repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Wyspa tajemnic, reż. Martin Scorsese

Zagadnienia egzaminacyjne semestr IV

Zagadnienia egzaminacyjne – semestr 4

SLOW CINEMA

  • Próba definicji i przedstawiciele slow cinema oraz ich najważniejsze filmy.
  • Podstawowe założenia estetyczne, narracyjne i przestrzenne nurtu wraz z kluczowymi zagadnieniami genologicznymi i genealogicznymi.
  • Konwencje przedstawieniowe slow cinema oraz jego ikonografia.
  • Geneza zjawiska i główne przyczyny społeczne i kulturowe jego rozwoju.

FRANCUSKI NEOBAROK

  • Zarys historii francuskiej kinematografii w latach 1959–1995 i jej miejsce w kinematografii europejskiej tego czasu (okres nowofalowy 1959–1968; okres „pomajowy” 1968–1981; okres prezydentury François Mitteranda 1981–1995; neobarok).
  • Kino Jeana-Jacquesa Beineixa i Leosa Caraxa (najważniejsze filmy).
  • Aktywność reżyserska i producencka Luca Bessona (kilkanaście filmów wyreżyserowanych i kilkaset filmów wyprodukowanych).
  • Parametry stylu Bessona: intensywny udział w developmencie, obiektywy anamorficzne i kompozycja kadru, konstrukcja postaci, nierealistyczna fabuła i realistyczna scenografia; współpraca z operatorem Thierry Arbogastem oraz kompozytorem Erikiem Serrą).

RÓŻNE OBLICZA REALIZMU FILMOWEGO

  • Teoretyczne ujęcie realizmu filmowego – André Bazin i Siegfried Kracauer.
  • Historyczne formy realizmu filmowego: klasyczne kino amerykańskie, neorealizm włoski, brytyjska nowa fala.
  •  Realizm filmowy przełomu XX i XXI wieku – nurty i kierunki.
  • Najważniejsze założenia manifestu Dogma 95 Larsa von Triera i Thomasa Vinterberga.
  • Brytyjski realizm społeczny – twórcy, tematy, estetyka.
  • „Retoryczne” formuły realizmu – Gus Van Sant,  Mathieu Kassovitz, Mike Figgs.

KINO AFRYKI SUBSAHARYJSKIEJ

  • Historia kina afrykańskiego – kolonializm i „pokolenie niepodległości”.
  • Geografia filmowej Afryki – tradycje kulturowe, język i polityka.
  • Kolonializm, współczesność i „powrót do źródeł” – główne tematy i formuły kina subsaharyjskiego.
  • Cyfrowa rewolucja i fenomen Nollywood.
  • Abderrahmane Sissako i „Timbuktu” – ikona współczesnego kina afrykańskiego.

KINO UKRAINY

  • Kino Ukrainy końca XX i początku XXI wieku – sytuacja ekonomiczna i kontekst instytucjonalny.
  • Reforma kinematografii ukraińskiej – założenia i wpływ na sytuację kina.
  • Nurty współczesnego kina ukraińskiego.
  • Rewolucja godności i rosyjska agresja jako temat kina ukraińskiego – filmy, twórcy i nurty.
  • Historyczne kino ukraińskie  i jego związki z aktualną sytuacją społeczno-polityczną.
  • Ukraiński film popularny.

NOWA FALA RUMUŃSKA

  • Filmowcy z tzw. pokolenia dekreciaków (urodzonych w wyniku wyżu demograficznego i dekretu 770).
  • Rozpoznawalny styl obrazowania nowej fali rumuńskiej (rytm filmu oraz tematy, które wyrażają problematykę typową dla krajów byłego bloku wschodniego – spory o interpretację przeszłości, mitologia przełomu antykomunistycznego, korupcja, aborcja, koszty transformacji).
  • Realizm typu bazinowskiego w filmach rumuńskiej nowej fali
  • Powody sukcesu rumuńskiej nowej fali (m.in. wynik twórczego przepracowania traumatycznego doświadczenia audiowizualności, czyli nagrania i telewizyjnej emisji egzekucji wykonanej na małżeństwie Ceaușescu).
  • Rumuńska nowa fala w globalnym obiegu festiwalowym.
  • Poetyka filmu „Niefortunny numerek lub szalone porno” Radu Jude.

KINO Z HONGKONGU

  • Specyfika Hongkongu (geografia: wyspa, Kowloon i Nowe Terytoria; zróżnicowanie językowe, sytuacja polityczno-społeczna).
  • Historia chińskiego kina (zróżnicowanie rozwoju kinematografii w trzech głównych ośrodkach, uwarunkowania polityczne w Chinach kontynentalnych i na Tajwanie, Hongkong jako enklawa wolności i modelu kapitalistycznego).
  • Historia kina w Hongkongu (wytwórnia braci Shaw, produkcja kantońska i mandaryńska, obowiązek napisów po angielsku, wytwórnia Golden Harvest, filmy kung-fu i wixia).
  • Nowa fala kina z Hongkongu (Ann Hui, Peter Chan, twórczość Wong Kar-Waia).

KINO MEKSYKAŃSKIE

  • Historia kina meksykańskiego, wpływ Hollywood na kinematografię Meksyku.
  • Wpływ neoliberalnych reform z końca XX wieku na kondycję filmu meksykańskiego.
  • Krytyka społeczna i polityczna w kinie meksykańskim.
  • Zmiana sytuacji ekonomicznej i instytucjonalnej kina meksykańskiego na przełomie XX i XXI wieku.
  • Twórcy kina Meksykańskiego: Jorge Fons, Alejandro Gonzáleza Iñárritu, Alfonso Cuarón, Amat Escalante, Carlos Reygadas, Alfonso Arau.
  • Wojna z narkotykami jako temat i kontekst kina meksykańskiego.

EKOKRYTYKA FILMOWA I EKOKINO

  • Źródła i charakter refleksji ekokrytycznej.
  • Myślenie sieciowe i pojęcie naturokultury.
  • Różne koncepcje ekokina.
  • Historia i współczesność ekokina.

NOWA FILMOWA NARRACJA

  • Charakterystyka nurtu mind-game films – sposoby budowania narracji, wykorzystywane chwyty narracyjne, stosunek do filmowych konwencji.
  • Komunikacyjny aspekt mind-game films – pomiędzy eksperymentem a komunikatywnością.
  • Intelektualny, poznawczy i emocjonalny wymiar odbioru filmów łamigłówek.
  • Estetyczne, technologiczne i kulturowe źródła mind-game films.
  • Narracja transmedialna i uniwersum – definicja i charakterystyka; rola relacji między częścią a całością w kreowaniu opowiadań transmedialnych i uniwersów.
  • Rozwiązania narracyjne typowe dla narracji transmedialnych.
  • Odbiorcy zaangażowani – współczesna narracja filmowa a kultura uczestnictwa / kultura fanowska / kultura prosumpcji.

KINO KOREI POŁUDNIOWEJ

  • Kinematografia Korei w XX wieku.
  • Instytucjonalny i społeczny kontekst współczesnej kinematografii koreańskiej.
  • Kino Korei Południowej w kontekście globalnym.
  • Główne nurty i tendencje w kinie południowokoreańskim.

GENERACJA X

  • Rozróżnienie na kino generacji X i kino o generacji X, definicja generacji X.
  • Kino generacji jako zjawisko społeczne (problem pokoleniowości Iksów, kwestia tożsamości generacji, socjalizacja Iksów: dzieci telewizji, video, popkultury, mallrats).
  • Przykłady filmów prezentujących różne aspekty doświadczenia X i kulisy ich realizacji („Slacker”, „Sprzedawcy”, „Szczury z supermarketu”, „Orbitowanie bez cukru”).
  • „Talk movie” (filmy dialogowe, rozgadane, o nadmiernej, kompulsywnej gadatliwości, sceny-skecze).
  • Sylwetki i najważniejsze wyróżniki stylu Kevina Smitha (subwersywna strategia złego smaku i skatologicznych komedii) oraz wczesnego Richarda Linklatera („Slacker”).

WSPÓŁCZESNE KINO POLSKIE

  • Kinematografia polska wobec wyzwań „globalnego Hollywood”.
  • Wpływ ustawy o kinematografii z 2005 roku i powstanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na stan produkcji i kultury filmowej w Polsce.
  • Dynamika pola produkcji filmowej w polskim kinie po 1989 roku.
  • „Psy” jako „polski film amerykański” i wyrazisty opis gospodarczych, politycznych oraz mentalnych przemian początku lat 90.
  • „Zimna wojna” – estetyka i konteksty.

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!