repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Gabinet doktora Caligari reż. Robert Wiene

Zagadnienia egzaminacyjne, semestr I

Początki kina we Francji

-  pierwsze pokazy filmowe braci Lumière

-  pojęcie kinematografu atrakcji

-  twórczość Georgesa Mélièsa; kinematograf w teatrze, główne tematy filmów, podstawowe gatunki

-  film Alberta Capellaniego Dzwonnik z Notre Dame, jako przykład filmu zapowiadającego nową instytucję „kina integralności narracyjnej”

 

Pierwszy gatunek: burleska i jej początki

-  burleska tradycyjna

-  pojęcie gagu filmowego

-  splapstick kalifornijski (Mack Sennet i wytwórnia Keystone)

-  komedia komików (Chaplin, Keaton, Lloyd)

-  pojęcie „persony komicznej”

 

Buster Keaton: człowiek z kamienną twarzą

-  wodewilowy rodowód Keatona

-  u boku Fatty Arbuckle’a

-  droga do samodzielności; tożsamość postaci, „człowiek Keatonowski”

-  dwa arcydzieła Keatona: Rozkosze gościnności, Generał

-  „upadek” Keatona i jego dwie charakterystyczne role – Światła rampy, Bulwar Zachodzącego Słońca

 

Western: amerykański gatunek narodowy

Napad na ekspress jako przebój Nickelodeonów; budowanie dramaturgii filmowej, elementy westernu

-  kształtowanie się wzorców gatunkowych we wczesnym okresie rozwoju kina

-  współczesne rozumienie gatunków (Altmanowska definicja semantyczno-syntaktyczna gatunków filmowych)

-  ikonografia westernu; dychotomia Henry’ego Smitha: Dzikość Zachodu konfrontowana z Cywilizacją Wschodu

Karawana jako pierwsza superprodukcja westernowa

 

Pierwszy mistrz kina: David Wark Griffith

-  początki kariery; aktorstwo i doświadczenie teatralne

-  wykształcanie języka filmowego; eksperymenty montażowe w służbie narracji filmowej

-  pojęcie montażu równoległego

-  wykształcenie aktorstwa psychologicznego

-  dwa arcydzieła Griffitha: Narodziny narodu i Nietolerancja

Złamana lilia jako wczesne arcydzieło filmowego melodramatu

 

Niemiecki ekspresjonizm filmowy

-  ramy czasowe nurtu

-  kanoniczne filmy zaliczane do nurtu ekspresjonistycznego

-  najważniejsze wyznaczniki stylistyczne

Gabinet doktora Caligari jako horror ekspresjonistyczny, najważniejsi twórcy zaangażowani w powstawanie filmu (producent, reżyser, scenarzyści, scenografowie, aktorzy)

 

Niemiecki ekspresjonizm filmowy: Fritz Lang

-  Fritz Lang w kręgu niemieckiej tradycji: Zmęczona Śmierć i Nibelungi

-  Filmy Langa jako Zeitspiegel, zwierciadło „burzliwych lat dwudziestych: Doktor Mabuse, gracz i Szpiedzy

-  Langowskie filmy science-fiction: Metropolis i Kobieta na Księżycu

Metropolis: antyutopia i jej referencje: prognoza urbanistyczna, krytyka naukowego zarządzania (tayloryzmu), krytyka przemysłowej organizacji pracy (fordyzmu), przemysłowy i polityczny korporacjonizm (imperium Hugona Stinnesa), inflacja, I wojna światowa; alegoryczny styl i chrześcijańskie konotacje; efekty specjalne, różne wersje filmu.

 

Psychologizm Kammerspielu

- różnorodność kina niemieckiego epoki weimarskiej (bogactwo gatunków – Kammerspiel, film historyczny, film fantastyczno-naukowy, melodramat, „filmy górskie”, komedia i in.)

- geneza i charakterystyka Kammerspielu (teatr Maxa Reinhardta, twórczość Carla Mayera)

-  najwybitniejszy Kammerspielfilm: Portier z hotelu Atlantic (twórcy filmu, kreacja Emila Janningsa, narzucony przez producenta happy end)

Dusze bez steru jako przykład Straßenfilme

 

Szkoła skandynawska

-  kino szwedzkie w latach 1916-1924:

-  postać producenta Charlesa Magnussona

-  twórczość Victora Sjöströma i Mauritza Stillera (ze szczególnym uwzględnieniem filmów: Skarb rodu Arne, Wózek widmo oraz Stary zamek)

-  kinematografia duńska: kształtowanie się melodramatu oraz kult gwiazd (m.in. Asta Nielsen)

 

Francuski impresjonizm filmowy

- środki ekspresji w filmach impresjonistycznych

-  pojęcie fotogenii

-  kluczowe tematy kina impresjonistycznego

-  najważniejsci twórcy impresjonizmu i ich filmy

 

Awangarda filmowa we Francji i w Niemczech

- pojęcie abstrakcjonizmu

-  film dadaistyczny

-  film surrealistyczny (ze szczególnym uwzględnieniem Psa andaluzyjskiego)

Berlin, symfonia wielkiego miasta jako przykład filmu montażowego i dokumentu lirycznego

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!