Grounded. Uziemiona zawiera dosadny język oraz sceny związane z wojną.
Rzadko w operze obecne tematy: polityczne, wojenne, genderowe. Jeanine Tesori – bywalczyni Broadwayu i laureatka nagrody Tony (za musical Kimberly Akimbo) – napisała Grounded w 2023 rokuna zamówienie MET. Inscenizuje wywodzący się z tegoż musicalowego środowiska Michael Mayer, który nie jest wszak nowicjuszem w świecie opery. Libretto to z kolei dzieło George’a Branta, który zaadoptował własną sztukę, z powodzeniem wystawianą wcześniej w wielu miastach. Główna bohaterka Jess, pilotująca wielozadaniowe myśliwce F-16, zostaje „uziemiona” w wyniku nieplanowanej ciąży. Chcąc pozostać w wojsku, godzi się nowy przydział: sterowanie z oddali bezzałogowymi dronami i decydowanie o życiu i śmierci – z bezpiecznego dystansu. Ale czy aby na pewno? W główną rolę wciela się kanadyjska mezzosopranistka Emily D’Angelo, obwołana przez prasę „cudownym, potężnym i specjalnym” głosem, która mierzy się tu także z aktorskim wyzwaniem. Przystępny muzycznie tytuł pobudza zarazem do przemyślenia współczesnego porządku świata.
[Źródło: Jan Topolski]