Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na festiwalu w Wenecji, film zrealizowany w tajemnicy przed irańskimi władzami. Jego twórca, Jafar Panahi, brawurowo i ze swadą poruszając się po dobrze sobie znanym pograniczu fikcji i dokumentu, opowiada o reżyserze (w tej roli sam Panahi), który zaszywa się na prowincji, by stąd nadzorować projekt do którego zdjęcia powstają w pobliskiej Turcji. Wierzy, że z dala od Teheranu zdoła schronić się przed czujnym okiem władzy, ale to życzeniowe myślenie nie wytrzymuje jednak konfrontacji z rzeczywistością. Atmosfera wokół jego zaangażowanego politycznie melodramatu staje się coraz bardziej napięta, na domiar złego niepokój udziela się także mieszkańcom goszczącej reżysera wioski. Na zakurzonych uliczkach groza spotyka absurd, a najlepszą bronią przed tytułowymi niedźwiedziami - których nikt nie widział, lecz wszyscy się ich boją - okazuje się czarny humor. Jafar Panahi, do niedawna więzień reżimu, podejmuje trudne tematy z lekkością i swadą artysty, który doświadczając opresji, pozostaje wewnętrznie wolny.
Urodził się w 1960 roku w Iranie. Jeden z najbardziej utytułowanych reżyserów irańskiej nowej fali. Swoją karierę filmową rozpoczął od asystowania Abbasowi Kiarostiamiemu. Po realizacji kilku dokumentów nakręcił w 1995 roku nagrodzony Złotą Kamerą na festiwalu w Cannes Biały balonik. Później było Lustro – Złoty Lampart na festiwalu w Locarno w 1997 roku i Krąg –Złoty Lew na festiwalu w Wenecji w 2000 roku. W marcu 2010 Panahi z powodu swojego politycznego zaangażowania został aresztowany przez służby irańskiego reżimu. Został wprawdzie w końcu uwolniony, lecz ciąży na nim 20-letni zakaz pracy twórczej.
1988 Yaarali bashlar (short / doc.)
1995 Biały balonik / Badkonake seid / The White Balloon
1997 Lustro / Ayneh / The Mirror
2000 Krąg / Dayereh / The Circle
2006 Na spalonym / Offside
2010 To nie film / In film nist / This Is Not a Film