowo przez ponad sześć dekad.
Wybrana filmografia:
1957 Tam, gdzie rosną poziomki / Smultronstället / The Wild Strawberries
1966 Persona
1972 Szepty i krzyki / Viskningar och rop / Cries and Whispers
1978 Jesienna Sonata / Höstsonaten / Autumn Sonata
1982 Fanny i Aleksander / Fanny och Alexander / Fanny and Aleksander
2003 Sarabanda / Sarabande