Księgi Prospera to bardziej multimedialne dzieło sztuki niż film w tradycyjnym pojęciu. Kino, nowe media, fotografia, taniec, teatr, kaligrafia, literatura – wszystkie te elementy składają się na szczególny eksperyment, będący jednocześnie jednym z ważniejszych przykładów postmodernizmu filmowego. Prospero, czarnoksiężnik i książę Mediolanu, wygnany z ojczyzny przez brata, trafia wraz z córką na odległą wyspę. Tu uwalnia zaklętego ducha, Ariela, i spotyka dzikiego Kalibana. Greenaway nie adaptuje jednak Burzy Shakespeare’a wprost – wykorzystuje przede wszystkim motyw ksiąg, najcenniejszego skarbu Prospera, cudem uratowanych przed burzą. Zapisywanie ksiąg, wypowiadanie zapisanych słów, słowa zmieniające się w tekst pisany, stawanie się świata przez wypowiadanie go, a w końcu pismo jako sztuka to podstawowe tematy filmu Greenawaya. Reżyser wpisuje obrazy w obrazy, nakłada na siebie media, buduje bogatą, sztuczną i teatralną inscenizację w radykalnym geście filmowca postmodernisty.
Karolina Kosińska
Urodzony w 1942 roku reżyser i scenarzysta, z wykształcenia malarz. Do najbardziej znanych filmów Greenawaya zaliczyć można Katalog ofiar, Wyliczankę, The Pillow Book, Kontrakt rysownika, Brzuch architekta oraz Zet i dwa zera. Jego dzieła wyróżniają się przepychem wizualnym, odrealnieniem i teatralnością obrazu. Dzięki licznym cytatom kulturowym oraz eksperymentalnym łączeniu stylów uznane są za spełnienie filmowego postmodernizmu. W ostatnich latach Greenaway, zafascynowany nowymi mediami, tworzy wideo-instalacje i krótkie filmy eksperymentalne, współpracuje z teatrami i operami, jest też VJ-em.
1985 Zet i dwa zera / Zed & Two Naughts
1987 Brzuch architekta / Belly of an Architect
1988 Wyliczanka / Drawning by Numbers
1993 Dzieciątko z Macon / The Macon Baby
1999 8 i pół kobiety / 8 ½ Women
2007 Nightwatching
2008 Rembrandt: oskarżam!... / Rembrandt's J'Accuse!...