Akademie
Zagadnienia egzaminacyjne - semestr 1
  1. Początki kinematografii na ziemiach polskich

  • wczesne kino jako późna forma historycznej sztuki projekcji

  • projekcje filmowe na ziemiach polskich w 1896 roku

  • wędrowni kinematografiści: bracia Krzemińscy, Spółka polska ze Lwowa, madame Olinka

  • formowanie polskiego przemysłu filmowego po roku 1918; najważniejsi producenci i twórcy kina niemego w Polsce

  • "Mocny człowiek" - film niemy o ambicjach artystycznych

  1. Polskie kino dwudziestolecia międzywojennego

  • popularne tematy i gatunki (film historyczny, melodramat i jego odmiany, komedia; "Mogiła Nieznanego Żołnierza", "Młody las", "Znachor", "Jadzia")

  • wybitni reżyserzy polskiego kina międzywojennego

  • system gwiazdorski w polskim kinie lat 30

  • filmowe adaptacje literatury

  • przełom dźwiękowy w polskim kinie j jego konsekwencje

  1. Kino żydowskie. Przykład "Dybuka", filmy kręcone w jidisz

  • kultura żydowska na ziemiach polskich

  • produkcja i recepcja filmu jidysz w Polsce

  • kino jidysz i antysemityzm lat 30.

  1. Obraz obozu koncentracyjnego w filmie "Ostatni etap" na tle innych przekazów

  • ikonografia filmu obozowego

  • film Jakubowskiej jako punkt odniesienia dla kolejnych produkcji poświęconych problematyce Holokaustu

  • międzynarodowa recepcja filmu

  1. Obraz okupacji w pierwszych filmach powojennych - "Zakazane piosenki"

  • wymowa warstwy muzycznej (nośnik politycznego przesłania)

  • krajowa recepcja filmu

  • miejsce filmu Buczkowskiego w tradycji kultury

  1. Socrealizm w polskim kinie

  • wymagania doktryny i cechy stylu

  • konwencje filmu produkcyjnego jako głównego gatunku polskiego socrealizmu

  • "Przygoda na Mariensztacie" jako przykład komediowo-musicalowej wersji socrealizmu (postaci Ludwika Starskiego i Leonarda Buczkowskiego w kinie powojennym)

  • wirtuozeria realizatorska najwybitniejszego dzieła polskiego socrealizmu - filmu "Celuloza"

  • wprowadzenie kolorowej taśmy filmowej

  1. Próba przezwyciężenia socrealistycznych schematów

  • odwilż a geneza "czarnych" filmów obyczajowych i "czarnej serii" dokumentalnej

  • realizm społeczny i psychologiczny w kinie odwilżowym

  • podjęcie tematów tabu ("Zagubione uczucia" i "Baza ludzi umarłych")

  • Andrzej Munk - między filmem dokumentalnym a fabularnym

  • debiut fabularny Munka a wątki z jego wczesnej twórczości; socrealistyczne klisze i narracja polifoniczna

  • "Zimowy zmierzch" Stanisława Lenartowicza jako zapowiedź Polskiej Szkoły Filmowej

  1. Polska Szkoła Filmowa

  • podłoże polityczne, wymiar pokoleniowy, główny temat, geografia szkoły: najważniejsze filmy i nazwiska (reżyserzy, scenarzyści, operatorzy, aktorzy)

  • konsekwencje społeczne i psychologiczne wojny i okupacji ("Pożegnania", "Krzyż Walecznych", "Popiół i diament" i "Ostatni dzień lata")

  • Szkoła Polska jako rozrachunek z historią najnowszą: różnorodność postaw, nurtów i poetyk ("Kanał", "Eroica", "Popiół i diament", "Krzyż Walecznych")

  • "Kanał" i "Eroica" - dwa różne obrazy Powstania Warszawskiego. Porównanie stylu Andrzeja Wajdy i Andrzeja Munka

  • Jerzy Wójcik (operator) i Józef Hen (scenarzysta) jako współtwórcy Polskiej Szkoły Filmowej

  • Zespół filmowy "KADR"

  • "Ostatni dzień lata" i "Pociąg" jako filmy nurtu psychologiczno-egzystencjalnego Polskiej Szkoły Filmowej (film Konwickiego jako eksperyment formalny, narracyjny i realizacyjny, film Kawalerowicza jako połączenie melodramatu i thrillera, a także jako diagnoza społeczna Polski roku 1958).

  1. Portret młodej inteligencji czasów odwilży: "Do widzenia do jutra", "Niewinni czarodzieje" (szczegóły po wykładzie 28 stycznia)

Basia 3 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Robert Jaszczurowski, Polska 2019
Deerskin 
Quentin Dupieux, Francja 2019
Gorący temat 
Jay Roach, Kanada, USA 2019
Joker 
Todd Phillips, USA 2019
Judy 
Rupert Goold, Wielka Brytania 2019
Kraina lodu 2 
Jennifer Lee, Chris Buck, USA 2019
Kraina miodu 
Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov, Macedonia 2019
Marona - psia opowieść (lektor) 
Anca Damian, Rumunia, Francja, Belgia 2019
Mayday 
Sam Akina, Polska 2019
Na noże 
Rian Johnson, USA 2019
Oficer i szpieg 
Roman Polański, Francja, Włochy 2019
Parasite 
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Psy 3. W imię zasad 
Władysław Pasikowski, Polska 2020
Sokół z masłem orzechowym 
Tyler Nilson, Michael Schwartz, USA 2019
Tajni i fajni 
Nick Bruno, USA 2019
Tam gdzieś musi być niebo 
Elia Suleiman, Francja, Katar, Niemcy, Kanada, Turcja, Palestyna 2019
The Lighthouse 
Robert Eggers, USA, Kanada 2019
TOP 10: Parasite 
TOP 10 2019
Bong Joon-ho, Korea Południowa 2019
Wózkownia: Sokół z masłem orzechowym 
Wózkownia
Tyler Nilson, Michael Schwartz, USA 2019
rezerwacje telefoniczne

(+48) 532 726 581

tłumaczenia
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.