1. Problematyczna dekada lat 60. – od boomu ekonomicznego do kontestacji i dekady ołowiu.
2. Mit „68” - bunt młodzieżowy (symbole, przejawy, idee), strajki studenckie i robotnicze.
3. Najważniejsi autorzy włoskiego kina kontestacji – Marco Bellocchio, Bernardo Bertolucci, Bracia Taviani, Pier Paolo Pasolini.
4. Włoskie kino polityczne i społecznie zaangażowane, giallo politico (Francesco Rosi, Elio Petri, Damiano Damiani).
5. Przykłady filmowe - manifesty pokolenia włoskich „buntowników bez powodu”.
6. Przekroczenia i transgresje w Salo, czyli 120 dni Sodomy Piera Paolo Pasoliniego. Salo… na tle wcześniejszej twórczości reżysera.
1. Miejsce horroru w kulturze filmowej lat 60., 70. i 80.
2. Horror hollywoodzki i ekspansja horroru niezależnego.
3. Przemiany matrycy gatunkowej horroru wg Andrew Tudora – kulturowe tło kina grozy.
4. Estetyka gore – jej specyfika, źródła i skutki popularności.
1. Podstawowe przyczyny odrodzenia kinematografii australijskiej na początku lat 70.
2. Dwie tendencje związane z głównymi ośrodkami wpływu na współczesne. kino Australii (europejskie kino artystyczne i kino hollywoodzkie).
3. Australijska Nowa Fala – najważniejsi twórcy i filmy.
4. Australijska Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Radiowa, postać J. Toeplitza
5. Australijskie filmy historyczno-nostalgiczne iaustralijskie kino popularne, pojęcie „ozploitation”
6. Tropy interpretacyjne Priscilli, królowej pustyni.
1. Brytyjskie kino społecznego w latach 50. i 60.:
2. Thatcheryzm i jego filmowe echa.
3. Polityczne kino Kena Loacha. Zainteresowania tematyczne i rys publicystyczny.
4. Metoda twórcza i najważniejsze filmy Mike’a Leigha.
5. Koncepcja realizmu Alana Clarke’a – aspekt fabularny i stylistyczny.
1. Różne sposoby rozumienia terminu „modernizm”.
2. Globalny modernizm a lokalne modernizmy.
3. Charakter tematyczny i formalny późnego modernizmu. Jak modernizm przeżywał własny schyłek?
4. Rycerz jako przykład estetyki modernistycznej.
1. Usytuowanie chronologiczne „Nowego Hollywood” (1967–1976), polityczne wydarzenia w tym okresie i korpus filmów wiązanych ze zjawiskiem NH.
2. Historyczna geneza NH:
3. „Nowe nowe Hollywood” jako formacja następująca po NH.
4. Klasyczny sposób rozumienia NH:
5. NH jako nowy model ekonomiczny dla kinematografii.
6. Rozmowa Francisa Forda Coppoli – wymiar estetyczny i konteksty produkcyjne.
1. Wątki Afroamerykańskie w kinie hollywoodzkim okresu klasycznego.
2. Etniczne konteksty kina lat 70. – afroamerykański ruch emancypacyjny.
3. Wielkomiejska kultura amerykańska a kino blaxploitation.
4. Kino blaxploitation – gatunki, estetyka, rozwiązania formalne i najważniejsze tytuły.
5. Współczesne dziedzictwo blaxploitation.
1. Manifest z Oberhausen 1962 – inicjacja, ale jeszcze nie przełom.
2. Debiuty młodych 1966 – narodziny zjawiska ekranowego.
3. Anatomia nurtu: style, poetyki, konwencje, autorzy.
4. Przełom roku 1975: „młode” kino niemieckie zdobywa świat.
5. Wielka czwórka (Schlöndorff, Wenders, Fassbinder, Herzog) i jej rola w konsekracji fali.
1. Różne sposoby nieistnienia filmów.
2. Przyczyny, dla których historycy filmu zajmują się filmami „nieistniejącymi”.
3. Historia i kontekst realizacji (oraz ukończenia) Pasażerki.
4. Tropy interpretacyjne podnoszone w kontekście Pasażerki.
1. Przemiany hiszpańskiej kinematografii po śmierci Francisco Franco.
2. Społeczno-kulturowe tło kina hiszpańskiego w latach 70. i 80.
3. Twórczość i styl Carlosa Saury.
1. Terminologia i chronologia.
2. Kino Nowej Przygody jako nurt – najważniejsze cechy dystynktywne.
3. Estetyczny, technologiczny, ideowy, kulturowy i ekonomiczny aspekt Kina Nowej Przygody.
4. Najważniejsze filmy i hybrydyzacja gatunkowa w obrębie nurtu (s-f, fantasy, przygodowe, horrory, familijne)
1. Społeczno-kulturowe tło postmodernizmu.
2. Wyznaczniki i rodzaje postmodernizmu filmowego.
3. Najważniejsze przykłady „postmodernizmu właściwego”.
4. Funny games w kontekście estetyki postmodernizmu.
1. Cztery główne procesy globalnego Hollywood:
2. „Maszyneria” globalnego Hollywood, w tym m.in.:
3. Seria przygód Batmana a tło ekonomiczne i kulturowe Globalnego Hollywood.