Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne

Akademia Kina Światowego - sem. II - 2018 / 2019

Zagadnienia egzaminacyjne

Obowiązuje znajomość wszystkich prezentowanych filmów

1. System klasycznego Hollywoodu

  • kino stylu zerowego, estetyka kina klasycznego
  • 7 cech kina gatunkowego wg Altmana (dualizm, powtarzalność, kumulatywność, przewidywalność, nostalgiczność, symboliczność, funkcjonalność)
  • najpopularniejsze gatunki okresu klasycznego
  • Kodeks Haysa czyli autocenzura
  • narracja kina klasycznego
  • status i ranga "Casablanki" w historii kina

2. Klasyczny western

  • struktura gatunku wg Jima Kitsesa (kategoryzacja świata na przykładzie opozycji: Dzikiej Natury i Cywilizacji)
  • zarys kontekstu historycznego (doniosłość "Dyliżansu" Johna Forda dla przyszłych produkcji gatunkowych; losy gatunku w czasie drugiej wojny światowej)
  • dojrzały western klasyczny oraz dwie tendencje (mitologizująca i demitologizacyjna)
  • Howard Hawks - męskie kino: (mitologizacja i urok opowieści; współdziałanie profesjonalistów - bohater w filmie Howarda Hawksa - przykład "Rzeki czerwonej" i "Rio Bravo")
  • "W samo południe" Freda Zinnemanna - o jedności stylu i alegoriach współczesności.


3. Złota era musicalu

  • krótka historia gatunku, najważniejsze filmy i ich gwiazdy
  • zagadnienia formalne - dominanta spektaklu i jej przejawy
  • kulturowa interpretacji musicalu w koncepcji Ricka Altmana


4. Film noir

  • ikonografia gatunku
  • postacie (detektywi-twardziele, antybohaterowie uwikłani w zbrodnię przez femme fatale)
  • psychoanaliza i egzystencjalizm w kinie noir
  • konteksty antropologiczne (okres przejściowy w historii społeczeństwa Stanów Zjednoczonych) i literackie (literatura hardboiled)


5. Kobiece gwiazdy i ich filmowe wizerunki

  • Blond Wenus, czyli Marlena Dietrich
  • Szwedzka Sfinks, czyli Greta Garbo
  • Kobieta z krwi i kości, czyli Katharine Hepburn
  • perspektywa brytyjskich studiów kulturowych - wymiary gwiazdorstwa w ujęciu Richarda Dyera
  • perspektywa feministyczna - interpretacja Laury Mulvey

6. Neorealizm

  • neorealizm w kontekście drugiej wojny światowej
  • cechy dystynktywne neorealizmu
  • trzy rodzaje neorealizmu: moralny, estetyczny, humanistyczny
  • największe osiągnięcia reżyserskie okresu neorealizmu
  • dramaty powojennej codzienności w "Złodziejach rowerów"
  • początki, rozwój i schyłek neorealizmu

7. Francuska Nowa Fala i polityka autorska

  • postulaty krytyków wywodzących się z redakcji "Cahiers du Cinéma" i ich polityka autorska
  • kinofilia w Europie po 1945 roku
  • Jean Pierre-Leaud jako twarz Nowej Fali
  • autobiografia i autotematyzm w filmach Nowej Fali

8. Filmowy modernizm

  • najważniejsze teorie i reinterpretacje filmowego modernizmu (Gilles Deleuze, András Bálint Kovács, Mark Betz, Rafał Syska)
  • Wczesna twórczość filmowa Alaina Resnais w kontekście modernizmu filmowego lat 60.
  • Możliwe tropy interpretacyjne "Zeszłego roku w Marienbadzie":
  • reinterpretacja kina gatunków - melodramat, kryminał, thriller
  • mit o Orfeuszu i Eurydyce
  • psychoanaliza: sen, pragnienie, wyparcie
  • problem pamięci i zapominania
  • przemoc wobec kobiety - fizyczna, psychiczna i symboliczna
  • film (dokumentalny?) o architekturze
  • esej filmowy

9. Czechosłowacka Nowa Fala

  • tło historyczne nurtu, najważniejsi twórcy i głośne filmy (nagrody)
  • inspiracje innymi "falami"
  • specyfika czechosłowackiej Nowej Fali (naturszczycy, prowincjonalna codzienność etc.)
  • Hrabal i Menzel: wspólna praca nad scenariuszem "Pociągów pod specjalnym nadzorem"
  • cielesność i erotyzm w "Pociągach"

10. Kino Dalekiego Wschodu

  • "Rashomon" i otwarcie się Zachodu na kino Japonii
  • lata 50. XX wieku jako "złota era" japońskiego kina
  • wojenne i powojenne filmy Akiry Kurosawy
  • filmy samurajskie Akiry Kurosawy

11. Cinema verite i kino bezpośrednie

  • rewolucja w dokumentalizmie
  • formuła estetyczna
  • problematyka rasowa
  • lata 1963-1970

12. Kino kontestacji i koniec Hollywood

  • Hollywood a kryzys frekwencyjny lat 50
  • pojęcie roadshow
  • pojęcie movie brats
  • cechy kina kontestacji
Avengers: Koniec gry 
Anthony Russo, Joe Russo, USA 2019
Basia 2 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Cała prawda o Szekspirze 
Kenneth Branagh, Wielka Brytania 2018
Dzika grusza 
Nuri Bilge Ceylan, Francja, Turcja 2018
Gloria Bell 
Sebastián Lelio, USA, Chile 2018
Green Book 
Peter Farelly, USA 2018
Niedobrani 
Jonathan Levine, USA 2019
Podwójne życie 
Olivier Assayas, Francja 2018
Porwanie Michela Houellebecqa 
Wydarzenia specjalne
Guillaume Nicloux, Francja 2014
Schyłek dnia 
László Nemes, Węgry, Francja 2018
Słodki koniec dnia 
Jacek Borcuch, Polska 2019
Tolkien 
Dome Karukoski, USA 2018
Basia 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Kafarnaum 
Nadine Labaki, Liban, USA 2018
Praziomek (dubbing) 
Chris Butler, Kanada, USA 2018
Wszyscy wiedzą 
Asghar Farhadi, Hiszpania, Francja, Włochy 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.