Tydzień Filmu Niemieckiego, coroczny przegląd prezentujący kino naszego zachodniego sąsiada organizowany jest wspólnie przez Dom Norymberski w Krakowie, Instytut Goethego w Warszawie oraz Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu. Tegoroczna edycja rozpocznie się 23 stycznia 2026 roku i zagości w 10 miastach w Polsce: Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Katowicach, Opolu, Poznaniu, Łodzi, Gdańsku, Kielcach i Rzeszowie. W programie filmy dobrze znanych w Polsce reżyserów, takich jak Tom Tykwer czy Fatih Akin, produkcje triumfujące na międzynarodowych festiwalach filmowych, adaptacje literackie czy obrazy, w których ważną rolę odgrywają problemy społeczne.
Światło, film Toma Tykwera, który otworzył ostatnie Berlinale, porusza szeroki zakres tematów: od migracji po aktywizm klimatyczny, od dojrzewania po kryzys wieku średniego i problemy z tożsamością. Reżyser kreśli portret niemieckiej klasy średniej, mocno zatroskanej o dobro planety, która jednak niechętnie zrezygnowałaby z przywilejów, jakie posiada. Z rzeczywistymi problemami natomiast mierzy się protagonistka filmu Bohaterka Petry Volpe. Wraz z udającą się na nocną zmianę pielęgniarką, wkraczamy do szwajcarskiego szpitala i oglądamy prawdziwy thriller o ratowaniu ludzkiego życia, na niedostatecznie obsadzonych oddziałach szpitalnych. Innego rodzaju bohaterką jest tytułowa Karla, której historię, opartą na faktach, opowiada Christina Tournatzés. 13-letnia dziewczyna, ofiara przemocy seksualnej, postanawia sama zawalczyć o sprawiedliwość i doprowadzić do ukarania swojego prześladowcy. Dojrzałość i empatia cechuje także Nanninga, dwunastolatka, którego oglądamy w najnowszym obrazie Fatih Akina, Amrum. Rodzinne i lokalne konflikty w obliczu końca wojny i nazistowskiego porządku oraz depresja matki sprawiają, że chłopak szybko wkracza w dorosłe życie. Niech żyje przyjaźń! Davida Dietla z kolei to pochwała przyjacielskich relacji, ciepła i wzruszająca opowieść o grupie bliskich ludzi, wspierających się i celebrujących wspólnie ważne momenty w ich życiu. Babystar, to film, który stoi na przeciwległym biegunie. Opowiada historię wyalienowanej rodziny instagramowych influenserów, sprzedającej, nie bez konsekwencji, swoją prywatność milionowej publiczności.
Ważnym wydarzeniem tegorocznego Tygodnia Filmu Niemieckiego będzie polska premiera filmu Wpatrując się w słońce. Pokazywany w konkursie ostatniego festiwalu filmowego w Cannes obraz Maschy Schilinski zebrał znakomite recenzje , otrzymał Nagrodę Jury, jest także niemieckim kandydatem do Oskarów 2026 w kategorii najlepszy film międzynarodowy. W pięknej wizualnie filmowej mozaice reżyserka splata losy czterech kobiet rozpięte na przestrzeni ostatniego stulecia. Ich historie łączą zarówno stary dom, gdzie wszystkie mieszkały, jak i niezmienne od lat struktury społeczne, w których przyszło im funkcjonować.
Jak w poprzednich edycjach Tygodnia Filmu Niemieckiego, w wybranych miastach zaprezentujemy trzy dodatkowe filmy. Stiller Stefana Haupta to ekranizacja powieści Maxa Frischa z 1954 roku, w której autor podejmuje bardzo aktualny temat: swobodne kreowanie własnej tożsamości. Tytułowy bohater tworzy nową osobowość, aby zdystansować się od swojego nieudanego życia i rozpocząć nowe. W rolach głównych zobaczymy znanych doskonale polskim widzom aktorów: Albrechta Schucha i Paulę Beer. Dziewczyna z Kolonii Ido Fluka opowiada o kulisach przygotowań do legendarnego koncertu Keitha Jarretta w 1975 roku. Tytułowa postać to Vera Brandes, zbuntowana osiemnastolatka, której miłość do muzyki i determinacja pozwoliły na realizację tego niezwykłego, jednego z najważniejszych w historii jazzu, wydarzenia. W naszym programie znajdzie się także jeden z pierwszych filmów Toma Tykwera, który przyniósł mu uznanie zarówno widzów, jaki krytyków. Biegnij Lola, biegnij to historia przedstawiona w trzech różnych wersjach. Za każdym razem tytułowa Lola ma dwadzieścia minut na zdobycie pokaźnej sumy pieniędzy, które zgubił jej chłopak i które nie należały do niego. Finał każdej opowieści zależy od decyzji, jaką podejmie dziewczyna, aby pomóc przyjacielowi.
Zderzenie jednostki ze światem mniej lub bardziej przyjaznym to wyzwanie, z jakim muszą mierzyć się bohaterowie filmów, które pokazujemy w tegorocznej odsłonie Tygodnia Filmu Niemieckiego. Efekt tej konfrontacji, mającej miejsce w różnych czasach i systemach politycznych, zależy od uwarunkowań społecznych i tego, kto stanie na ich życiowej drodze. Opowiadane przez niemieckich twórców historie są uniwersalne, choć osadzone w tamtejszych geopolitycznych realiach. Empatia i wrażliwość to emocje dominujące w tych opowieściach, bo to one nie zawodzą, szczególnie wtedy, kiedy zawodzi system.
Das Licht, ein Film von Tom Tykwer, der die letzte Berlinale eröffnete, behandelt eine Vielzahl von Themen: von Migration bis zu Klima Aktivismus, von der Pubertät bis zur Midlife-Crisis und Identitätsproblemen. Der Regisseur zeichnet ein eindringliches Bild der deutschen Mittelschicht, die sich zwar große Sorgen um das Wohl des Planeten macht, aber nur ungern auf die Privilegien ihrer Klasse verzichten würde. Mit realen Problemen konfrontiert ist hingegen die Protagonistin des Films Heldin von Petra Volpe. Zusammen mit einer Krankenschwester, die zur Nachtschicht geht, betreten wir ein Schweizer Krankenhaus und erleben einen echten Thriller über die Rettung von Menschenleben in unterbesetzten Krankenhausabteilungen.
Eine andere Art von Heldin ist die titelgebende Karla, deren auf Tatsachen beruhende Geschichte Christina Tournatzés erzählt. Das 13-jährige Mädchen, Opfer sexueller Gewalt, beschließt, selbst für Gerechtigkeit zu kämpfen und ihren Peiniger seiner gerechten Strafe zuzuführen. Reife und Empathie zeichnen auch Nanning aus, einen Zwölfjährigen, den wir in Fatih Akins neuestem Film Amrum sehen. Familiäre und lokale Konflikte angesichts des Endes des Krieges und der nationalsozialistischen Ordnung sowie die Depression seiner Mutter führen dazu, dass der Junge schnell ins Erwachsenenleben eintritt.
Feste und Freunde! von David Dietl wiederum ist eine Hommage an freundschaftliche Beziehungen, eine warmherzige und bewegende Geschichte über eine Gruppe enger Freunde, die sich gegenseitig unterstützen und gemeinsam wichtige Momente in ihrem Leben feiern. Babystar hingegen steht am anderen Ende des Spektrums. Der Film erzählt die Geschichte einer entfremdeten Familie von Instagram-Influencern, die ihre Privatsphäre an ein Millionenpublikum verkauft, ohne die Folgen zu bedenken.
Ein wichtiges Ereignis der diesjährigen Deutschen Filmwoche wird die polnische Premiere des Films In die Sonne schauen sein. Der im Wettbewerb des letzten Filmfestivals in Cannes gezeigte Film von Mascha Schilinski erhielt hervorragende Kritiken, wurde mit dem Preis der Jury ausgezeichnet und ist auch der deutsche Kandidat für die Oscars 2026 in der Kategorie „Bester internationaler Film”. In einem visuell ansprechenden filmischen Mosaik verwebt die Regisseurin die Schicksale von vier Frauen, die sich über das letzte Jahrhundert erstrecken. Ihre Geschichten verbinden sowohl das alte Haus, in dem sie alle lebten, als auch die seit Jahren unveränderten sozialen Strukturen, in denen sie leben mussten.
Wie in den vergangenen Ausgaben der Deutschen Filmwoche werden wir in ausgewählten Städten drei zusätzliche Filme präsentieren. Stiller von Stefan Haupt ist eine Verfilmung des Romans von Max Frisch aus dem Jahr 1954, in dem der Autor ein sehr aktuelles Thema aufgreift: die freie Gestaltung der eigenen Identität. Der Titelheld schafft sich eine neue Persönlichkeit, um sich von seinem gescheiterten Leben zu distanzieren und ein neues Leben zu beginnen. In den Hauptrollen sehen wir Schauspieler*innen, die dem polnischen Publikum bestens bekannt sind: Albrecht Schuch und Paula Beer. Köln 75 von Ido Fluka erzählt von den Hintergründen der Vorbereitungen für das legendäre Konzert von Keith Jarrett im Jahr 1975. Die Titelfigur ist Vera Brandes, eine rebellische 18-Jährige, deren Liebe zur Musik und Entschlossenheit die Verwirklichung dieses außergewöhnlichen Ereignisses ermöglichten, das zu den wichtigsten in der Geschichte des Jazz zählt. Auf unserem Programm steht auch einer der ersten Filme von Tom Tykwer, der ihm sowohl bei Zuschauern als auch bei Kritikern Anerkennung einbrachte. Lola rennt ist eine Geschichte, die in drei verschiedenen Versionen erzählt wird. Jedes Mal hat die titelgebende Lola zwanzig Minuten Zeit, um eine beträchtliche Summe Geld zu beschaffen, die ihr Freund verloren hat und die ihm nicht gehörte. Das Ende jeder Geschichte hängt von der Entscheidung ab, die das Mädchen trifft, um ihrem Freund zu helfen.
Die Konfrontation des Individuums mit einer mehr oder weniger freundlichen Welt ist eine Herausforderung, der sich die Protagonist*innen der Filme stellen müssen, die wir in der diesjährigen Ausgabe der Deutschen Filmwoche zeigen. Das Ergebnis dieser Konfrontation, die zu verschiedenen Zeiten und unter verschiedenen politischen Systemen stattfindet, hängt von den sozialen Bedingungen und davon ab, wer ihnen auf ihrem Lebensweg begegnet. Die von deutschen Filmemacher*innen erzählten Geschichten sind universell, obwohl sie in den dortigen geopolitischen Realitäten angesiedelt sind. Empathie und Sensibilität sind die dominierenden Emotionen in diesen Geschichten, denn sie enttäuschen nicht, besonders, wenn das System versagt.