Akademie
Zagadnienia egzaminacyjne - semestr 1
  1. Początki kinematografii na ziemiach polskich

  • wczesne kino jako późna forma historycznej sztuki projekcji

  • projekcje filmowe na ziemiach polskich w 1896 roku

  • wędrowni kinematografiści: bracia Krzemińscy, Spółka polska ze Lwowa, madame Olinka

  • formowanie polskiego przemysłu filmowego po roku 1918; najważniejsi producenci i twórcy kina niemego w Polsce

  • "Mocny człowiek" - film niemy o ambicjach artystycznych

  1. Polskie kino dwudziestolecia międzywojennego

  • popularne tematy i gatunki (film historyczny, melodramat i jego odmiany, komedia; "Mogiła Nieznanego Żołnierza", "Młody las", "Znachor", "Jadzia")

  • wybitni reżyserzy polskiego kina międzywojennego

  • system gwiazdorski w polskim kinie lat 30

  • filmowe adaptacje literatury

  • przełom dźwiękowy w polskim kinie j jego konsekwencje

  1. Kino żydowskie. Przykład "Dybuka", filmy kręcone w jidisz

  • kultura żydowska na ziemiach polskich

  • produkcja i recepcja filmu jidysz w Polsce

  • kino jidysz i antysemityzm lat 30.

  1. Obraz obozu koncentracyjnego w filmie "Ostatni etap" na tle innych przekazów

  • ikonografia filmu obozowego

  • film Jakubowskiej jako punkt odniesienia dla kolejnych produkcji poświęconych problematyce Holokaustu

  • międzynarodowa recepcja filmu

  1. Obraz okupacji w pierwszych filmach powojennych - "Zakazane piosenki"

  • wymowa warstwy muzycznej (nośnik politycznego przesłania)

  • krajowa recepcja filmu

  • miejsce filmu Buczkowskiego w tradycji kultury

  1. Socrealizm w polskim kinie

  • wymagania doktryny i cechy stylu

  • konwencje filmu produkcyjnego jako głównego gatunku polskiego socrealizmu

  • "Przygoda na Mariensztacie" jako przykład komediowo-musicalowej wersji socrealizmu (postaci Ludwika Starskiego i Leonarda Buczkowskiego w kinie powojennym)

  • wirtuozeria realizatorska najwybitniejszego dzieła polskiego socrealizmu - filmu "Celuloza"

  • wprowadzenie kolorowej taśmy filmowej

  1. Próba przezwyciężenia socrealistycznych schematów

  • odwilż a geneza "czarnych" filmów obyczajowych i "czarnej serii" dokumentalnej

  • realizm społeczny i psychologiczny w kinie odwilżowym

  • podjęcie tematów tabu ("Zagubione uczucia" i "Baza ludzi umarłych")

  • Andrzej Munk - między filmem dokumentalnym a fabularnym

  • debiut fabularny Munka a wątki z jego wczesnej twórczości; socrealistyczne klisze i narracja polifoniczna

  • "Zimowy zmierzch" Stanisława Lenartowicza jako zapowiedź Polskiej Szkoły Filmowej

  1. Polska Szkoła Filmowa

  • podłoże polityczne, wymiar pokoleniowy, główny temat, geografia szkoły: najważniejsze filmy i nazwiska (reżyserzy, scenarzyści, operatorzy, aktorzy)

  • konsekwencje społeczne i psychologiczne wojny i okupacji ("Pożegnania", "Krzyż Walecznych", "Popiół i diament" i "Ostatni dzień lata")

  • Szkoła Polska jako rozrachunek z historią najnowszą: różnorodność postaw, nurtów i poetyk ("Kanał", "Eroica", "Popiół i diament", "Krzyż Walecznych")

  • "Kanał" i "Eroica" - dwa różne obrazy Powstania Warszawskiego. Porównanie stylu Andrzeja Wajdy i Andrzeja Munka

  • Jerzy Wójcik (operator) i Józef Hen (scenarzysta) jako współtwórcy Polskiej Szkoły Filmowej

  • Zespół filmowy "KADR"

  • "Ostatni dzień lata" i "Pociąg" jako filmy nurtu psychologiczno-egzystencjalnego Polskiej Szkoły Filmowej (film Konwickiego jako eksperyment formalny, narracyjny i realizacyjny, film Kawalerowicza jako połączenie melodramatu i thrillera, a także jako diagnoza społeczna Polski roku 1958).

  1. Portret młodej inteligencji czasów odwilży: "Do widzenia do jutra", "Niewinni czarodzieje" (szczegóły po wykładzie 28 stycznia)

53 wojny 
Ewa Bukowska, Polska 2018
7 uczuć 
Marek Koterski, Polska 2018
Adapter. Kino bez barier: Dywizjon 303. Historia prawdziwa 
Adapter. Kino bez barier
Wiesław Saniewski, Denis Delić, Polska, Wielka Brytania 2018
Bergman100: Persona 
Bergman 100
Ingmar Bergman, Szwecja 1966
Climax 
Gaspar Noé, Francja 2018
Człowiek, który zabił Don Kichota 
Terry Gilliam, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania 2018
Czyściciele internetu 
Hans Block, Moritz Riesewieck, Niemcy, Brazylia 2018
Donbas 
Siergiej Łoźnica, Niemcy, Ukraina, Francja, Holandia, Rumunia 2018
Jak pies z kotem 
Janusz Kondratiuk, Polska 2018
Kamerdyner 
Filip Bajon, Polska 2018
Kapitan Morten i Królowa Pająków 
Kaspar Jancis, Henry Nicholson, Riho Unt, Estonia, Belgia, Irlandia, Wielka Brytania 2018
Kler 
Wojciech Smarzowski, Polska 2018
Nina 
Olga Chajdas, Polska 2018
Venom 
Ruben Fleischer, USA 2018
Wieś pływających krów 
Katarzyna Trzaska, Polska 2018
Winni 
Gustav Möller, Dania 2018
Zama 
Lucrecia Martel, Argentyna, Brazylia, Hiszpania, Dominikana, Francja, Holandia, Meksyk, Szwajcaria, USA, Portugalia, Liban 2017
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
Z perspektywy Paryża 
Jean-Paul Civeyrac, Francja 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.