Ona (I. Laskowska) i on (J. Machulski) spotykają się na nadmorskiej plaży. Kobieta jest dojrzalsza, ale zarazem ostrożniejsza. To jej ostatni dzień nad morzem. Mężczyzna jest młody, wrażliwy, szuka jej bliskości. Ona mocno stąpa po ziemi, on wydaje się nie z tego świata. Przelatujące nad nimi odrzutowce przypominają grozę wojny. Na plaży nie ma nikogo. Bohaterowie w ciągu 6 godzin przybliżają się do siebie i oddalają, co mistrzowsko podkreśla kompozycja ujęć i proporcje sylwetek w kadrach. Historia, której nie da się opowiedzieć, bo cała jest nastrojem zapisanym w ruchomych obrazach.
Debiut Tadeusza Konwickiego, pisarza był pierwszym polskim filmem nowofalowym, powstałym równolegle do francuskiej Nouvelle Vague. Konwicki jako kierownik literacki Zespołu Filmowego KADR zdobył się na eksperyment na marginesie swoich obowiązków, z minimalną ekipą i mikrobudżetem. Zaangażował rodzinę Laskowskich: Jana - operatora, Jerzego - kierownika produkcji, Irenę - aktorkę, a nawet ich matkę. Muzykę podał Adam Pawlikowski, aktor meloman, pamiętny Andrzej z Popiołu i diamentu. Reżyser osiągnął tak ciekawe rezultaty, że kontynuował karierę filmową w wybitnej formie kina autorskiego. Film zdobył Grand Prix na festiwalu filmów eksperymentalnych w Wenecji i na EXPO ’58 w Brukseli.
Tadeusz Konwicki, wybitny pisarz, scenarzysta oraz reżyser filmowy, urodził się w 1926 r.. Jako pisarz balansował na granicy niecenzuralności. Jego utwory często ukazywały się poza oficjalnym obiegiem. Jego najbardziej znane książki to : Sennik współczesny, Kalendarz i klepsydra, Mała Apokalipsa, Czytadło, Kronika wypadków miłosnych, Bohiń. Twórczość Konwickiego zakorzeniona jest silnie w jego biografii, rozpiętej między Wileńszczyzną, gdzie się urodził, i Warszawą, gdzie mieszka od 1947 r. Stworzył scenariusze do: Faraona, Austerii, Matki Joanny od Aniołów Jerzego Kawalerowicza. Jest jednym z ojców polskiej szkoły filmowej, która zaistniała, gdy był kierownikiem literackim Zespołu Filmowego Kadr (1956-1968). Jego debiut filmowy to Ostatni dzień lata, który dał początek jego kinu autorskiemu.
Filmografia:
1958 Ostatni dzień lata/ The Last Day of Summer
1961 Zaduszki/ All Soul's Day
1965 Czas pokoju/ The Moment of Peace (TV)
1965 Salto/ The Dance
1971 Jak daleko stąd, jak blisko/ How Far, How Near
1982 Dolina Issy/ Issa Valley
1989 Lawa. Opowieść o "Dziadach" Adama Mickiewicza/ A Tale of Adam Mickiewicz's 'Forefathers' Eve'