repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Slacker, reż. Richard Linklater

Zagadnienia egzaminacyjne

Akademia Kina Światowego - sem. IV -2020

DOGMA 95

  • najważniejsze założenia manifestu Larsa von Triera i Thomasa Vinterberga

  • wpływ Dogmy na warsztat estetykę i tematykę kina duńskiego lat 90.

  • porównanie manifestu z 95 roku z innymi deklaracjami twórczymi w historii kinematografii, które również postulowały powrót do źródeł kina w poszukiwaniu prawdy i autentyzmu w opozycji do jego konwencjonalizacji i gatunkowych paradygmatów

  • artystyczna postawa Larsa von Triera i ewolucja jego twórczości

  • "Festen"Thomasa Vinterberga - analiza filmu z punktu widzenia warsztatowych założeń manifestu

FRANCUSKI NEOBAROK

  • zarys historii francuskiej kinematografii w latach 1959-1995 i jej miejsce w kinematografii europejskiej tego czasu (okres nowofalowy 1959-1968; okres "pomajowy" 1968-1981; okres prezydentury Francois Mitteranda 1981-1995; neobarok)

  • kino Jeana-Jacquesa Beineixa i Leosa Caraxa (najważniejsze filmy)

  • aktywność reżyserska i producencka Luca Bessona (kilkanaście filmów wyreżyserowanych i kilkaset filmów wyprodukowanych)

  • parametry stylu Bessona: intensywny udział w developmencie, obiektywy anamorficzne i kompozycja kadru, konstrukcja postaci, nierealistyczna fabuła i realistyczna scenografia; współpraca z operatorem Thierry Arbogastem oraz kompozytorem Erikiem Serrą)

SLOW CINEMA

  • próba definicji i przedstawiciele slow cinema oraz ich najważniejsze filmy

  • podstawowe założenia estetyczne, narracyjne i przestrzenne nurtu wraz z kluczowymi zagadnieniami genologicznymi i genealogicznymi

  • konwencje przedstawieniowe slow cinema oraz jego ikonografia

  • geneza zjawiska i główne przyczyny społeczne i kulturowe jego rozwoju

KINO Z HONGKONGU

  • specyfika Hongkongu (geografia: wyspa, Kowloon i Nowe Terytoria; zróżnicowanie językowe, sytuacja polityczno-społeczna)

  • historia chińskiego kina (zróżnicowanie rozwoju kinematografii w trzech głównych ośrodkach, uwarunkowania polityczne w Chinach kontynentalnych i na Tajwanie, Hongkong jako enklawa wolności i modelu kapitalistycznego)

  • historia kina w Hongkongu (wytwórnia braci Shaw, produkcja kantońska i mandaryńska, obowiązek napisów po angielsku, wytwórnia Golden Harvest, filmy kung-fu i wixia)

  • Nowa fala kina z Hongkongu (Ann Hui, Peter Chan, twórczość Wong Kar-waia)

NOWA FILMOWA NARRACJA

  • charakterystyka nurtu mind-game films - sposoby budowania narracji, wykorzystywane chwyty narracyjne, stosunek do filmowych konwencji

  • komunikacyjny aspekt mind-game films - pomiędzy eksperymentem a komunikatywnością

  • intelektualny, poznawczy i emocjonalny wymiar odbioru filmów łamigłówek

  • narracja transmedialna i uniwersum - definicja i charakterystyka; rola relacji między częścią a całością w kreowaniu opowiadań transmedialnych i uniwersów

  • odbiorcy zaangażowani - współczesna narracja filmowa a kultura uczestnictwa / kultura fanowska

NOWA FALA RUMUŃSKA

  • filmowcy z tzw. pokolenia dekreciaków (urodzonych w wyniku wyżu demograficznego i dekretu 770)

  • rozpoznawalny styl obrazowania nowej fali rumuńskiej (rytm filmu oraz tematy, które wyrażają problematykę typową dla krajów byłego bloku wschodniego - spory o interpretację przeszłości, mitologia przełomu antykomunistycznego, korupcja, aborcja, koszty transformacji)

  • realizm typu bazinowskiego w filmach rumuńskiej nowej fali

  • powody sukcesu rumuńskiej nowej fali (m. in. wynik twórczego przepracowania traumatycznego doświadczenia audiowizualności, czyli nagrania i telewizyjnej emisji egzekucji wykonanej na małżeństwie Ceauscescu)

NOWA FALA GRECKA

  • kino greckie przed "grecką nową falą"

  • biografie i inspiracje estetyczne czołowych twórców nowego kina greckiego (Lanthimos, Tsangari, Economides, Koutras)

  • społeczno-polityczne tło "greckiej nowej fali" (gracki kryzys, załamanie społeczno-gospodarcze, kompromitacja tradycyjnych partii)

  • rola międzynarodowej krytyki i festiwali w kreacji fenomenu "nowej fali kina greckiego" (Greek Weird Wave)

  • Metoda Lanthimosa (praca metafory oraz efekt dziwności i obcości świata przedstawionego)

KINO JAPOŃSKIE

  • zachodnie wyobrażenia na temat japońskiej kinematografii, zwłaszcza przekonanie, że jakoby realizuje się w jej ramach wiele "dziwnych", "szalonych" i "ekstremalnych" filmów - źródła tego przekonania

  • specyfika japońskiego box-office'a (popularność w Japonii krajowych produkcji i typy filmów, które osiągają najlepsze wyniki kasowe)

  • przeobrażenia w zakresie japońskiej produkcji filmowej, jakie wystąpiły od końca lat 50. XX wieku, podyktowane kryzysem japońskiej branży filmowej (stopniowe otwieranie się na przemoc i erotykę oraz wykształcenie się pod koniec lat 80. ubiegłego stulecia sektora V-Cinema, w którym karierę rozpoczynał m. in. Takashi Miike); ogólna charakterystyka V-Cinema

  • sylwetka Takashiego Miike i jego droga twórcza - przejście od kina V-Cinema do kina mainstreamowego (miejsce jego twórczości na tle przekształceń, jakie wystąpiły w ramach japońskiego przemysłu filmowego od lat 50. XX wieku do czasów współczesnych)

  • Zachodnie i japońskie źródła "Sukiyaki Western Django"

ANIMACJA CYFROWA

  • trudne początki animacji cyfrowej (lata 50. XX wieku); przykłady wczesnych filmów komputerowych Johna Whitneya i jego eksperymenty z prostą grafiką punktowo-wektorową

  • film "Tony de Peltrie" Philippe'a Bergerona - przykład pionierskiego wykorzystania przestrzennej techniki CGI i "Głód" Petera Foldesa (1974) jako przykład jednego z pierwszych fabularnych filmów zrealizowanych za pomocą komputera

  • pełnometrażowa animacja CGI i wielkie sukcesy komercyjne, nowe franczyzy, kolejne ikony popkultury, modne gadżety i zabawki, sequele, prequele i spin-offy (przykłady filmów)

  • XXI wiek i złota epoka pełnometrażowej animacji autorskiej i artystycznej (przykłady filmów); animacja non-fiction jako jedna z najmodniejszych konwencji w pełnometrażowej animacji XXI wieku (zwłaszcza animacja biograficzna i autobiograficzna)

GENERACJA X

  • rozróżnienie na kino generacji X i kino o generacji X, definicja generacji X

  • kino generacji jako zjawisko społeczne (problem pokoleniowości Iksów, kwestia tożsamości generacji, socjalizacja Iksów: dzieci telewizji, video, popkultury, mallrats)

  • przykłady filmów prezentujących różne aspekty doświadczenia X i kulisy ich realizacji ("Slacker", "Sprzedawcy", "Szczury z supermarketu", "Orbitowanie bez cukru")

  • "talk movie" (filmy dialogowe, rozgadane, o nadmiernej, kompulsywnej gadatliwości, sceny-skecze)

  • sylwetki i najważniejsze wyróżniki stylu Kevina Smitha (subwersywna strategia złego smaku i skatologicznych komedii) oraz wczesnego Richarda Linklatera ("Slacker")

BOLLYWOOD

  • fenomen Bollywood w Polsce i na świecie

  • zróżnicowanie produkcji filmowej w Indiach: czym naprawdę jest Bollywood?

  • ważne daty z historii Indii, które wpłynęły na rozwój przemysłu kinematograficznego (np. uzyskanie niepodległości w 1947 roku)

  • najważniejsze filmy i nazwiska poszczególnych dekad kluczowych dla światowego rozwoju zjawiska (lata 70: na ekrany wchodzi "angry young man", Amitabh Bachchan - ikona i "gwiazda Indii"; lata 80: zachwyt disco i rozpowszechnienie filmowych plagiatów, najczęściej kopii hitów hollywoodzkich; lata 90: kino Bollywood i jego kontakty z diasporą. Kariery: ShahRukh Khan, Salman Khan, Kajol)

KINO AFRYKI SUBSAHARYJSKIEJ

  • historia kina afrykańskiego - kolonializm i "pokolenie niepodległości"

  • geografia filmowej Afryki - tradycje kulturowe, język i polityka

  • kolonializm, współczesność i "powrót do źródeł" - główne tematy i formuły kina subsaharyjskiego

  • cyfrowa rewolucja i fenomen Nollywood

  • Abderrahman Sissako i "Timbuktu" - ikona współczesnego kina afrykańskiego

OD "PSÓW" DO "BOGÓW": WSPÓŁCZESNE KINO POLSKIE

  • kinematografia polska wobec wyzwań "globalnego Hollywood"

  • wpływ ustawy o kinematografii z 2005 roku i powstanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na stan produkcji i kultury filmowej w Polsce

  • dynamika pola produkcji filmowej w polskim kinie po 1989 roku

  • "Psy" jako "polski film amerykański" i wyrazisty opis gospodarczych, politycznych oraz mentalnych przemian początku lat 90.

  • sylwetka twórcza Łukasza Palkowskiego

  • "anatomia sukcesu" filmów biograficznych powstałych w Polsce po 1989 roku (reprezentatywne przykłady i powody ich popularności)

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!