Akademie
 
Literatura podstawowa i uzupełniająca - sem. I

Literatura podstawowa:

1. Historia kina tom 1 - Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009; rozdziały:

I Andrzej Gwóźdź: Skąd się (nie) wzięło kino, czyli parahistorie obrazu w ruchu, s. 15-74

II: Tadeusz Lubelski: Lumière i Méliès: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, s. 77-136

V: Michał Oleszczyk: David Wark Griffith: kino uczy się opowiadać, s. 275-313

VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392

VII: Tomasz Kłys: Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, s. 393-462

VIII: Joanna Wojnicka: Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego, s. 463-544. (Szczególnie podrozdziały: Siergiej Eisenstein; Pudowkin i wytwórnia Mieżrabpom-Ruś oraz Realizm czy propaganda?)

XI: Iwona Kolasińska-Pasterczyk: Francuska szkoła impresjonistyczna; obowiązuje podrozdział: Abel Gance, czyli "czas obrazu", s. 719-727

XII: Alicja Helman: Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, s. 737-777

2. Paweł Sitkiewicz, Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009; obowiązują rozdziały 2 i 3; Prehistoria animacji i Narodziny filmu animowanego, s. 21-51



Literatura uzupełniająca:

  1. Andrzej Dębski, KINtop. Antologia wczesnego kina. Część 1 i 2, Wrocław 2016. (Szczególnie polecane rozdziały, uzupełniające wiedzę z wykładów - cz. 1: L. Vogl-Bieniek, Historyczna sztuka projekcji. Otwarta perspektywa dziejowa na film jako przedstawienie, M. Loiperdinger, Przyjazd pociągu Louisa Lumière'a. Mit założycielski nowego medium, M. Pabiś-Orzeszyna, Chromofilia, czyli wielobarwność wczesnego kina; cz. 2: Ł. Biskupski, "Duse kinematografu". Dystrybucja, prezentacja i oddziaływanie filmów z Astą Nielsen w Królestwie Polskim przed wybuchem pierwszej wojny światowej

  2. W cieniu braci Lumière. Szkice o początkach kina, red. M. Hendrykowska, Poznań 1995

  1. "Film na Świecie" 1982, nr 3 (283) - numer monograficzny poświęcony Davidowi W. Griffithowi

  2. Dziga Wiertow, Człowiek z kamerą. Wybór pism, tłum. T. Karpowski, Warszawa 1976

  3. Andrzej Kołodyński: Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 32-57 (podrozdział: Wiertow: entuzjazm i kamera)

  4. Alicja Helman, Film faktów i film fikcji, Katowice 1977, s. 37-43 (podrozdział: Wiertow albo wszechobecność kamery)

  5. Tadeusz Szczepański, Wojciech Wierzewski (red.), Eisenstein. Artysta, myśliciel, Warszawa 1982

  6. David Bordwell, The Cinema of Eisenstein, Routledge 2005

  7. Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000

  8. Aleksander Kwiatkowski, Film skandynawski, Warszawa 1986.

  9. Paweł Świerczek, Wszystkie kolory kina, "Ekrany" 2013, nr 6, s. 4-10

  10. Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2006

  11. Marek Hendrykowski, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, "Kwartalnik Filmowy" 2003, nr 44, ss. 18-30

  12. Lotte H. Eisner, Ekran demoniczny, tłum. K. Eberhardt, Gdańsk 2011

  13. Siegfried Kracauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa, W. Wertenstein, Gdańsk 2010

  14. Tomasz Kłys, Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa, Łódź 2006

  15. Kristin Thompson, David Bordwell, Film History. An Introduction, New York 2010

Faworyta 
Yorgos Lanthimos, Irlandia, USA, Wielka Brytania 2018
Green Book 
Peter Farelly, USA 2018
High Life 
Claire Denis, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Polska 2018
Jak wytresować smoka 3 
Dean DeBlois, USA 2019
Kafarnaum 
Nadine Labaki, Liban, USA 2018
Kapitan Marvel 
Anna Boden, Ryan Fleck, USA 2019
Kurier 
Władysław Pasikowski, Polska 2019
Monument 
Jagoda Szelc, Polska 2018
Nowe Horyzonty dla Seniora: Ostatnie tango 
Nowe Horyzonty dla Seniora
German Kral, Niemcy, Argentyna 2015
Przemytnik 
Clint Eastwood, USA 2018
Robaczki z zaginionej dżungli 
Hélene Giraud, Thomas Szabo, Francja 2018
Roma 
Alfonso Cuarón, Meksyk, USA 2018
Szczęsliwy Lazzaro 
Alice Rohrwacher, Włochy, Szwajcaria, Francja, Niemcy 2018
To właśnie życie 
Dan Fogelman, USA 2018
Tydzień Kina Hiszpańskiego: Camarón: Flamenco i rewolucja 
19. Tydzień Kina Hiszpańskiego
Alexis Morante, Hiszpania 2018
Tydzień Kina Hiszpańskiego: Diana 
19. Tydzień Kina Hiszpańskiego
Alejo Moreno, Hiszpania 2018
Wspomnienie lata 
Adam Guziński, Polska 2016
Wszyscy wiedzą 
Asghar Farhadi, Hiszpania, Francja, Włochy 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.