Pierwsza edycja projektu "Akademia Filmowa - Historia Kina Światowego" we Wrocławiu trwała od października 2012 do czerwca 2016 roku. Było to, po Warszawie, drugie w Polsce, czteroletnie studium historii filmu światowego. Projekt powstał z inicjatywy DKF Kwant, a organizowany był przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty we współpracy z Filmoteką Narodową.
Kurs Akademii Filmowej skierowany był do studentów zainteresowanych rozwijaniem wiedzy o tematykę filmową oraz do wszystkich chętnych, niezależnie od wieku czy wykształcenia. Słuchacze Akademii chronologicznie poznali najważniejsze etapy historii światowego filmu, rozwój gatunków filmowych, języka filmowego, zapoznali się z kształtowaniem się dramaturgii, narracji i estetyki filmowej, z powstaniem nowych stylów, kierunków i szkół filmowych. Akademia Filmowa uzupełniła dużą lukę w zakresie edukacji filmowej wśród młodzieży i dorosłych we Wrocławiu, a także ich przygotowania do pełniejszego i bardziej świadomego odbioru dzieł kultury wysokiej. Stanowiła także doskonałą ofertę dla osób, które pragną poznać historię kina i obejrzeć najważniejsze dzieła filmowe na dużym ekranie.
Wykładowcami na Akademii byli wybitni profesorowie nauk humanistycznych z ośrodków akademickich z całej Polski, uznani filmoznawcy, kulturoznawcy i krytycy filmowi, gdyż kurs zakładał systematyczną, na poziomie akademickim, edukację dotyczącą historii kina światowego. Cotygodniowe zajęcia (we wtorki o godz. 17:00) składały się z około godzinnego akademickiego wykładu oraz projekcji zazwyczaj dwóch filmów pełnometrażowych. Każdy semestr Akademii był traktowany jako osobny kurs i dla chętnych kończył się egzaminem i zaliczeniem na ocenę. Akademia była honorowana jako przedmiot fakultatywny i/lub ponadprogramowy na wybranych wrocławskich uczelniach (wraz z 3 punktami ECTS), a jej opiekunem naukowym Małgorzata Kozubek - filmoznawca, dr nauk humanistycznych, związana z Uniwersytetem Wrocławskim.
Podczas pierwszego roku nauki uczestnicy kursu poznali historię kina niemego, dzieła pierwszych mistrzów (Charles Chaplin, David Wark Griffith, Carl Theodor Dreyer) oraz zostały im przybliżone takie zjawiska, jak niemiecki ekspresjonizm filmowy, początki awangardy filmowej, szkoła skandynawska czy radzieckie kino propagandowe. Drugi rok nauki przybliżył początki kina dźwiękowego w Hollywood, Francji, ZSRR i Polsce, pojawiły się zagadnienia kina gatunków i realizmu poetyckiego oraz nazwiska legend kina: Orsona Wellesa, Alfreda Hitchcocka, Jeana Renoira czy Franka Capry. Program trzeciego roku kursu obejmował kino powojenne (m.in. neorealizm włoski, fenomen kina japońskiego), nowofalowe poszukiwania we Francji, Czechosłowacji, Polsce, Wielkiej Brytanii i USA, kino wielkich osobowości światowego kina (Ingmar Bergman, Robert Bresson, Luis Buñuel, Michelangelo Antonioni) oraz zmierzch klasycznego Hollywoodu. Czwarty rok studium to zajęcia poświęcone twórczości mistrzów, od Felliniego, Pasoliniego, Polańskiego, Tarkowskiego, Formana, Saury, Allena czy Herzoga, po mniej znane, a równie ważne nazwiska, takie jak Ilia Awerbach, Nagisa Oshima, Aleksandar Petrović, András Kovacs. W ostatnim semestrze uczestnicy poznali wybrane zjawiska współczesnego kina, m.in. globalne Hollywood, nowe kino niemieckie, postmodernizm filmowy, manifest Dogma 95, realizm magiczny czy filmowy neomodernizm.
PROGRAM AKADEMII FILMOWEJ - HISTORII KINA ŚWIATOWEGO
1 semestr (październik 2012 - luty 2013):
Początki kina we Francji
Pierwszy gatunek: burleska i jej początki
Buster Keaton: człowiek z kamienną twarzą
Western: amerykański gatunek narodowy
Pierwszy mistrz kina: David Wark Griffith
Niemiecki ekspresjonizm filmowy
Niemiecki ekspresjonizm filmowy: Fritz Lang
Psychologizm Kammerspielu
Szkoła skandynawska
Francuski impresjonizm filmowy
Awangarda filmowa we Francji i w Niemczech
Egzamin i zaliczenie
2 semestr (luty - czerwiec 2013):
Erich von Stroheim
Charles Chaplin i burleska filozoficzna
Carl Theodor Dreyer
Rene Clair i Abel Gance
Rosja po rewolucji: klasycy
Rosja: inne spojrzenie
Między awangardą a propagandą
Europejscy emigranci w USA - część I
Europejscy emigranci w USA - część II
King Vidor
Josef von Sternberg
Gwiazdy kina niemego: Gloria Swanson i Rudolf Valentino
Egzamin i zaliczenie
3 semestr (październik 2013 - luty 2014):
Początki kina dźwiękowego
Awangarda
Nowe gatunki: film gangsterski i musical
Burleska amerykańska
Gwiazdy Hollywoodu
Komedie obyczajowe Franka Capry
Drogi filmu francuskiego
Kino Williama Wylera
Arcydzieła Chaplina
Fritz Lang w Niemczech i na emigracji
Wszystkie barwy świata: film i kolor
Egzamin i zaliczenie
4 semestr (marzec - czerwiec 2014):
Jean Renoir - realista
Realizm poetycki Marcela Carné
Czarny film amerykański
Film polski w okresie międzywojennym
Hitchcock: klasyk filmu kryminalnego
Film propagandowy w III Rzeszy
Film angielski podczas wojny
Kino Orsona Wellesa
Historyczne freski Siergieja Eisensteina
Klasyczny western
Egzamin i zaliczenie
5 semestr (październik 2014 - luty 2015):
Neorealizm: zapowiedzi i początki
Dramaty codzienności. De Sica
Neorealizm oswojony i przekroczenia nurtu
Echa wojny w Europie
Komedia francuska
Odcienie westernu
W Nowym Yorku i Hollywood
Młodzi skłóceni z życiem
Wielcy Japończycy
Telewizyjne wpływy w filmie
Twórczość Luisa Buñuela
Egzamin i zaliczenie
6 semestr (marzec - czerwiec 2015):
Awangarda nowojorska
Twórczość Roberta Bressona
Francuska Nowa Fala - część I
Francuska Nowa Fala - część II
Twórczość Michelangelo Antonioniego
Rosyjskie obrachunki z wojną
Twórczość Ingmara Bergmana
Twórczość Federico Felliniego
Młodzi gniewni w Anglii
Polska Szkoła Filmowa - część I
Polska Szkoła Filmowa - część II
Nowa Fala w Czechosłowacji
Egzamin i zaliczenie
7 semestr (październik 2015 - luty 2016) :
Mistrzowie kina włoskiego - Pier Paolo Pasolini i Luchino Visconti
Amerykańskie kino drogi - Bob Rafelson i Arthur Penn
Amerykańskie kino kontestacji - Stanley Kubrick i Sam Peckinpah
Koniec Hollywood - Elia Kazan i Peter Bogdanovich
Kino rosyjskie - Ilia Awerbach i Andriej Tarkowski
Emigranci - Miloš Forman i Roman Polański
Kino niemieckie - Volker Schlöndorff i Rainer Werner Fassbinder
Włoskie kino kontestacji - Marco Bellocchio i Bernardo Bertolucci
Brytyjskie kino społeczne - Ken Loach i Mike Leigh
Kino hiszpańskie - Carlos Saura i Pedro Almodóvar
Mistrzowie kina amerykańskiego część I - Francis Ford Coppola i Robert Altman
Mistrzowie kina amerykańskiego część II - Martin Scorsese i Woody Allen
Egzamin i zaliczenie
8 semestr (marzec - czerwiec 2016):
Kino Nowej Przygody - Steven Spielberg i George Lucas
Globalne Hollywood - James Cameron i Ridley Scott
Nowe kino niemieckie - Wim Wenders i Werner Herzog
Postmodernizm filmowy - Quentin Tarantino i Tim Burton
Dogma 95 - Lars von Trier i Thomas Vinterberg
Filmy zagadki - Peter Weir i Wojciech Marczewski
Kino japońskie - Nagisha Oshima i Takeshi Kitano
Realizm magiczny - Emir Kusturica i Jiri Menzel
Generacja X - Richard Linklater i Kevin Smith
Musicale - Jim Sharman i Bob Fosse
Filmowy neomodernizm - Theodoros Angelopoulos i Bracia Dardenne
Egzamin i zaliczenie