repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Matki równoległe, reż. Pedro Almodóvar

Zagadnienia egzaminacyjne semestr III

NOWE HOLLYWOOD

  1. Usytuowanie chronologiczne „Nowego Hollywood” (1967-1976), polityczne wydarzenia w tym okresie i korpus filmów wiązanych ze zjawiskiem NH.
  2. Historyczna geneza NH:
  3. Lata 20., 30. i 40. i klasyczny tryb praktyki filmowej
  4. Lata 50., 60. i kryzys amerykańskiej kultury filmowej
  5.  „Nowe nowe Hollywood” jako formacja następująca po NH.
  6. Klasyczny sposób rozumienia NH:
  7. Zmiana pokoleniowa i kultura młodzieżowa
  8. Złożoność narracyjna
  9. NH jako nowy model ekonomiczny dla kinematografii.
  10. Interpretacja optymistyczna: niezależność, elastyczność, sztuka
  11. Interpretacja pesymistyczna: elastyczny kapitalizm.
  12. Bonnie i Clyde jako jeden z najważniejszych filmów lat 60., od którego zaczęła się nowa era kina amerykańskiego.

WŁOSKIE KINO KONTESTACJI

  1. Problematyczna dekada lat 60. – od boomu ekonomicznego do kontestacji i dekady ołowiu.
  2. Mit „68” - bunt młodzieżowy (symbole, przejawy, idee), strajki studenckie i robotnicze.
  3. Najważniejsi autorzy włoskiego kina kontestacji – Marco Bellocchio, Bernardo Bertolucci, Bracia Taviani, Pier Paolo Pasolini.
  4. Włoskie kino polityczne i społecznie zaangażowane, giallo politico (Francesco Rosi, Elio Petri, Damiano Damiani).
  5. Przykłady filmowe - manifesty pokolenia włoskich „buntowników bez powodu” oraz współczesne nawiązania na przykładzie Złych baśni, 2020.
  6. Obyczajowa prowokacja w filmie braci D'Innocenzo.

BRYTYJSKIE KINO SPOŁECZNE

  1. Początki brytyjskiego kina społecznego – rys historyczny, zwłaszcza:
    • Ruch Free Cinema ((lata 50.) – ruch kina dokumentalnego, 6 programów gromadzących filmy wpisujące się w manifest FC (indywidualizm, kreatywność, odejście od tradycyjnych i konwencjonalnych form przedstawiania, skupienie na rzeczywistości dotąd nieprzedstawionej, „niereprezentacyjnej”).
    • Brytyjska Nowa Fala („Młodzi gniewni” - przełom lat 50. i 60.) – formowanie się estetyki i ikonografii realizmu społecznego, „poezja codzienności”; estetyzacja rzeczywistości klasy robotniczej; poleganie na pierwowzorach literackich i dramaturgicznych).
  2. Realizm społeczny – podstawowe cechy (polityczność, ideowość, lewicowość), charakterystyka zjawiska, ikonografia, twórcy.
  3. Thatcheryzm i jego wpływ na brytyjskie kino.
  4. Ken Loach jako „sumienie brytyjskiego kina”.
  5. Ja, Daniel Blake jako film charakterystyczny dla realizmu społecznego.
  6. Styl pracy Kena Loacha i najważniejsze nagrody w jego twórczości.

KINO SKANDYNAWSKIE (na przykładzie twórczości Ingmara Bergmana)

  1. Wątki autobiograficzne w twórczości Bergmana
  2. Powtarzające się tematy, motywy, obsesje w filmach reżysera.
  3. Kobiety w twórczości i życiu Bergmana.
  4. Stali współpracownicy reżysera (aktorzy, operatorzy).
  5. Powody, dla których rok 1957 był wyjątkowy w życiu Bergmana.
  6. Spuścizna literacka reżysera (sztuki teatralne, scenariusze, opowiadania, eseje, artykuły, nowele, pamiętniki, listy i autobiografia).

KINO ANTYPODÓW

  1. Podstawowe przyczyny odrodzenia kinematografii australijskiej na początku lat 70.
  2. Dwie tendencje związane z głównymi ośrodkami wpływu na współczesne. kino Australii (europejskie kino artystyczne i kino hollywoodzkie).
  3. Australijska Nowa Fala najważniejsi twórcy i filmy.
  4. Australijska Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Radiowa, postać J. Toeplitza
  5. Australijskie filmy historyczno-nostalgiczne iaustralijskie kino popularne, pojęcie „ozploitation”
  6. Tropy interpretacyjne Pikniku pod Wiszącą Skałą i pierwowzór literacki.

HUMANISTYCZNE KINO ZWIAGINCEWA

  1. Autorskie kino Andrieja Zwiagincewa – biografia i filmografia reżysera, wyróżniki stylistyczne i tematyczne jego filmów, powtarzające się motywy i symbole.
  2. Zwiagincew jako spadkobierca Andrieja Tarkowskiego.
  3. Najważniejsze nagrody w twórczości Zwiagincewa.
  4. Niemiłość – znacznie filmu w kontekście krytyki współczesnej Rosji.

AMERYKAŃSKI HORROR LAT 70. i 80.

  1. Miejsce horroru w kulturze filmowej lat 70. i 80.
  2. Horror hollywoodzki i ekspansja horroru niezależnego.
  3. Przemiany matrycy gatunkowej horroru wg Andrew Tudora.
  4. Estetyka gore – jej specyfika, źródła i skutki popularności.
  5. Estetyka i pragmatyka posthorroru. Kontrowersje wokół pojęcia.
  6. Coś za mną chodzi – film i jego konteksty.

KINO NOWEJ PRZYGODY

  1. Terminologia i chronologia, KNP jako nurt.
  2. Estetyczny, technologiczny, ideowy, kulturowy i ekonomiczny aspekt KNP.
  3. KNP jako postmodernizm popularny (stylizacje, pastisze, aktualizacje; podwójne kodowanie; nostalgia).
  4. Najważniejsze filmy i hybrydyzacja gatunkowa w obrębie nurtu (s-f, fantasy, przygodowe, horrory, familijne)
  5. Quasi religijność KNP i tzw. „poważne filmy” nurtu (np. Łowca androidów 1982, Obcy – ósmy pasażer Nostromo, 1979, Mad Max, 1979.
  6. Uniwersum Franka Herberta i dwie adaptacje Diuny.

GLOBALNE HOLLYWOOD

  1. Cztery główne procesy globalnego Hollywood:
  2. włączenie wytwórni hollywoodzkich w struktury korporacyjne
  3. znaczący wzrost wysokości budżetów filmowych
  4. wyłonienie się̨ nowych mediów
  5. multipleksyzacja
  6. „Maszyneria” globalnego Hollywood, w tym m. in.:
  7. integracja wertykalna
  8. integracja horyzontalna
  9. system gwiazd
  10. strategia nalotu dywanowego
  11. Seria przygód Batmana a tło ekonomiczne i kulturowe Globalnego Hollywood

KINO HISZPAŃSKIE

  1. Autorskie kino Pedro Almodovara
  2. Stosunek Almodovara do dwóch mistrzów kina hiszpańskiego: Luisa Bunuela (przez aluzje do Psa andaluzyjnego i realizmu) oraz Carlosa Saury (przez postać Geraldine Chaplin).
  3. Przykłady filmów wpisujących się w „słoneczny okres” twórczości reżysera; nowe komedie hiszpańskie wywodzące się z Movidy, rozwinięte w autorskiej formule almodramy (hybryda komedii, melodramatu i filmu kryminalnego).
  4. Estetyka almodramy (estetyka komiksu, technika brikolażu, wysoki stopień intertekstualności – cytaty z amerykańskiego kina gatunków i mieszanie gatunków).
  5. Matki równoległe – wątki indywidualne na tle historycznych; powrót do żałoby po wojnie domowej.
  6. Cytaty filmowe w Matkach równoległych.

 

  FILMY (NIE)DOKOŃCZONE

  1. 4 powody, dlaktórych analiza (nie)zrealizowanych projektów filmowych może być użyteczna:
    • Pozwala ona na bardziej wnikliwe – niż w przypadku filmów ukończonych – śledzenie i opisywanie kształtowania się projektów filmowych.
    • Umożliwia analizowanie genezy określonych rozwiązań artystycznych, które niekoniecznie zostały wymyślone na potrzeby powstałych filmów – niejednokrotnie były bowiem zaprojektowane dla realizacji dzieł wcześniejszych, ostatecznie nieurzeczywistnionych.
    • Pozwala stworzyć szeroką sieć cytatów i zawłaszczeń, ponieważ porzucone projekty żywiły liczne inne filmy.
    • Umożliwia analizę procesu produkcji filmowej w oparciu o narzędzia wypracowane w ramach production studies
  2. Narzędzia badania niedokończonych filmów – powrót do archiwów (scenariusze, storyboardy, notatki służbowe, korespondencja etc.)
  3. Twórczość A. Żuławskiego (zarys) a film K. Mikurdy Ucieczka na Srebrny Glob.

NOWE KINO NIEMIECKIE

  1. Manifest z Oberhausen 1962 – inicjacja, ale jeszcze nie przełom.
  2. Debiuty młodych 1966 – narodziny zjawiska ekranowego.
  3. Anatomia nurtu: style, poetyki, konwencje, autorzy.
  4. Przełom roku 1975: „młode” kino niemieckie zdobywa świat.
  5. Wielka czwórka (Schlöndorff, Wenders, Fassbinder, Herzog) i jej rola w konsekracji fali.
  6. Fabian albo świat schodzi na psy a styl późny Nowego Kina Niemieckiego.

POSTMODERNIZM FILMOWY

  1. Wyznaczniki i rodzaje postmodernizmu filmowego.
  2. Najważniejsze przykłady „postmodernizmu właściwego”.
  3. Wpływ twórczości Davida Lyncha na rozwój postmodernizmu.
  4. Problematyka i poetyka Dzikości serca Lyncha.
  5. Ulubione motywy i fetysze reżysera.
  6. Najważniejsze nagrody dla Dzikości serca.

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!