repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Moja noc u Maud, reż. Eric Rohmer

Zagadnienia egzaminacyjne semestr III

Zagadnienia egzaminacyjne semestr III, 2024
Akademia Kina Światowego

WŁOSKIE KINO KONTESTACJI

1. Problematyczna dekada lat 60. – od boomu ekonomicznego do kontestacji i dekady ołowiu.

2. Mit „68” - bunt młodzieżowy (symbole, przejawy, idee), strajki studenckie i robotnicze.

3. Najważniejsi autorzy włoskiego kina kontestacji – Marco Bellocchio, Bernardo Bertolucci, Bracia Taviani, Pier Paolo Pasolini.

4. Włoskie kino polityczne i społecznie zaangażowane, giallo politico (Francesco Rosi, Elio Petri, Damiano Damiani).

5. Przykłady filmowe - manifesty pokolenia włoskich „buntowników bez powodu”.

6. Przekroczenia i transgresje w Salo, czyli 120 dni Sodomy Piera Paolo Pasoliniego. Salo… na tle wcześniejszej twórczości reżysera.

HORROR LAT 70. i 80.

1. Miejsce horroru w kulturze filmowej lat 60., 70. i 80.

2. Horror hollywoodzki i ekspansja horroru niezależnego.

3. Przemiany matrycy gatunkowej horroru wg Andrew Tudora – kulturowe tło kina grozy.

4. Estetyka gore – jej specyfika, źródła i skutki popularności.

KINO ANTYPODÓW

1. Podstawowe przyczyny odrodzenia kinematografii australijskiej na początku lat 70.

2. Dwie tendencje związane z głównymi ośrodkami wpływu na współczesne. kino Australii (europejskie kino artystyczne i kino hollywoodzkie).

3. Australijska Nowa Fala najważniejsi twórcy i filmy.

4. Australijska Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Radiowa, postać J. Toeplitza

5. Australijskie filmy historyczno-nostalgiczne iaustralijskie kino popularne, pojęcie „ozploitation”

6. Tropy interpretacyjne Priscilli, królowej pustyni.

BRYTYJSKIE KINO SPOŁECZNE

1. Brytyjskie kino społecznego w latach 50. i 60.: 

  • Free Cinema – ruch kina dokumentalnego, innowacje formalne, pokazywanie rzeczywistości dotąd niepokazywanej codzienności.
  • Brytyjska Nowa Fala / Ruch Młodych Gniewnych – zakres tematyczny, charakter stylistyczny i tło społeczne.

2. Thatcheryzm i jego filmowe echa.

3. Polityczne kino Kena Loacha. Zainteresowania tematyczne i rys publicystyczny.

4. Metoda twórcza i najważniejsze filmy Mike’a Leigha.

5. Koncepcja realizmu Alana Clarke’a – aspekt fabularny i stylistyczny.

PÓŹNY MODERNIZM

1. Różne sposoby rozumienia terminu „modernizm”.

2. Globalny modernizm a lokalne modernizmy.

3. Charakter tematyczny i formalny późnego modernizmu. Jak modernizm przeżywał własny schyłek?

4. Rycerz jako przykład estetyki modernistycznej.

NOWE HOLLYWOOD

1. Usytuowanie chronologiczne „Nowego Hollywood” (1967–1976), polityczne wydarzenia w tym okresie i korpus filmów wiązanych ze zjawiskiem NH.

2. Historyczna geneza NH:

  • Lata 20., 30. i 40. i klasyczny tryb praktyki filmowej.
  • Lata 50., 60. i kryzys amerykańskiej kultury filmowej.

3. „Nowe nowe Hollywood” jako formacja następująca po NH.

4. Klasyczny sposób rozumienia NH:

  • Zmiana pokoleniowa i kultura młodzieżowa.
  • Złożoność narracyjna.

5. NH jako nowy model ekonomiczny dla kinematografii.

  • Interpretacja optymistyczna: niezależność, elastyczność, sztuka.
  • Interpretacja pesymistyczna: elastyczny kapitalizm.

6. Rozmowa Francisa Forda Coppoli – wymiar estetyczny i konteksty produkcyjne.

KINO AFROAMERYKAŃSKIE

1. Wątki Afroamerykańskie w kinie hollywoodzkim okresu klasycznego.

2. Etniczne konteksty kina lat 70. – afroamerykański ruch emancypacyjny.

3. Wielkomiejska kultura amerykańska a kino blaxploitation.

4. Kino blaxploitation – gatunki, estetyka, rozwiązania formalne i najważniejsze tytuły.

5. Współczesne dziedzictwo blaxploitation.

NOWE KINO NIEMIECKIE

1. Manifest z Oberhausen 1962 – inicjacja, ale jeszcze nie przełom.

2. Debiuty młodych 1966 – narodziny zjawiska ekranowego.

3. Anatomia nurtu: style, poetyki, konwencje, autorzy.

4. Przełom roku 1975: „młode” kino niemieckie zdobywa świat.

5. Wielka czwórka (Schlöndorff, Wenders, Fassbinder, Herzog) i jej rola w konsekracji fali.

  FILMY (NIE)DOKOŃCZONE

1. Różne sposoby nieistnienia filmów.

2. Przyczyny, dla których historycy filmu zajmują się filmami „nieistniejącymi”.

3. Historia i kontekst realizacji (oraz ukończenia) Pasażerki.

4. Tropy interpretacyjne podnoszone w kontekście Pasażerki.

KINO HISZPAŃSKIE

1. Przemiany hiszpańskiej kinematografii po śmierci Francisco Franco.

2. Społeczno-kulturowe tło kina hiszpańskiego w latach 70. i 80.

3. Twórczość i styl Carlosa Saury.

KINO NOWEJ PRZYGODY

1. Terminologia i chronologia.

2. Kino Nowej Przygody jako nurt – najważniejsze cechy dystynktywne.

3. Estetyczny, technologiczny, ideowy, kulturowy i ekonomiczny aspekt Kina Nowej Przygody.

4. Najważniejsze filmy i hybrydyzacja gatunkowa w obrębie nurtu (s-f, fantasy, przygodowe, horrory, familijne)

POSTMODERNIZM FILMOWY

1. Społeczno-kulturowe tło postmodernizmu.

2. Wyznaczniki i rodzaje postmodernizmu filmowego.

3. Najważniejsze przykłady „postmodernizmu właściwego”.

4. Funny games w kontekście estetyki postmodernizmu.

GLOBALNE HOLLYWOOD

1. Cztery główne procesy globalnego Hollywood:

  • włączenie wytwórni hollywoodzkich w struktury korporacyjne
  • znaczący wzrost wysokości budżetów filmowych
  • wyłonienie się̨ nowych mediów
  • multipleksyzacja

2. „Maszyneria” globalnego Hollywood, w tym m.in.:

  • integracja wertykalna
  • integracja horyzontalna
  • system gwiazd
  • strategia nalotu dywanowego

3. Seria przygód Batmana a tło ekonomiczne i kulturowe Globalnego Hollywood.

Zagadnienia egazminacyjne do pobrania znajdują się tutaj

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!