repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

Zagadnienia egzaminacyjne - semestr 1

  1. Początki kinematografii na ziemiach polskich

  • wczesne kino jako późna forma historycznej sztuki projekcji

  • projekcje filmowe na ziemiach polskich w 1896 roku

  • wędrowni kinematografiści: bracia Krzemińscy, Spółka polska ze Lwowa, madame Olinka

  • formowanie polskiego przemysłu filmowego po roku 1918; najważniejsi producenci i twórcy kina niemego w Polsce

  • "Mocny człowiek" - film niemy o ambicjach artystycznych

  1. Polskie kino dwudziestolecia międzywojennego

  • popularne tematy i gatunki (film historyczny, melodramat i jego odmiany, komedia; "Mogiła Nieznanego Żołnierza", "Młody las", "Znachor", "Jadzia")

  • wybitni reżyserzy polskiego kina międzywojennego

  • system gwiazdorski w polskim kinie lat 30

  • filmowe adaptacje literatury

  • przełom dźwiękowy w polskim kinie j jego konsekwencje

  1. Kino żydowskie. Przykład "Dybuka", filmy kręcone w jidisz

  • kultura żydowska na ziemiach polskich

  • produkcja i recepcja filmu jidysz w Polsce

  • kino jidysz i antysemityzm lat 30.

  1. Obraz obozu koncentracyjnego w filmie "Ostatni etap" na tle innych przekazów

  • ikonografia filmu obozowego

  • film Jakubowskiej jako punkt odniesienia dla kolejnych produkcji poświęconych problematyce Holokaustu

  • międzynarodowa recepcja filmu

  1. Obraz okupacji w pierwszych filmach powojennych - "Zakazane piosenki"

  • wymowa warstwy muzycznej (nośnik politycznego przesłania)

  • krajowa recepcja filmu

  • miejsce filmu Buczkowskiego w tradycji kultury

  1. Socrealizm w polskim kinie

  • wymagania doktryny i cechy stylu

  • konwencje filmu produkcyjnego jako głównego gatunku polskiego socrealizmu

  • "Przygoda na Mariensztacie" jako przykład komediowo-musicalowej wersji socrealizmu (postaci Ludwika Starskiego i Leonarda Buczkowskiego w kinie powojennym)

  • wirtuozeria realizatorska najwybitniejszego dzieła polskiego socrealizmu - filmu "Celuloza"

  • wprowadzenie kolorowej taśmy filmowej

  1. Próba przezwyciężenia socrealistycznych schematów

  • odwilż a geneza "czarnych" filmów obyczajowych i "czarnej serii" dokumentalnej

  • realizm społeczny i psychologiczny w kinie odwilżowym

  • podjęcie tematów tabu ("Zagubione uczucia" i "Baza ludzi umarłych")

  • Andrzej Munk - między filmem dokumentalnym a fabularnym

  • debiut fabularny Munka a wątki z jego wczesnej twórczości; socrealistyczne klisze i narracja polifoniczna

  • "Zimowy zmierzch" Stanisława Lenartowicza jako zapowiedź Polskiej Szkoły Filmowej

  1. Polska Szkoła Filmowa

  • podłoże polityczne, wymiar pokoleniowy, główny temat, geografia szkoły: najważniejsze filmy i nazwiska (reżyserzy, scenarzyści, operatorzy, aktorzy)

  • konsekwencje społeczne i psychologiczne wojny i okupacji ("Pożegnania", "Krzyż Walecznych", "Popiół i diament" i "Ostatni dzień lata")

  • Szkoła Polska jako rozrachunek z historią najnowszą: różnorodność postaw, nurtów i poetyk ("Kanał", "Eroica", "Popiół i diament", "Krzyż Walecznych")

  • "Kanał" i "Eroica" - dwa różne obrazy Powstania Warszawskiego. Porównanie stylu Andrzeja Wajdy i Andrzeja Munka

  • Jerzy Wójcik (operator) i Józef Hen (scenarzysta) jako współtwórcy Polskiej Szkoły Filmowej

  • Zespół filmowy "KADR"

  • "Ostatni dzień lata" i "Pociąg" jako filmy nurtu psychologiczno-egzystencjalnego Polskiej Szkoły Filmowej (film Konwickiego jako eksperyment formalny, narracyjny i realizacyjny, film Kawalerowicza jako połączenie melodramatu i thrillera, a także jako diagnoza społeczna Polski roku 1958).

  1. Portret młodej inteligencji czasów odwilży: "Do widzenia do jutra", "Niewinni czarodzieje" (szczegóły po wykładzie 28 stycznia)

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!