Literatura podstawowa:
1. Historia kina tom 1 - Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009; rozdziały:
I Andrzej Gwóźdź: Skąd się (nie) wzięło kino, czyli parahistorie obrazu w ruchu, s. 15-74.
II: Tadeusz Lubelski: Lumière i Méliès: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, s. 77-136.
V: Michał Oleszczyk: David Wark Griffith: kino uczy się opowiadać, s. 275-313.
VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392.
VII: Tomasz Kłys: Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, s. 393-462.
VIII: Joanna Wojnicka: Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego, s. 463-544. (Szczególnie podrozdziały: Siergiej Eisenstein; Pudowkin i wytwórnia Mieżrabpom-Ruś oraz Realizm czy propaganda?).
IX: Iwona Kolasińska-Pasterczyk: Francuska szkoła impresjonistyczna; obowiązuje podrozdział: Abel Gance, czyli "czas obrazu", s. 719-727.
X: Alicja Helman: Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, s. 737-777.
2. Paweł Sitkiewicz, Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009; obowiązują rozdziały 2 i 3; Prehistoria animacji i Narodziny filmu animowanego, s. 21-51.
Literatura uzupełniająca:
- Andrzej Dębski, KINtop. Antologia wczesnego kina. Część 1 i 2, Wrocław 2016. (Szczególnie polecane rozdziały, uzupełniające wiedzę z wykładów - cz. 1: L. Vogl-Bieniek, Historyczna sztuka projekcji. Otwarta perspektywa dziejowa na film jako przedstawienie, M. Loiperdinger, Przyjazd pociągu Louisa Lumière'a. Mit założycielski nowego medium, M. Pabiś-Orzeszyna, Chromofilia, czyli wielobarwność wczesnego kina; cz. 2: Ł. Biskupski, "Duse kinematografu". Dystrybucja, prezentacja i oddziaływanie filmów z Astą Nielsen w Królestwie Polskim przed wybuchem pierwszej wojny światowej.
- W cieniu braci Lumière. Szkice o początkach kina, red. M. Hendrykowska, Poznań 1995.
- "Kwartalnik Filmowy" 2017, nr 99: Andrzej Gwóźdź, Narodziny kina z ducha triku; Stéphane Tralongo, Flânerie, cielesność i film w music-hallu. Georges Méliès w świecie modernistycznych przyjemności miejskich; Andrzej Dębski, Od sztuk widowiskowych do kina atrakcji, czyli o intermedialności triku filmowego
- Łukasz Biskupski, Miasto Atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino w systemie rozrywkowym Łodzi, Warszawa 2013 [rozdz. 3. "Kinematograf! Sensacyjna atrakcja współczesności" (1896-1907); rozdz. 4. Kinomania. Kinematograf jako nowy segment branży rozrywkowej (1907-1914)].
- Karen Ward Mahar, Women filmmakers in early Hollywood, Baltimore 2006 [rozdz. 1. A Quiet Invasion. Nickelodeons, Narratives, and the First Women in Film].
- Alison McMahan, Alice Guy-Blache, Lost visionary of cinema, 2002.
- "Film na Świecie" 1982, nr 3 (283) - numer monograficzny poświęcony Davidowi W. Griffithowi.
- Andrzej Kołodyński: Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 32-57 (podrozdział: Wiertow: entuzjazm i kamera).
- Patrycja Bieszk, Aktor jako ikona: "bogini seksu" i "idealny kochanek". Rzecz o Mae West i Rudolfie Valentino, "Kwartalnik Filmowy"2002, nr 37/38.
- Paweł Sitkiewicz, Krystyna Weiher, Pięciogwiazdkowy seans. Pałace filmowe Ameryki, "Ekrany" 2019, nr 5.
- Tadeusz Szczepański, Wojciech Wierzewski (red.), Eisenstein. Artysta, myśliciel, Warszawa 1982.
- David Bordwell, The Cinema of Eisenstein, Routledge 2005.
- Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000.
- Aleksander Kwiatkowski, Film skandynawski, Warszawa 1986.
- Paweł Świerczek, Wszystkie kolory kina, "Ekrany" 2013, nr 6, s. 4-10.
- Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2006.
- Marek Hendrykowski, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, "Kwartalnik Filmowy" 2003, nr 44.
- Lotte H. Eisner, Ekran demoniczny, tłum. K. Eberhardt, Gdańsk 2011.
- Tomasz Kłys, Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa, Łódź 2006.
- Kristin Thompson, David Bordwell, Film History. An Introduction, New York 2010.