repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

Ponad Granicami: Filmowe inspiracje

Dzieci niebios / Ache haye aseman
reż. Majid Majidi, Iran 1997

Ali (Amir Farrokh Hashemian) i jego młodsza siostra Zahra (Bahare Seddiqi) mieszkają z ubogimi rodzicami w biednej część Teheranu. Pewnego dnia 8-letni Ali gubi - nie do końca ze swojej winy - odebrane właśnie od szewca buciki swojej siostry. Dzieci zdają sobie sprawę, że rodziców nie będzie stać na kolejną parę butów, więc postanawiają o niczym im nie mówić. Plan jest chytry: oboje będą chodzić do szkoły w adidasach Aliego - Zahra na pierwszą zmianę, a jej brat na drugą. Jakiś czas później Ali dowiaduje się, że organizowany jest bieg dla chłopców na pięć kilometrów, a trzecią nagrodą jest właśnie para nowiutkich adidasów. Chłopiec postanawia wystartować. Najlepszy film Warszawskiego Festiwalu Filmowego (Nagroda publiczności '99) i pierwsza w historii irańska nominacja do Oscara.

Źródło: Ale Kino, Filmweb

 

Baszu - mały obcy / Bashu,gharibeye koochak
reż. Bahram Beyzai, Iran 1986

Tytułowy bohater Bashu ucieka z wioski w południowym Iranie podczas wojny, w której ginie jego rodzina. Odnajduje schronienie we wsi w północnym rejonie kraju, gdzie przygarnia go do domu matka dwójki dzieci - wbrew negatywnego nastawienia całej wioski. Ten poruszający film opowiadający prostą historią posiada wiele odcieni, jest on jednocześnie cichym wołaniem o pokój i tolerancję, zabawną historią oraz przebiegłą krytyką fundamentalistycznego sposobu myślenia. Film również pokazuje rzadko przedstawiany obraz wsi irańskiej. Z tych powodów film został początkowo zakazany w Iranie, pomimo tego, że był on przez niego sponsorowany. W 1999 roku został uznany za najlepszy film irański wszech czasów przez irański magazyn filmowy "Picture world".

Źródło: Rotten Tomatoes

 

Piękne miasto / Shah-re ziba
reż. Asghar Farhadi, Iran 2004 

Akbar właśnie skończył osiemnaście lat. Dwa lata wcześniej został skazany na śmierć za morderstwo swojej dziewczyny i od tamtego czasu przebywał w zakładzie. Kiedy osiągnął pełnoletność, został przewieziony do więzienia i tam będzie oczekiwał na wykonanie wyroku - kary śmierci. Ojciec Akbara wciąż musi zapłacić diya (rekompensata za śmierć) rodzinie zamordowanej. Jedyny sposób na uniknięcie śmierci dla chłopaka to akt łaski ze strony ojca zabitej dziewyczny. Czy uda się go przekonać, aby dać Akbarowi drugą szansę? To studium srogiej kary i przebaczenia, krwawych pieniędzy (diya), poświęcenia oraz zawiłości islamskiego systemu prawnego, w którym życie mężczyzny jest cenione podwójnie w stosunku do kobiety, gdzie możliwe jest uniknięcie kary śmierci na prośbę rodziny osoby zamordowanej (czasami za pieniądze).

Źródło: Filmweb, New York Times

 

Dayere zangi
reż. Parisa Bakhtavar 2008

Mohammad udaje się to apartamentowca w bogatej części Teheranu, aby na prośbę mieszkańców naprawić anteny satelitarne (nielegalne w Iranie) poprzewracane poprzedniej nocy przez wiatr. Każdy z mieszkańców wieżowca ma jakiś swój interes i chce coś ugrać, ale jednocześnie zależy mu na jak najszybszej naprawie anteny. Film jest satyrą na społeczeństwo irańskie. Akcja skoncentrowana jest wokół dachu (tytułowe "Dayere"), który staje się osią konfliktu między lokatorami oraz przyczyną wielu komicznych sytuacji. W filmie wystąpiły znane gwiazdy rodzimej kinematografii i stał się on największym hitem kasowym wszech czasów w Iranie.

 

Rozstanie / Jodaee Nader az Simin
reż. Asghar Farhadi, Iran 2011

Separacja Nadera i Simin to zabawa w przeciąganie liny. Rozgrywka na argumenty i kuksańce. Ona chce zaczerpnąć powietrza w bardziej liberalnym środowisku, on trzyma się wypracowanego status quo i chorego na Alzheimera ojca. Oboje wydają się skorzy do kompromisu, jednak osnowa ich związku, niteczka po niteczce, pęka pod ciężarem niespodziewanych wypadków. Pochłonięci konfliktem bohaterowie spychają całą odpowiedzialność za swoje decyzje na barki Temeh - ich córki. I w ostatecznym rozrachunku to właśnie na niej skupią się spojrzenia widzów i bohaterów. Farhadi, w pełnym mikroobserwacji, kipiącym od emocji i napięcia obrazie zadaje pytanie o status filmowego widowiska oraz relację widowni do filmowanych postaci. Czy uchronimy się przed narzucającymi się stereotypami, gdy sami będziemy musieli ocenić sytuację i wydać ostateczny werdykt? Film wygrał 76 nagród na całym świecie m.in. Oscara za najlepszy film nieanglojęzyczny, Złoty Glob oraz Złotego Niedźwiedzia.

Źródło: Nowe Horyzonty

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!