Pewnego dnia Miloš Forman usłyszał anegdotę o dziewczynie z prowincji, która błąkała się po Pradze w poszukiwaniu poznanego kilka dni wcześniej mężczyzny. Młody reżyser wzbogacił tę historię o kilka barwnych szczegółów i uznał, że ma w ręku doskonały materiał na film. W Miłości blondynki – zgodnie z duchem czechosłowackiej Nowej Fali – aktorów zawodowych postawił na planie obok naturszczyków, a paradokumentalny styl opowiadania przełamał wybuchami groteskowego komizmu. W rezultacie powstała kolejna, po znakomitym Czarnym Piotrusiu, opowieść o frustrującej i pełnej absurdów codzienności młodych Czechosłowaków. Choć Miłość blondynki gorzko ocenia rzeczywistości, Forman nie stara się wprawiać widza w przygnębienie. W swoim filmie pochyla się przecież nad bohaterką, która za wszelką cenę usiłuje wyrwać się z marazmu. Desperacja jasnowłosej Anduli jest jednocześnie nieodparcie komiczna i zasługująca na szacunek. Właśnie ta emocjonalna niejednoznaczność gwarantuje powodzenie Miłości blondynki po dziś dzień, a przed laty zapewniła jej nominację do Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.
Piotr Czerkawski
Urodzony w 1932 roku. Absolwent praskiej Akademii Sztuk Scenicznych. Jedna z ikon czechosłowackiej Nowej Fali. Zrealizował – nominowane do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny – filmy Miłość blondynki i Pali się, moja panno. Od 1968 roku przebywa na emigracji w Stanach Zjednoczonych. Uchodzi za przenikliwego, ironicznego komentatora amerykańskiej rzeczywistości. Autor tak znanych filmów jak nagrodzony pięcioma Oscarami Lot nad kukułczym gniazdem, Hair czy Amadeusz.
1963 Czarny Piotruś / Černý Petr / Black Peter
1965 Miłość blondynki / Lásky jedné plavovlásky / Loves of a Blonde
1967 Pali się, moja panno / Hoří, má panenko! / The Firemen's Ball
1975 Lot nad kukułczym gniazdem / One Flew Over the Cuckoo's Nest
1984 Amadeusz / Amadeus