Akademie
 
Literatura

I sem. Akademii Kina Światowego

Literatura podstawowa:

1. Historia kina tom 1 - Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009; rozdziały:

I Andrzej Gwóźdź: Skąd się (nie) wzięło kino, czyli parahistorie obrazu w ruchu, s. 15-74

II: Tadeusz Lubelski: Lumière i Méliès: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, s. 77-136

V: Michał Oleszczyk: David Wark Griffith: kino uczy się opowiadać, s. 275-313

VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392

VII: Tomasz Kłys: Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, s. 393-462

VIII: Joanna Wojnicka: Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego, s. 463-544. (Szczególnie podrozdziały: Siergiej Eisenstein; Pudowkin i wytwórnia Mieżrabpom-Ruś oraz Realizm czy propaganda?)

XI: Iwona Kolasińska-Pasterczyk: Francuska szkoła impresjonistyczna; obowiązuje podrozdział: Abel Gance, czyli "czas obrazu", s. 719-727

XII: Alicja Helman: Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, s. 737-777

2. Paweł Sitkiewicz, Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009; obowiązują rozdziały 2 i 3; Prehistoria animacji i Narodziny filmu animowanego, s. 21-51



Literatura uzupełniająca:

  1. Andrzej Dębski, KINtop. Antologia wczesnego kina. Część 1 i 2, Wrocław 2016. (Szczególnie polecane rozdziały, uzupełniające wiedzę z wykładów - cz. 1: L. Vogl-Bieniek, Historyczna sztuka projekcji. Otwarta perspektywa dziejowa na film jako przedstawienie, M. Loiperdinger, Przyjazd pociągu Louisa Lumière'a. Mit założycielski nowego medium, M. Pabiś-Orzeszyna, Chromofilia, czyli wielobarwność wczesnego kina; cz. 2: Ł. Biskupski, "Duse kinematografu". Dystrybucja, prezentacja i oddziaływanie filmów z Astą Nielsen w Królestwie Polskim przed wybuchem pierwszej wojny światowej

  2. W cieniu braci Lumière. Szkice o początkach kina, red. M. Hendrykowska, Poznań 1995

  1. "Film na Świecie" 1982, nr 3 (283) - numer monograficzny poświęcony Davidowi W. Griffithowi

  2. Dziga Wiertow, Człowiek z kamerą. Wybór pism, tłum. T. Karpowski, Warszawa 1976

  3. Andrzej Kołodyński: Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 32-57 (podrozdział: Wiertow: entuzjazm i kamera)

  4. Alicja Helman, Film faktów i film fikcji, Katowice 1977, s. 37-43 (podrozdział: Wiertow albo wszechobecność kamery)

  5. Tadeusz Szczepański, Wojciech Wierzewski (red.), Eisenstein. Artysta, myśliciel, Warszawa 1982

  6. David Bordwell, The Cinema of Eisenstein, Routledge 2005

  7. Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000

  8. Aleksander Kwiatkowski, Film skandynawski, Warszawa 1986.

  9. Paweł Świerczek, Wszystkie kolory kina, "Ekrany" 2013, nr 6, s. 4-10

  10. Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2006

  11. Marek Hendrykowski, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, "Kwartalnik Filmowy" 2003, nr 44, ss. 18-30

  12. Lotte H. Eisner, Ekran demoniczny, tłum. K. Eberhardt, Gdańsk 2011

  13. Siegfried Kracauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa, W. Wertenstein, Gdańsk 2010

  14. Tomasz Kłys, Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa, Łódź 2006

  15. Kristin Thompson, David Bordwell, Film History. An Introduction, New York 2010

7 uczuć 
Marek Koterski, Polska 2018
Bergman100: Wakacje z Moniką 
Bergman 100
Ingmar Bergman, Szwecja 1953
Bohemian Rhapsody 
Dexter Fletcher, Bryan Singer, Wielka Brytania, USA 2018
Climax 
Gaspar Noé, Francja 2018
Winni 
Gustav Möller, Dania 2018
Dywizjon 303. Historia prawdziwa (seans dla szkoły) 
Wiesław Saniewski, Denis Delić, Polska, Wielka Brytania 2018
Dziedziczki 
Marcelo Martinessi, Paragwaj, Niemcy, Urugwaj, Brazylia, Norwegia, Francja 2018
Jak pies z kotem 
Janusz Kondratiuk, Polska 2018
Jeszcze dzień życia (z polskimi napisami) 
Damian Nenow, Raúl de la Fuente, Polska, Hiszpania, Niemcy, Belgia, Węgry 2018
Jeszcze dzień życia (z polskim dubbingiem) 
Damian Nenow, Raúl de la Fuente, Polska, Hiszpania, Niemcy, Belgia, Węgry 2018
Kler 
Wojciech Smarzowski, Polska 2018
Pierwszy człowiek 
Damien Chazelle, USA 2018
Suspiria 
Luca Guadagnino, Włochy, USA  2018
Touch Me Not 
Adina Pintilie, Rumunia, Niemcy, Czechy, Bułgaria, Francja  2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.