repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

Literatura podstawowa i uzupełniająca - sem. I

Literatura podstawowa:

1. Historia kina tom 1 - Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009; rozdziały:

I Andrzej Gwóźdź: Skąd się (nie) wzięło kino, czyli parahistorie obrazu w ruchu, s. 15-74

II: Tadeusz Lubelski: Lumière i Méliès: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, s. 77-136

V: Michał Oleszczyk: David Wark Griffith: kino uczy się opowiadać, s. 275-313

VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392

VII: Tomasz Kłys: Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, s. 393-462

VIII: Joanna Wojnicka: Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego, s. 463-544. (Szczególnie podrozdziały: Siergiej Eisenstein; Pudowkin i wytwórnia Mieżrabpom-Ruś oraz Realizm czy propaganda?)

XI: Iwona Kolasińska-Pasterczyk: Francuska szkoła impresjonistyczna; obowiązuje podrozdział: Abel Gance, czyli "czas obrazu", s. 719-727

XII: Alicja Helman: Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, s. 737-777

2. Paweł Sitkiewicz, Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009; obowiązują rozdziały 2 i 3; Prehistoria animacji i Narodziny filmu animowanego, s. 21-51

Literatura uzupełniająca:

  1. Andrzej Dębski, KINtop. Antologia wczesnego kina. Część 1 i 2, Wrocław 2016. (Szczególnie polecane rozdziały, uzupełniające wiedzę z wykładów - cz. 1: L. Vogl-Bieniek, Historyczna sztuka projekcji. Otwarta perspektywa dziejowa na film jako przedstawienie, M. Loiperdinger, Przyjazd pociągu Louisa Lumière'a. Mit założycielski nowego medium, M. Pabiś-Orzeszyna, Chromofilia, czyli wielobarwność wczesnego kina; cz. 2: Ł. Biskupski, "Duse kinematografu". Dystrybucja, prezentacja i oddziaływanie filmów z Astą Nielsen w Królestwie Polskim przed wybuchem pierwszej wojny światowej

  2. W cieniu braci Lumière. Szkice o początkach kina, red. M. Hendrykowska, Poznań 1995

  1. "Film na Świecie" 1982, nr 3 (283) - numer monograficzny poświęcony Davidowi W. Griffithowi

  2. Dziga Wiertow, Człowiek z kamerą. Wybór pism, tłum. T. Karpowski, Warszawa 1976

  3. Andrzej Kołodyński: Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 32-57 (podrozdział: Wiertow: entuzjazm i kamera)

  4. Alicja Helman, Film faktów i film fikcji, Katowice 1977, s. 37-43 (podrozdział: Wiertow albo wszechobecność kamery)

  5. Tadeusz Szczepański, Wojciech Wierzewski (red.), Eisenstein. Artysta, myśliciel, Warszawa 1982

  6. David Bordwell, The Cinema of Eisenstein, Routledge 2005

  7. Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000

  8. Aleksander Kwiatkowski, Film skandynawski, Warszawa 1986.

  9. Paweł Świerczek, Wszystkie kolory kina, "Ekrany" 2013, nr 6, s. 4-10

  10. Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2006

  11. Marek Hendrykowski, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, "Kwartalnik Filmowy" 2003, nr 44, ss. 18-30

  12. Lotte H. Eisner, Ekran demoniczny, tłum. K. Eberhardt, Gdańsk 2011

  13. Siegfried Kracauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa, W. Wertenstein, Gdańsk 2010

  14. Tomasz Kłys, Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa, Łódź 2006

  15. Kristin Thompson, David Bordwell, Film History. An Introduction, New York 2010

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!