Sensacja 12. edycji MFF T-Mobile Nowe Horyzonty i festiwalu w Rotterdamie 2012. Życie w filmie Filho – precyzyjne, chłodne, rozgrywające się w przestrzeni jednego, brazylijskiego osiedla – wydaje się wyjątkowo poukładane. Pewnego dnia w okolicy pojawia się prywatna firma ochroniarska, która proponuje mieszkańcom swoje usługi. Kto jednak i przed czym powinien tu być chroniony? Reżyser potęguje uczucie niepewności, sprawnie myli tropy, coraz głębiej wciąga widza w swoją grę.
Film, od którego trudno się uwolnić – w „Sąsiedzkich dźwiękach” Brazylijczyk Kleber Mendonça Filho przez ponad dwie godziny buduje napięcie rodem z thrillera po to, by mogło ono wybuchnąć, dopiero gdy ruszą napisy końcowe. Wszystko rozgrywa się w specyficznym osiedlu brazylijskiego miasta. Zamożni mieszkańcy, wysokie kraty oraz dźwięki: ujadanie psa, wirująca pralka, bawiące się dzieci. Sąsiedzkie konflikty i przemilczenia zyskują nowy sens, gdy staje się jasne, że większość mieszkań zajmują członkowie tej samej rodziny.
Paweł T. Felis, „Gazeta Wyborcza”
Urodzony w 1968 roku w Recife (północno-wschodnia część Brazylii), do dziś związany z tym miejscem. Rozpoczynał od krytyki filmowej, programował też eksperymentalne kino w Recife. Po raz pierwszy sam stanął za kamerą w latach 90. Od tego czasu zrealizował wiele filmów krótkometrażowych licznie nagradzanych na festiwalach w Brazylii i za granicą. Sąsiedzkie dźwięki, debiut fabularny reżysera, miał swoją światową premierę na tegorocznym festiwalu w Rotterdamie.
1997 Enjaulado / Caged In (short)
2003 A menina do algodao / The Little Cotton Girl (short)
2004 Vinil verde / Green Vinyl (short)
2005 Eletrodoméstica (short)
2008 Crítico (doc.)
2012 Sąsiedzkie dźwięki / O som ao redor / Neighbouring Sounds