Koń turyński Beli Tarra to historia o końcu pewnego świata. Powolna, ascetyczna opowieść o ostatnim schronieniu - domu - i dwójce jego mieszkańców, którzy opierają się próbującym wtargnąć do wnętrza siłom natury. To wreszcie rozprawa o dekonstrukcji jakiejś rzeczywistości, której symbolem staje się zamieszkujący gospodarstwo koń. Gdy pewnego dnia odmawia on dalszej pracy, ostatecznie zdemontowany zostaje dotychczasowy porządek.
W Ziemi jałowej T.S. Eliota kody kultury epoki sprzed apokalipsy Wielkiej Wojny rozsypują się i splatają w nową poharataną nie do poznania całość. W dziele Tarra obserwujemy próbę dotarcia do pierwotnych znaczeń - w obliczu katastrofy, którą niespiesznie się wydarza.
opis Michał Bieniek - dyrektor Przeglądu Sztuki SURVIVAL
Węgierski filmowiec urodzony w 1955 roku. Zaczął kręcić amatorskie filmy w wieku 16 lat. Jego debiut, Ognisko zapalne, to socrealistyczny obraz inspirowany filmami Johna Cassavetesa. W drugiej połowie lat 80. Tarr przeszedł od surowych zbliżeń do bardziej abstrakcyjnych obrazów. Reżyser odszedł od ponurego realizmu i przyjął bardziej metafizyczne spojrzenie. Nad swoim arcydziełem – Szatańskim tangiem – pracował ponad siedem lat. Film miał premierę w 1994 roku i zdobył uznanie na całym świecie.
1979 Ognisko zapalne / Családi tüzfészek / Family Nest
1982 Ludzie z prefabrykatów / Panelkapcsolat / The Prefab People
1988 Potępiony / Kárhozat / Damnation
1994 Szatańskie tango / Sátántangó / Satan’s Tango
2000 Harmonie Wercmeistera / Werckmeister harmóniák / Werckmeister Harmonies
2007 Człowiek z Londynu / A Londoni férfi / The Man from London
2011 Koń turyński / A torinói ló / The Turin Horse