repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Bądź sobą, czyli nieopowiedziana historia Alice Guy-Blache, reż. Pamela B. Green

Zagadnienia egzaminacyjne

semestr pierwszy, 2020/21

1. Historia widzenia

-  Camera obscura – u źródeł technologii widzialności.

-  Zabawki i urządzenia optyczne w służbie iluzji ruchu (efekt stroboskopowy jako źródło „kłamstwa” oka).

-  Sztuki projekcyjne (teatry cieni, latarnia magiczna) u podstaw kina jako spektaklu (M. Loiperdinger: „Kino to późna forma historycznej sztuki projekcji”)

-  Panoramy, dioramy i pasaże handlowe – praktyki symulacyjne świata na pokaz.

-  Oddziaływanie wielkomiejskiego, nowoczesnego środowiska na ludzką percepcję.  

 

2. Kino atrakcji.

-  Pierwsze pokazy filmowe na świecie.

-  Estetyczna specyfika kina atrakcji.

-  Najważniejsze filmy Georgesa Mélièsa i braci Lumière.

-  Pojęcie triku filmowego.

-  Kino atrakcji i estetyka nowoczesności.

 

3. Twórczynie wczesnego kina

- Społeczne uwarunkowania pracy kobiet w rodzącym się przemyśle filmowym.

- Trzy etapy funkcjonowania kobiet we wczesnym kinie: okres technologiczny, „cicha inwazja” i okres biznesowy.

- Sylwetki Alice Guy-Blaché, Lois Weber, Olgi Preobrazenskiej i Niny Niovilli.

 

4. Drugie narodziny kina

-  Koncepcja podwójnych narodzin medium.

-  Koniec „kina atrakcji” i narodziny „narracyjnej integralności”

-  Struktura rynku kinematograficznego na początku XX wieku (Główne ośrodki produkcyjne w Europie; Sytuacja w USA, nickelodeony, produkcja i rozwój formatu filmu fabularnego).

-  Przepaść – konteksty (Od programów numerowych do programów szlagierowych; Wydłużenie się metraży filmu; Filmy monopolowe i rewolucja w systemie dystrybucji; Asta Nielsen jako pierwsza gwiazda filmowa, jej najważniejsze filmy).

-  Kształtowanie się gatunków w latach 10. XX wieku.

-  Kształtowanie się języka filmowego, tzw. kino stylu zerowego/narracyjnej przezroczystości

 

5. Twórcze przetworzenie rzeczywistości – narodziny dokumentalizmu i symfonii miejskiej

-  Kino dokumentalne a filmy niefabularne: geneza dokumentalistyki, pojawienie się pojęcia documentary.

-  Praktyka dokumentalna (na przykładzie twórczości Roberta Flaherty’ego i brytyjskich dokumentalistów) oraz teoria dokumentalizmu autorstwa Johna Griersona.

-  Robert Flaherty i pierwsi dokumentaliści, kwestia „etnografii ocalającej”

-  Dżiga Wiertow – „wielki eksperymentator” (sytuacja polityczna w ówczesnym ZSRR; początki kariery; ręce rewolucji, oczy ZSRR: „Kinoprawda”, Kino-oko, Szósta część świata

-  Człowiek z kamerą, czyli „wizualne myślenie”

-  Film montażowy i dokument liryczny par excellence – Berlin, symfonia wielkiego miasta

-  Nanuk z północy jako filmowy przykład przejścia od rejestracji widoków charakterystycznych dla pierwszych dekad kinematografii do uporządkowania faktów i zbudowania historii wokół bohatera.

-  Relacje między rzeczywistością a obiektywnością dokumentu (na przykładzie Nanuka z północy)

 

6. Gwiazdozbiór i filmowe pałace

-  Geneza pałaców filmowych.

-  Cechy dystynktywne i specyfika pałaców filmowych na tle przemian wczesnej kultury filmowej.

-  Fenomen pałaców filmowych w kontekście kultury konsumpcyjnej.

- Przemiany pozycji aktora w kinie niemym.

- Rola gwiazd w filmowym marketingu.

- Kult gwiazd filmowych w społeczeństwie konsumpcyjnym.

 

7. Wczesne kino animowane

-  Prehistoria animacji: od malowideł jaskiniowych po zabawki optyczne.

-  Teatr optyczny Emile’a Reynauda.

-  Pionier animacji rysunkowej: James Stuart Blackton.

-  Film rysunkowy Emile’a Cohla.

-  Rozwój techniki i nowe funkcje animacji rysunkowej: Winsor McCay.

-  Instytucjonalizacja i rozwój przemysłu: J.R. Bray, Earl Hurd i Raul Barre.

-  Początki masowej popularności zjawiska: Kot Felix.

-  Kreskówka a przełom dźwiękowy.

-  Animacja artystyczna – życie i twórczość Lotte Reiniger i Władysława Starewicza.

 

8. Radziecka szkoła montażu

-  Powstanie kina sowieckiego (Rewolucja Październikowa 1917 roku; Upaństwowienie kinematografii – 1922 Centralne Przedsiębiorstwo Filmowe Goskino; Sztuka na służbie polityki – sztuka agitacyjna (motto Łunaczarskiego).

-  Młode pokolenie filmowców: Lew Kuleszow (1899), Siergiej Eisenstein (1898), Wsiewołod Pudowkin (1893), Dżiga Wiertow (1896), Aleksander Dowżenko (1894), Esfir Szub (1894).

-  Lew Kuleszow i fetyszyzacja montażu: „Laboratorium Kuleszowa” (eksperymenty montażowe)

-  Zainteresowaniem kinem amerykańskim (fascynacja Nietolerancją Griffitha, burleską filmową, gatunkami).

-  Siergiej Eisenstein: reżyser i teoretyk kina (pojęcie „atrakcji”, „konfliktu”, montaż antytez i atrakcji, tytuły filmów i prac teoretycznych).

-  Pancernik Potiomkin (kulisy powstania, realizacja, zdjęcia E. Tisse, bohater zbiorowy, zasady aktorskiego typażu, kompozycja filmu, eksperymenty montażowe, sekwencja schodów odeskich, – ekspansja czasowa, montaż synchroniczny/symultaniczny).

 

7. Surrealizm, impresjonizm, dadaizm

-  Dziedzictwo filmowej awangardy lat 20. XX wieku.

-  Najważniejsze nurty i zjawiska: impresjonizm, film czysty, dadaizm i surrealizm.

-   Antrakt Rene Claira – forma, historia powstania i konteksty interpretacyjne.

-  Przygoda człowieka poczciwego Stefana i Franciszki Themersonów– forma, historia powstania i konteksty interpretacyjne.

-  Sylwetki twórców i najważniejsze motywy zawarte w ich filmach, tytuły najistotniejszych filmów.

 

8. Wszystkie kolory świata

-  Początki filmu kolorowego.

-  Różne zastosowania koloru w praktyce twórczej.

-  Rola koloru w Czarnoksiężniku z Oz Victora Fleminga.

 

9. Kino nordyckie

-  Pierwsze pokazy filmowe w Skandynawii (Norwegia, Dania, Finlandia, Szwecja).

-  Kino nieme w Danii (prekursorzy i pierwsze wytwórnie filmowe, pierwsi reżyserzy i ich filmy).

-  Początki kina szwedzkiego i wielcy reżyserzy: Victor Sjöström i Mauritz Stiller.

-  Związki szwedzkiego kina i literatury:  Selma Lagerlöf

-  Czarownice Benjamina Christensena–forma, historia powstania i konteksty

 

10. Głosy kina – przełom dźwiękowy w filmie

-  Eksperymenty związane z zapisem dźwięku: T. A. Edison, E. A. Lauste, L. De Forest, E. Case

-  Dwa konkurencyjne systemy: sound-on-disc (WB – Vitaphone) i sound-on-film (Fox – Movietone).

-  Geneza powstania Śpiewaka jazzbandu.

-  Part-talkies i all-talkies, czyli kino prawdziwie dźwiękowe: charakterystyka kina dźwiękowego z przełomu lat 20. i 30. XX wieku.

-  Techniczne i stylistyczne wyzwania związane z wprowadzeniem dźwięku w kinie.

-  Ekonomiczne i kulturowe przemiany w amerykańskim przemyśle filmowym po przełomie dźwiękowym.

 

11. Koncepcja kina europejskiego w I połowie XX wieku oraz malarstwo ekspresjonistyczne

- Kino wilhelmińskie.

- Ekspresjonizm.

- Kino niemieckie doby Nowej Rzeczowości.

- Gatunki kina weimarskiego (Kammerspiel, film historyczny, film fantastycznonaukowy, melodramat, komedia, „kostiumowe filmy egzotyczne”, filmy o superprzestępcach, filmy górskie).

- Superprodukcje z lat 20: Nibelungi, Metropolis, Szpiedzy.

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!