Młody mężczyzna (Bogusław Linda) goni uciekający pociąg. Co stanie się, jeśli zdąży? A co, jeśli mu się nie uda? Jak mogą potoczyć się jego losy? Reżyser tłumaczył sens filmu, mówiąc: "Nigdy właściwie nie wiemy, od czego zależy nasz los. Nie wiemy, od jakiego przypadku. Los rozumiany jako miejsce w jakiejś grupie społecznej, jako kariera zawodowa, jako rodzaj pracy, którą wykonujemy. W sferze emocjonalnej mamy dużo więcej wolności. W sferze społecznej jesteśmy bardzo uwarunkowani przypadkiem. Są rzeczy, które musimy robić, bo jesteśmy, jacy jesteśmy. Mamy takie, a nie inne geny. Tak myślałem, robiąc Przypadek". Uznawany za jeden z najlepszych polskich filmów wszechczasów, zatrzymany przez cenzurę w latach 80., zainspirował później światowych filmowców, takich jak Tom Tykwer, Peter Howitt czy Paolo Sorrentino.
Żył w latach 1941-1996. Studiował na Wydziale Reżyserii PWSTiF w Łodzi. Początkowo specjalizował się w dokumentach, ale z czasem coraz chętniej zwracał się w stronę fikcji. Część jego wczesnych dokonań na tym polu - Spokój czy Amator - wpisała się w nurt Kina Moralnego Niepokoju. W późnym okresie swojej kariery Kieślowski pracował głównie nad szeroko zakrojonymi projektami: cyklem telewizyjnym Dekalog i trylogią Trzy kolory.
1977 Z punktu widzenia nocnego portiera / From a Night Porter's Point of View (dok., kr.m.)
1979 Amator / Camera Buff
1987 Krótki film o zabijaniu / A Short Film About Killing
1993 Trzy kolory: Niebieski / Trois couleurs: Bleu / Three Colors: Blue
1994 Trzy kolory: Czerwony / Trois couleurs: Rouge / Three Colors: Red