Akademie
 
Zagadnienia egzaminacyjne

Akademia Kina Światowego - sem. II - 2018 / 2019

Zagadnienia egzaminacyjne

Obowiązuje znajomość wszystkich prezentowanych filmów

1. System klasycznego Hollywoodu

  • kino stylu zerowego, estetyka kina klasycznego
  • 7 cech kina gatunkowego wg Altmana (dualizm, powtarzalność, kumulatywność, przewidywalność, nostalgiczność, symboliczność, funkcjonalność)
  • najpopularniejsze gatunki okresu klasycznego
  • Kodeks Haysa czyli autocenzura
  • narracja kina klasycznego
  • status i ranga "Casablanki" w historii kina

2. Klasyczny western

  • struktura gatunku wg Jima Kitsesa (kategoryzacja świata na przykładzie opozycji: Dzikiej Natury i Cywilizacji)
  • zarys kontekstu historycznego (doniosłość "Dyliżansu" Johna Forda dla przyszłych produkcji gatunkowych; losy gatunku w czasie drugiej wojny światowej)
  • dojrzały western klasyczny oraz dwie tendencje (mitologizująca i demitologizacyjna)
  • Howard Hawks - męskie kino: (mitologizacja i urok opowieści; współdziałanie profesjonalistów - bohater w filmie Howarda Hawksa - przykład "Rzeki czerwonej" i "Rio Bravo")
  • "W samo południe" Freda Zinnemanna - o jedności stylu i alegoriach współczesności.


3. Złota era musicalu

  • krótka historia gatunku, najważniejsze filmy i ich gwiazdy
  • zagadnienia formalne - dominanta spektaklu i jej przejawy
  • kulturowa interpretacji musicalu w koncepcji Ricka Altmana


4. Film noir

  • ikonografia gatunku
  • postacie (detektywi-twardziele, antybohaterowie uwikłani w zbrodnię przez femme fatale)
  • psychoanaliza i egzystencjalizm w kinie noir
  • konteksty antropologiczne (okres przejściowy w historii społeczeństwa Stanów Zjednoczonych) i literackie (literatura hardboiled)


5. Kobiece gwiazdy i ich filmowe wizerunki

  • Blond Wenus, czyli Marlena Dietrich
  • Szwedzka Sfinks, czyli Greta Garbo
  • Kobieta z krwi i kości, czyli Katharine Hepburn
  • perspektywa brytyjskich studiów kulturowych - wymiary gwiazdorstwa w ujęciu Richarda Dyera
  • perspektywa feministyczna - interpretacja Laury Mulvey

6. Neorealizm

  • neorealizm w kontekście drugiej wojny światowej
  • cechy dystynktywne neorealizmu
  • trzy rodzaje neorealizmu: moralny, estetyczny, humanistyczny
  • największe osiągnięcia reżyserskie okresu neorealizmu
  • dramaty powojennej codzienności w "Złodziejach rowerów"
  • początki, rozwój i schyłek neorealizmu

7. Francuska Nowa Fala i polityka autorska

  • postulaty krytyków wywodzących się z redakcji "Cahiers du Cinéma" i ich polityka autorska
  • kinofilia w Europie po 1945 roku
  • Jean Pierre-Leaud jako twarz Nowej Fali
  • autobiografia i autotematyzm w filmach Nowej Fali

8. Filmowy modernizm

  • najważniejsze teorie i reinterpretacje filmowego modernizmu (Gilles Deleuze, András Bálint Kovács, Mark Betz, Rafał Syska)
  • Wczesna twórczość filmowa Alaina Resnais w kontekście modernizmu filmowego lat 60.
  • Możliwe tropy interpretacyjne "Zeszłego roku w Marienbadzie":
  • reinterpretacja kina gatunków - melodramat, kryminał, thriller
  • mit o Orfeuszu i Eurydyce
  • psychoanaliza: sen, pragnienie, wyparcie
  • problem pamięci i zapominania
  • przemoc wobec kobiety - fizyczna, psychiczna i symboliczna
  • film (dokumentalny?) o architekturze
  • esej filmowy

9. Czechosłowacka Nowa Fala

  • tło historyczne nurtu, najważniejsi twórcy i głośne filmy (nagrody)
  • inspiracje innymi "falami"
  • specyfika czechosłowackiej Nowej Fali (naturszczycy, prowincjonalna codzienność etc.)
  • Hrabal i Menzel: wspólna praca nad scenariuszem "Pociągów pod specjalnym nadzorem"
  • cielesność i erotyzm w "Pociągach"

10. Kino Dalekiego Wschodu

  • "Rashomon" i otwarcie się Zachodu na kino Japonii
  • lata 50. XX wieku jako "złota era" japońskiego kina
  • wojenne i powojenne filmy Akiry Kurosawy
  • filmy samurajskie Akiry Kurosawy

11. Cinema verite i kino bezpośrednie

  • rewolucja w dokumentalizmie
  • formuła estetyczna
  • problematyka rasowa
  • lata 1963-1970

12. Kino kontestacji i koniec Hollywood

  • Hollywood a kryzys frekwencyjny lat 50
  • pojęcie roadshow
  • pojęcie movie brats
  • cechy kina kontestacji
1800 gramów 
Marcin Głowacki, Polska 2019
Boże Ciało 
Jan Komasa, Polska 2019
Doktor Sen 
Mike Flanagan, USA 2019
Joker 
Todd Phillips, USA 2019
Nie ma nas w domu 
Ken Loach, Belgia, Francja, Wielka Brytania 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Portret kobiety w ogniu 
Céline Sciamma, Francja 2019
Proceder 
Michał Węgrzyn, Polska 2019
Ukryta gra 
Łukasz Kośmicki, Polska 2019
Wysoka dziewczyna 
Kantemir Bałagow, Rosja 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.