Egzamin kończący obecny semestr Akademii Polskiego Filmu odbędzie się w środę 8 czerwca 2016 r. o godz. 17:00 w sali nr 8 Kina Nowe Horyzonty. Będzie to pisemny test jednokrotnego wyboru. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż wejście do sali w trakcie egzaminu będzie już niemożliwe. Całość spotkania potrwa około godziny.
Natomiast po wyniki egzaminu, wpisy do indeksów i odbiór zaświadczeń zapraszamy we wtorek 14 czerwca w godz. 17:00-18:00 na drugie piętro Kina NH na konsultacje dr Małgorzaty Kozubek.
Zagadnienia egzaminacyjne Akademii Polskiego Filmu, semestr IV
1. Przesłuchanie i Nadzór - historyczny konkret i uniwersalna metafora
polityczne i społeczne konteksty związane z produkcją, dystrybucją i odbiorem obu filmów
kobiety w więzieniu: porównanie głównych bohaterek
2. Przypadek i Krótki film o miłości - Krzysztofa Kieślowskiego refleksja o moralności
Kieślowski na tle współczesnych mu twórców w Polsce: mistrz, opiekun i outsider kina moralnego niepokoju
dekonstrukcja dekalogu w ujęciu Kieślowskiego: motyw religijny a kontekst moralno-społeczny
inspiracje, cytaty i filmowe nawiązania do Dekalogu i Przypadku
3. Vabank i Wielki Szu - polskie kino gatunkowe lat osiemdziesiątych
kultowe filmy lat osiemdziesiątych (przykłady odniesień we współczesnych tekstach kultury)
stylistyka retro, heist movie i inne próby "ucieczki" od kina politycznego i społecznie zaangażowanego
autor wśród gatunków - podstawowe elementy biografii i twórczości Sylwestra Chęcińskiego
4. Austeria i Cudzoziemka - powrót do przeszłości w kinie okresu 1981-1989
geneza Austerii: scenariusz, wstrzymanie produkcji tuż przed Marcem '68
nieobecność tematyki żydowskiej w polskim kinie a Chasydzi w Austerii
Cudzoziemka jako ekranizacja powieści Marii Kuncewiczowej z lat 30.
5. Kobieta samotna i Krzyk - kobiety w obiektywie kobiet: twórczość filmowa Barbary Sass i Agnieszki Holland w latach osiemdziesiątych
miejsce obu reżyserek w kanonie polskiego kina oraz kina moralnego niepokoju; ich ścieżki kariery (aktywność w Zespole Filmowym X) oraz udział w produkcji fabularnej w kinematografii polskiej przełomu lat 70. i 80.
Kobieta samotna i Krzyk jako autorskie polemiki z wizerunkiem kobiety w polskim kinie, Człowiekiem z żelaza i mitem Solidarności
6. Kartka z podróży i Kornblumenblau - obrazy Holokaustu w polskim kinie lat 80.
autorska wizja rzeczywistości obozu koncentracyjnego; pytanie o miejsce i rolę artysty w świecie totalitarnym
Kartka z podróży: literacki prototyp - książka Ladislava Fuksa Pan Teodor Mundstock
Kornblumenblau: kulisy powstania filmu, interpretacja tytułu
7. Ucieczka z kina "Wolność" i Niedzielne igraszki - "obrzędy przejścia" z czasów PRL
filmy Marczewskiego i Glińskiego na tle przemian kinematografii polskiej w latach 80.
Ucieczka z kina "Wolność" jako silnie zmetaforyzowana opowieść o okresie transformacji ustrojowej 1989 roku
pytanie o zbiorową i indywidualną odpowiedzialność za PRL.
debiut reżyserski Roberta Glińskiego
8. Nad rzeką, której nie ma i Białe małżeństwo
literackie pierwowzory: charakterystyka twórczości Stanisława Czycza, Białe małżeństwo i jego miejsce w pisarstwie Tadeusza Różewicza (konteksty powstania, inspiracje rzeczywistymi biografiami, recepcja)
sylwetki reżyserskie Andrzeja Barańskiego i Magdaleny Łazarkiewicz (istotne motywy, częste wątki w ich filmografiach)
Nad rzeką, której nie ma jako przykład zapisu etnograficznego i nostalgicznego kina retro
Białe małżeństwo jako wypowiedź kobiety-reżyserki na temat polskiej kultury, tożsamości i płci
9. Cwał i Kuchnia polska - dwa spojrzenia na stalinizm
polskie kino historyczne lat 90.; funkcja kina historycznego w PRL-u, a po roku 89
Cwał: "inny film" Krzysztofa Zanussiego? Elementy komediowe, widoczny autobiografizm
Kuchnia polska: walor edukacyjny (przywracający pamięć), demaskujący (korzystający z wolności słowa), rozliczeniowy (wyzwolenie się z traumy poprzez pracę żałoby).
10. Dzień świra - Adaś Miauczyński jako bohater naszych czasów?
postać inteligenta w polskim kinie po '89 roku
transformacja gospodarcza jako istotny kontekst filmu
kryzys wspólnotowości: rozbicie solidarności, która bazowała na zjednoczeniu robotników i inteligencji
11. "Jańcioland" - oryginalny świat Jana Jakuba Kolskiego
nurt prowincjonalny w polskim kinie lat 90. XX wieku: charakterystyka i przedstawiciele
tradycje rodzinne i bagaż kulturowy reżysera; trzy etapy w twórczości Kolskiego, Kolski jako "artysta renesansu"
Jańcio Wodnik jako spełnienie nurtu prowincjonalnego w polskim kinie
12. Kunszt mikrodramaturgii Doroty Kędzierzawskiej
filmografia reżyserki jako przykład polityki autorskiej
współpraca z Arturem Reinhartem
społeczny wydźwięk filmu Wrony
13. Twórczość reżyserska Jerzego Stuhra
zmiana wizerunku
inspiracja kinem Krzysztofa Kieślowskiego (Historie miłosne)
najważniejsze motywy w twórczości reżyserskiej Stuhra (kondycja inteligenta, potrzeba miłości, wartości)
14. Wojaczek - filmowy esej poetycki; kino artystyczne Lecha Majewskiego
15. Kino społeczne (Dług) i artystyczne (Mój Nikifor) Krzysztofa Krauzego
16. Psy i Dług - rozchwianie wartości wywołane przemianą ustrojową
film Pasikowskiego i Krauzego jako świadectwo czasu oraz szczególna recepcja obu filmów
fenomen popularności Psów
przenikanie się rzeczywistości i filmu - przykład Długu