Błyskotliwy esej filmowy o sztuce, rynku artystycznym, fałszerzach dzieł sztuki, hochsztaplerach i szarlatanach z Orsonem Wellesem przy stole montażowym w roli magika i mistrza ceremonii. Magia to dla mnie bardzo szczególna rzecz. Robert-Houdin, który był największym magikiem wszech czasów, zdefiniował magika jako wielkiego aktora grającego rolę magika. Dla mnie magia zaczyna się i kończy na postaci magika wychwytującego moment, w którym widownia wierzy, że kobieta unosi się nad ziemią. Innymi słowy, na chwilę staję się ośmioletnim dzieckiem. (Orson Welles) F jak fałszerstwo jest testamentem Orsona Wellesa. Kiedy skończyłem F jak fałszerstwo, pomyślałem, że odkryłem nowy rodzaj kina i to jest kino, które chciałbym robić do końca życia. Niepowodzenie filmu było jednym z największych zaskoczeń w moim życiu. Naprawdę myślałem, że coś zrobiłem. I tym czymś jest forma, czyli esej, esej osobisty, w przeciwieństwie do dokumentalnego, całkiem inny. Zupełnie nie dokumentalny. (Orson Welles)
SD
26.10 KNH5 15.30
promocja książki Orson Welles: Twórczość, recepcja, dziedzictwo (Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2016), goście: Małgorzata Kozubek, Marta Maciejewska, Paweł Biliński, prowadzenie: Dawid Junge
Urodził się w 1915 roku w Kenosha, zmarł w 1985 roku w Hollywood. Amerykański reżyser, aktor, scenarzysta i producent. W 1938 roku wywołuje w USA panikę Wojną światów - słuchowiskiem radiowym o najeździe Marsjan. Zostaje zaangażowany do Hollywood z gwarancją całkowitej swobody twórczej, czego owocem jest Obywatel Kane. Niestety w kolejnych latach musi toczyć nieustanne boje z producentami i innymi decydentami ingerującymi w jego filmy. Już jego drugie dzieło - Wspaniałość Ambersonów - zostaje skrócone z ponad dwóch godzin do 89 minut. Welles ma też na swoim koncie wiele nieukończonych - z różnych powodów - filmów (m.in. adaptację Don Kichota). Kilkakrotnie ekranizuje Szekspira (Makbet, Otello, Falstaff), przenosi także na ekran Proces Kafki. Laureat nagród na festiwalu w Cannes i, w 1971 roku, Oscara za całokształt twórczości.
1941 Obywatel Kane / Citizen Kane
1942 Wspaniałość Ambersonów / The Magnificent Ambersons
1947 Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai
1948 Makbet / Macbeth
1952 Otello / Othello
1958 Dotyk zła / Touch of Evil
1962 Proces / Le process / The Trail
1965 Falstaff / Campanadas a medianoche / Chimes at Midnight
1973 F jak fałszerstwo / Vérités et mensonges / About Fakes