film
Polish Cinema for Beginners: Przypadek
Blind Chance
reż. Krzysztof Kieślowski / Polska 1981 / 122’
Meeting #2 Train
Seanse - kup bilet:
25 kwi
Polish Cinema for Beginners

Obsada

Boguslaw Linda, Tadeusz Łomnicki, Zbigniew Zapasiewicz

Opis filmu

Młody mężczyzna (Bogusław Linda) goni uciekający pociąg. Co stanie się, jeśli zdąży? A co, jeśli mu się nie uda? Jak mogą potoczyć się jego losy? Reżyser tłumaczył sens filmu, mówiąc: "Nigdy właściwie nie wiemy, od czego zależy nasz los. Nie wiemy, od jakiego przypadku. Los rozumiany jako miejsce w jakiejś grupie społecznej, jako kariera zawodowa, jako rodzaj pracy, którą wykonujemy. W sferze emocjonalnej mamy dużo więcej wolności. W sferze społecznej jesteśmy bardzo uwarunkowani przypadkiem. Są rzeczy, które musimy robić, bo jesteśmy, jacy jesteśmy. Mamy takie, a nie inne geny. Tak myślałem, robiąc Przypadek". Uznawany za jeden z najlepszych polskich filmów wszechczasów, zatrzymany przez cenzurę w latach 80., zainspirował później światowych filmowców, takich jak Tom Tykwer, Peter Howitt czy Paolo Sorrentino.


A young man (Bogusław Linda) is chasing the escaping train. What will happen if he catches it? What if he fails? How can his fate go? The director explained the meaning of the film by saying: "We never really know what our fate depends on. We do not know on what coinsidence it is driven. Fate understood as a place in some social group, as a career, as a kind of work that we do. In the emotional sphere, we have a lot more freedom. In the social sphere, we are very conditioned by chance. There are things that we must do, because we are what we are. We have such and not the other genes. That's what I thought about while making Blind Chance". Recognized as one of the best Polish films of all time, detained by censorship in the 1980s, later inspired world filmmakers such as Tom Tykwer, Peter Howitt or Paolo Sorrentino.

Informacje o reżyserze

Krzysztof Kieślowski

Żył w latach 1941-1996. Studiował na Wydziale Reżyserii PWSTiF w Łodzi. Początkowo specjalizował się w dokumentach, ale z czasem coraz chętniej zwracał się w stronę fikcji. Część jego wczesnych dokonań na tym polu - Spokój czy Amator - wpisała się w nurt Kina Moralnego Niepokoju. W późnym okresie swojej kariery Kieślowski pracował głównie nad szeroko zakrojonymi projektami: cyklem telewizyjnym Dekalog i trylogią Trzy kolory.

Wybrana filmografia

1977 Z punktu widzenia nocnego portiera / From a Night Porter's Point of View (dok., kr.m.)

1979 Amator / Camera Buff

1987 Krótki film o zabijaniu / A Short Film About Killing

1993 Trzy kolory: Niebieski / Trois couleurs: Bleu / Three Colors: Blue

1994 Trzy kolory: Czerwony / Trois couleurs: Rouge / Three Colors: Red

stopka

1917 
Sam Mendes, USA 2020
Boże Ciało 
Jan Komasa, Polska 2019
Jojo Rabbit 
Taika Waititi, USA, Niemcy 2019
Małe kobietki 
Greta Gerwig, USA 2019
Między słowami: U niej w domu 
Filmowe spotkania psychoanalityczne
François Ozon, Francja 2012
Mistrzowie Kina: Tom 
Mistrzowie Kina
Xavier Dolan, Francja, Kanada 2013
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Poznajmy się jeszcze raz 
Nicolas Bedos, Francja 2019
Sybilla 
Justine Triet, Francja, Belgia 2019
Tommaso 
Abel Ferrara, Włochy, Wielka Brytania, USA 2019
Zew krwi 
Chris Sanders, USA 2019
Basia 3 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski, Polska 2019
Dwóch papieży 
Fernando Meirelles, Wielka Brytania, Włochy, Argentyna, USA 2019
Joker 
Todd Phillips, USA 2019
Kłamstewko 
Lulu Wang, USA 2019
Na noże 
Rian Johnson, USA 2019
Wózkownia: Poznajmy się jeszcze raz 
Wózkownia
Nicolas Bedos, Francja 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.