Akademie
 

Gabinet doktora Caligari reż. Robert WieneGabinet doktora Caligari reż. Robert Wiene
Zagadnienia egzaminacyjne, semestr I

Początki kina we Francji

-  pierwsze pokazy filmowe braci Lumière

-  pojęcie kinematografu atrakcji

-  twórczość Georgesa Mélièsa; kinematograf w teatrze, główne tematy filmów, podstawowe gatunki

-  film Alberta Capellaniego Dzwonnik z Notre Dame, jako przykład filmu zapowiadającego nową instytucję „kina integralności narracyjnej”

 

Pierwszy gatunek: burleska i jej początki

-  burleska tradycyjna

-  pojęcie gagu filmowego

-  splapstick kalifornijski (Mack Sennet i wytwórnia Keystone)

-  komedia komików (Chaplin, Keaton, Lloyd)

-  pojęcie „persony komicznej”

 

Buster Keaton: człowiek z kamienną twarzą

-  wodewilowy rodowód Keatona

-  u boku Fatty Arbuckle’a

-  droga do samodzielności; tożsamość postaci, „człowiek Keatonowski”

-  dwa arcydzieła Keatona: Rozkosze gościnności, Generał

-  „upadek” Keatona i jego dwie charakterystyczne role – Światła rampy, Bulwar Zachodzącego Słońca

 

Western: amerykański gatunek narodowy

Napad na ekspress jako przebój Nickelodeonów; budowanie dramaturgii filmowej, elementy westernu

-  kształtowanie się wzorców gatunkowych we wczesnym okresie rozwoju kina

-  współczesne rozumienie gatunków (Altmanowska definicja semantyczno-syntaktyczna gatunków filmowych)

-  ikonografia westernu; dychotomia Henry’ego Smitha: Dzikość Zachodu konfrontowana z Cywilizacją Wschodu

Karawana jako pierwsza superprodukcja westernowa

 

Pierwszy mistrz kina: David Wark Griffith

-  początki kariery; aktorstwo i doświadczenie teatralne

-  wykształcanie języka filmowego; eksperymenty montażowe w służbie narracji filmowej

-  pojęcie montażu równoległego

-  wykształcenie aktorstwa psychologicznego

-  dwa arcydzieła Griffitha: Narodziny narodu i Nietolerancja

Złamana lilia jako wczesne arcydzieło filmowego melodramatu

 

Niemiecki ekspresjonizm filmowy

-  ramy czasowe nurtu

-  kanoniczne filmy zaliczane do nurtu ekspresjonistycznego

-  najważniejsze wyznaczniki stylistyczne

Gabinet doktora Caligari jako horror ekspresjonistyczny, najważniejsi twórcy zaangażowani w powstawanie filmu (producent, reżyser, scenarzyści, scenografowie, aktorzy)

 

Niemiecki ekspresjonizm filmowy: Fritz Lang

-  Fritz Lang w kręgu niemieckiej tradycji: Zmęczona Śmierć i Nibelungi

-  Filmy Langa jako Zeitspiegel, zwierciadło „burzliwych lat dwudziestych: Doktor Mabuse, gracz i Szpiedzy

-  Langowskie filmy science-fiction: Metropolis i Kobieta na Księżycu

Metropolis: antyutopia i jej referencje: prognoza urbanistyczna, krytyka naukowego zarządzania (tayloryzmu), krytyka przemysłowej organizacji pracy (fordyzmu), przemysłowy i polityczny korporacjonizm (imperium Hugona Stinnesa), inflacja, I wojna światowa; alegoryczny styl i chrześcijańskie konotacje; efekty specjalne, różne wersje filmu.

 

Psychologizm Kammerspielu

- różnorodność kina niemieckiego epoki weimarskiej (bogactwo gatunków – Kammerspiel, film historyczny, film fantastyczno-naukowy, melodramat, „filmy górskie”, komedia i in.)

- geneza i charakterystyka Kammerspielu (teatr Maxa Reinhardta, twórczość Carla Mayera)

-  najwybitniejszy Kammerspielfilm: Portier z hotelu Atlantic (twórcy filmu, kreacja Emila Janningsa, narzucony przez producenta happy end)

Dusze bez steru jako przykład Straßenfilme

 

Szkoła skandynawska

-  kino szwedzkie w latach 1916-1924:

-  postać producenta Charlesa Magnussona

-  twórczość Victora Sjöströma i Mauritza Stillera (ze szczególnym uwzględnieniem filmów: Skarb rodu Arne, Wózek widmo oraz Stary zamek)

-  kinematografia duńska: kształtowanie się melodramatu oraz kult gwiazd (m.in. Asta Nielsen)

 

Francuski impresjonizm filmowy

- środki ekspresji w filmach impresjonistycznych

-  pojęcie fotogenii

-  kluczowe tematy kina impresjonistycznego

-  najważniejsci twórcy impresjonizmu i ich filmy

 

Awangarda filmowa we Francji i w Niemczech

- pojęcie abstrakcjonizmu

-  film dadaistyczny

-  film surrealistyczny (ze szczególnym uwzględnieniem Psa andaluzyjskiego)

Berlin, symfonia wielkiego miasta jako przykład filmu montażowego i dokumentu lirycznego

Basia 3 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski, Polska 2019
Deerskin 
Quentin Dupieux, Francja 2019
Gorący temat 
Jay Roach, Kanada, USA 2019
Joker 
Todd Phillips, USA 2019
Judy 
Rupert Goold, Wielka Brytania 2019
Kraina lodu 2 
Jennifer Lee, Chris Buck, USA 2019
Kraina miodu 
Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov, Macedonia 2019
Marona - psia opowieść (lektor) 
Anca Damian, Rumunia, Francja, Belgia 2019
Mayday 
Sam Akina, Polska 2019
Na noże 
Rian Johnson, USA 2019
Oficer i szpieg 
Roman Polański, Francja, Włochy 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Psy 3. W imię zasad 
Władysław Pasikowski, Polska 2020
Sokół z masłem orzechowym 
Tyler Nilson, Michael Schwartz, USA 2019
Tajni i fajni 
Nick Bruno, USA 2019
Tam gdzieś musi być niebo 
Elia Suleiman, Francja, Katar, Niemcy, Kanada, Turcja, Palestyna 2019
The Lighthouse 
Robert Eggers, USA, Kanada 2019
TOP 10: Parasite 
TOP 10 2019
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Wózkownia: Sokół z masłem orzechowym 
Wózkownia
Tyler Nilson, Michael Schwartz, USA 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.