Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne

Akademia Kina Światowego - sem. II - 2018 / 2019

Zagadnienia egzaminacyjne

Obowiązuje znajomość wszystkich prezentowanych filmów

1. System klasycznego Hollywoodu

  • kino stylu zerowego, estetyka kina klasycznego
  • 7 cech kina gatunkowego wg Altmana (dualizm, powtarzalność, kumulatywność, przewidywalność, nostalgiczność, symboliczność, funkcjonalność)
  • najpopularniejsze gatunki okresu klasycznego
  • Kodeks Haysa czyli autocenzura
  • narracja kina klasycznego
  • status i ranga "Casablanki" w historii kina

2. Klasyczny western

  • struktura gatunku wg Jima Kitsesa (kategoryzacja świata na przykładzie opozycji: Dzikiej Natury i Cywilizacji)
  • zarys kontekstu historycznego (doniosłość "Dyliżansu" Johna Forda dla przyszłych produkcji gatunkowych; losy gatunku w czasie drugiej wojny światowej)
  • dojrzały western klasyczny oraz dwie tendencje (mitologizująca i demitologizacyjna)
  • Howard Hawks - męskie kino: (mitologizacja i urok opowieści; współdziałanie profesjonalistów - bohater w filmie Howarda Hawksa - przykład "Rzeki czerwonej" i "Rio Bravo")
  • "W samo południe" Freda Zinnemanna - o jedności stylu i alegoriach współczesności.


3. Złota era musicalu

  • krótka historia gatunku, najważniejsze filmy i ich gwiazdy
  • zagadnienia formalne - dominanta spektaklu i jej przejawy
  • kulturowa interpretacji musicalu w koncepcji Ricka Altmana


4. Film noir

  • ikonografia gatunku
  • postacie (detektywi-twardziele, antybohaterowie uwikłani w zbrodnię przez femme fatale)
  • psychoanaliza i egzystencjalizm w kinie noir
  • konteksty antropologiczne (okres przejściowy w historii społeczeństwa Stanów Zjednoczonych) i literackie (literatura hardboiled)


5. Kobiece gwiazdy i ich filmowe wizerunki

  • Blond Wenus, czyli Marlena Dietrich
  • Szwedzka Sfinks, czyli Greta Garbo
  • Kobieta z krwi i kości, czyli Katharine Hepburn
  • perspektywa brytyjskich studiów kulturowych - wymiary gwiazdorstwa w ujęciu Richarda Dyera
  • perspektywa feministyczna - interpretacja Laury Mulvey

6. Neorealizm

  • neorealizm w kontekście drugiej wojny światowej
  • cechy dystynktywne neorealizmu
  • trzy rodzaje neorealizmu: moralny, estetyczny, humanistyczny
  • największe osiągnięcia reżyserskie okresu neorealizmu
  • dramaty powojennej codzienności w "Złodziejach rowerów"
  • początki, rozwój i schyłek neorealizmu

7. Francuska Nowa Fala i polityka autorska

  • postulaty krytyków wywodzących się z redakcji "Cahiers du Cinéma" i ich polityka autorska
  • kinofilia w Europie po 1945 roku
  • Jean Pierre-Leaud jako twarz Nowej Fali
  • autobiografia i autotematyzm w filmach Nowej Fali

8. Filmowy modernizm

  • najważniejsze teorie i reinterpretacje filmowego modernizmu (Gilles Deleuze, András Bálint Kovács, Mark Betz, Rafał Syska)
  • Wczesna twórczość filmowa Alaina Resnais w kontekście modernizmu filmowego lat 60.
  • Możliwe tropy interpretacyjne "Zeszłego roku w Marienbadzie":
  • reinterpretacja kina gatunków - melodramat, kryminał, thriller
  • mit o Orfeuszu i Eurydyce
  • psychoanaliza: sen, pragnienie, wyparcie
  • problem pamięci i zapominania
  • przemoc wobec kobiety - fizyczna, psychiczna i symboliczna
  • film (dokumentalny?) o architekturze
  • esej filmowy

9. Czechosłowacka Nowa Fala

  • tło historyczne nurtu, najważniejsi twórcy i głośne filmy (nagrody)
  • inspiracje innymi "falami"
  • specyfika czechosłowackiej Nowej Fali (naturszczycy, prowincjonalna codzienność etc.)
  • Hrabal i Menzel: wspólna praca nad scenariuszem "Pociągów pod specjalnym nadzorem"
  • cielesność i erotyzm w "Pociągach"

10. Kino Dalekiego Wschodu

  • "Rashomon" i otwarcie się Zachodu na kino Japonii
  • lata 50. XX wieku jako "złota era" japońskiego kina
  • wojenne i powojenne filmy Akiry Kurosawy
  • filmy samurajskie Akiry Kurosawy

11. Cinema verite i kino bezpośrednie

  • rewolucja w dokumentalizmie
  • formuła estetyczna
  • problematyka rasowa
  • lata 1963-1970

12. Kino kontestacji i koniec Hollywood

  • Hollywood a kryzys frekwencyjny lat 50
  • pojęcie roadshow
  • pojęcie movie brats
  • cechy kina kontestacji
Anna 
Luc Besson, Francja 2019
Basia 2 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Kobieta idzie na wojnę 
Benedikt Erlingsson, Francja, Islandia, Ukraina 2018
Królowa Kier 
May el-Toukhy, Dania, Szwecja 2019
Pamiątki Claire Darling 
Julie Bertuccelli, Francja 2018
Paterson 
Jim Jarmusch, USA 2016
Rocketman 
Dexter Fletcher, Wielka Brytania 2019
Słodki koniec dnia 
Jacek Borcuch, Polska 2019
Supa Modo (lektor) 
Likarion Wainaina, Niemcy, Kenia 2018
Świadkowie Putina 
Witalij Manski, Litwa, Szwajcaria, Czechy 2018
Tylko kochankowie przeżyją 
Jim Jarmusch, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Cypr, USA 2013
Yesterday 
Danny Boyle, Wielka Brytania 2019
Wózkownia: Yesterday 
Wózkownia
Danny Boyle, Wielka Brytania 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.