repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Judy, reż. Rupert Goold

Zagadnienia egzaminacyjne semestr 2

Obowiązuje znajomość wszystkich prezentowanych filmów

1. Złota era Hollywood

  • najważniejsze filmy przełomu lat 30. i 40. XX w.
  • kino stylu zerowego, estetyka i narracja kina klasycznego a forma w Obywatelu Kanie
  • głębia ostrości i montaż wewnątrzkadrowy, Gregg Toland jako współautor filmu
  • Mank D. Finchera i RKO 281 B. Rossa – filmy o powstaniu Obywatela Kane’a
  • sylwetka Orsona Wellesa (autor jednego filmu?)

2. Przemiany kina gatunkowego

  • 7 cech kina gatunkowego wg Altmana (dualizm, powtarzalność, kumulatywność, przewidywalność, nostalgiczność, symboliczność, funkcjonalność)
  • najpopularniejsze gatunki okresu klasycznego
  • amerykański horror w okresie klasycznym (1930-1950) – galeria potworów
  • metafory walk klasowych i społecznych nierówności: podstawowe archetypy amerykańskiego horroru
  • horror jako gatunek potrafiący zarejestrować historyczną traumę

3. Ewolucja westernu

  • struktura gatunku według Jima Kitsesa
  • western klasyczny i jego przemiany – archetypy, demitologizacyjno-pacyfistyczne tendencje po drugiej wojnie światowej
  • western rewizjonistyczny, antywestern i zmierzch westernu
  • western według Quentina Tarantino

4. Złota era musicalu

  • krótka historia gatunku, najważniejsze filmy i ich gwiazdy
  • zagadnienia formalne – dominanta spektaklu i jej przejawy
  • kulturowa interpretacja musicalu w koncepcji Ricka Altmana
  • La La Land wobec tradycji musicalu

5. Film noir i neo-noir

  • ikonografia gatunku i początki kina noir
  • psychoanaliza i egzystencjalizm w kinie noir
  • ekspresjonizm niemiecki, francuski realizm poetycki, włoski neorealizm i siła Obywatela Kane’a, czyli inspiracje filmowe dla twórców czarnego kina
  •  Edward Hopper – malarz noir

6. Filmowy gwiazdozbiór

  • kariera aktorska Judy Garland a system gwiazdorski (stardom system) w klasycznym Hollywood
  • praca nieletnich aktorów w Metro-Goldwyn-Mayer i „ojcowska“ figura producenta, Louise’a B. Mayera
  • perspektywa brytyjskich studiów kulturowych – wymiary gwiazdorstwa w ujęciu Richarda Dyera
  • 3 kluczowe dla wizerunku Garland cechy, które rezonują z wrażliwością gejowską (zwyczajność, androginiczność i kamp)

 7. Neorealizm

  • neorealizm w kontekście drugiej wojny światowej
  • największe osiągnięcia reżyserskie okresu neorealizmu
  • dramaty powojennej codzienności w Złodziejach rowerów
  • początki, rozwój i schyłek neorealizmu, cechy nurtu
  • bracia Dardenne jako spadkobiercy neorealizmu

8. Filmowy modernizm i neomodernizm

  • teorie i reinterpretacje filmowego modernizmu
  • podstawowe cechy kina modernistycznego
  • twórczość Michelangelo Antonioniego – powracające motywy i najważniejsze filmy
  • pierwowzór literacki i tropy interpretacyjne Powiększenia

9. Polityka autorska w kinie

  • postulaty krytyków wywodzących się z redakcji „Cahiers du Cinéma” i ich polityka autorska, wkład A. Bazina w formację
  • autobiografia i autotematyzm w filmach Nowej Fali
  • Agnès Varda – centrum czy marginesy Nowej Fali?
  • kluczowe mechanizmy w twórczości reżyserki, powracające motywy i filmowe autoportrety

10. Czechosłowacka Nowa Fala

  • tło historyczne nurtu, najważniejsi twórcy i głośne filmy (nagrody)
  • inspiracje innymi „falami”
  • specyfika czechosłowackiej Nowej Fali (naturszczycy, prowincjonalna codzienność etc.)
  • Przypadek dla początkującego kata – literackie inspiracje

11. Kino Dalekiego Wschodu

  • dwójpodział japońskiej produkcji filmowej
  • shomin-geki - charakterystyka, początki, najważniejszy twórca
  • okrutne jidai-geki - charakterystyka, najważniejsze tytuły
  • mistrzowie japońskiego kina klasycznego
  • Japońska Nowa Fala - czym była, najważniejsi twórcy

12. Odmiany dokumentalizmu

  • obserwacja a kreacja w filmie dokumentalnym
  • Krakowska szkoła dokumentu
  • metoda dokumentalna Krzysztofa Kieślowskiego
  • etyka w twórczości dokumentalisty

13. Kino kontestacji i koniec Hollywood

  • Hollywood a kryzys frekwencyjny lat 50
  • pojęcie roadshow i movie brats
  • cechy kina kontestacji
  • osobliwa terapia filmem w Mechanicznej pomarańczy
  • autotematyzm w filmie Kubricka

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!