repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 28 października 2016.

News From Home

reż. Chantal Akerman

czas: 85’
produkcja: Francja, Belgia 1977
scenariusz: Chantal Akerman
zdjęcia: Jim Asbell, Babette Mangolte
montaż: Francine Sandberg
producent: Alain Dahan
właściciel praw: Institut national de l'audiovisuel
język: francuski, belgijski

Długim, na ogół statycznym widokom Nowego Jorku towarzyszy głos realizatorki, czytającej po angielsku listy od swojej matki mieszkającej w Brukseli. Nie jest to Nowy Jork eleganckich sklepów i ekscentrycznych indywiduów spacerujących po Central Parku. U Akerman jest to miasto niewyspanych pasażerów metra i szerokich, ale podupadłych, wyludnionych alei, po których z rzadka przejeżdżają stare cadillaki. Ostatnie i bodajże najdłuższe ujęcie filmu zrobione z pokładu statku przedstawia oddalający się i rozpływający we mgle Manhattan. W każdym kadrze widoczny jest dystans patrzącego i jego (jej) wyalienowanie. Matczyne listy, czytane przez Akerman monotonnym, beznamiętnym głosem, są stereotypowo pełne nadziei i obaw, tak jak stereotypowo uspokajające są listy córki do matki. W 1971 roku Chantal Akerman, 20-letnia dezerterka z brukselskiej szkoły filmowej, przybyła do Nowego Jorku, który już wówczas zdążył stać się mekką wyznawców nowej sztuki. Wizyty w Anthology Film Archive okazały się dla młodej reżyserki ważniejsze niż przerwane studia filmowe. Dwuletni pobyt w Stanach Zjednoczonych odcisnął piętno na całym późniejszym dorobku Akerman.

MG

Chantal Akerman

(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jean-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. W Stanach, będąc pod wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa, zadebiutowała pełnometrażowym Hotelem Monterey (1972). Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.

Wybrana filmografia

1972 Hôtel Monterey

1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,

1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna

1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me

1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy

1991 Nuit et jour / Night and Day

1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York

2000 Uwięziona / La captive / The Captive

2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move

2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly

inne filmy

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!