Literatura podstawowa:
1. Historia kina tom 1 - Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009; rozdziały:
I Andrzej Gwóźdź: Skąd się (nie) wzięło kino, czyli parahistorie obrazu w ruchu, s. 15-74
II: Tadeusz Lubelski: Lumière i Méliès: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, s. 77-136
V: Michał Oleszczyk: David Wark Griffith: kino uczy się opowiadać, s. 275-313
VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392
VII: Tomasz Kłys: Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, s. 393-462
VIII: Joanna Wojnicka: Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego, s. 463-544. (Szczególnie podrozdziały: Siergiej Eisenstein; Pudowkin i wytwórnia Mieżrabpom-Ruś oraz Realizm czy propaganda?)
XI: Iwona Kolasińska-Pasterczyk: Francuska szkoła impresjonistyczna; obowiązuje podrozdział: Abel Gance, czyli "czas obrazu", s. 719-727
XII: Alicja Helman: Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, s. 737-777
2. Paweł Sitkiewicz, Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009; obowiązują rozdziały 2 i 3; Prehistoria animacji i Narodziny filmu animowanego, s. 21-51
Literatura uzupełniająca:
-
Andrzej Dębski, KINtop. Antologia wczesnego kina. Część 1 i 2, Wrocław 2016. (Szczególnie polecane rozdziały, uzupełniające wiedzę z wykładów - cz. 1: L. Vogl-Bieniek, Historyczna sztuka projekcji. Otwarta perspektywa dziejowa na film jako przedstawienie, M. Loiperdinger, Przyjazd pociągu Louisa Lumière'a. Mit założycielski nowego medium, M. Pabiś-Orzeszyna, Chromofilia, czyli wielobarwność wczesnego kina; cz. 2: Ł. Biskupski, "Duse kinematografu". Dystrybucja, prezentacja i oddziaływanie filmów z Astą Nielsen w Królestwie Polskim przed wybuchem pierwszej wojny światowej
-
W cieniu braci Lumière. Szkice o początkach kina, red. M. Hendrykowska, Poznań 1995
-
"Film na Świecie" 1982, nr 3 (283) - numer monograficzny poświęcony Davidowi W. Griffithowi
-
Dziga Wiertow, Człowiek z kamerą. Wybór pism, tłum. T. Karpowski, Warszawa 1976
-
Andrzej Kołodyński: Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 32-57 (podrozdział: Wiertow: entuzjazm i kamera)
-
Alicja Helman, Film faktów i film fikcji, Katowice 1977, s. 37-43 (podrozdział: Wiertow albo wszechobecność kamery)
-
Tadeusz Szczepański, Wojciech Wierzewski (red.), Eisenstein. Artysta, myśliciel, Warszawa 1982
-
David Bordwell, The Cinema of Eisenstein, Routledge 2005
-
Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000
-
Aleksander Kwiatkowski, Film skandynawski, Warszawa 1986.
-
Paweł Świerczek, Wszystkie kolory kina, "Ekrany" 2013, nr 6, s. 4-10
-
Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2006
-
Marek Hendrykowski, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, "Kwartalnik Filmowy" 2003, nr 44, ss. 18-30
-
Lotte H. Eisner, Ekran demoniczny, tłum. K. Eberhardt, Gdańsk 2011
-
Siegfried Kracauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa, W. Wertenstein, Gdańsk 2010
-
Tomasz Kłys, Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa, Łódź 2006
-
Kristin Thompson, David Bordwell, Film History. An Introduction, New York 2010