Przez serię starannie zakomponowanych krótkich epizodów, z których zbudowany jest film, przeprowadza nas łagodny głos Narratorki, inspirowanej postacią Szeherezady z Księgi tysiąca i jednej nocy. Tym sposobem poznajemy przechodzącego kryzys wiary księdza, parę kochanków unoszących się nad miastem w rytm nastrojowej muzyki, tańczące na ulicy młode dziewczyny czy mężczyznę drżącego o swoje oszczędności. Na pozór nie łączy ich nic, ale czy aby na pewno?
Roy Andersson w charakterystyczny dla siebie sposób snuje refleksję nad ludzkim życiem. Nad jego pięknem, okrucieństwem, blaskiem i banałem. Wykorzystuje do tego narzędzia, które tak dobrze są znane z jego poprzednich filmów, z Trylogią absurdu na czele – surrealizm, melancholię, humor, nonsens, pozostając w tym – co ważne – niezmiennie oryginalny.
Roy Andersson urodził się 31.03.1943 r. w Szwecji. Jest reżyserem filmowym, a sławę przyniosły mu obrazy Historia miłosna i Pieśni z drugiego piętra. W Pieśniach z drugiego piętra, bardziej niż w którymkolwiek z pozostałych dzieł Andersson skonsolidował swój osobisty styl - długie ujęcia, absurdalny humor, ciętą karykaturę szwedzkiej kultury, groteskę à la Fellini, śmieszne sceny i antykapitalistyczną tematykę. Reżyser, mimo iż pracuje od wielu dekad, nakręcił ponad 300 filmów reklamowych, dwa filmy krótkometrażowe i zaledwie trzy obrazy pełnometrażowe.
Filmografia:
1967 Besöka sin son (kr.m.)
1968 Hämta en cykel (kr.m.)
1969 Lördagen den 5.10 (kr.m.)
1970 Historia miłosna / En Kärlekshistoria / A Swedish Love Story
1975 Giliap (kr.m.)
1987 Någonting har hänt (kr.m.)
1991 Härlig är jorden / World of Glory (kr.m.)
2000 Pieśni z drugiego piętra / Sånger från andra våningen/ Songs from the Second Floor
2006 Du levande / You, the Living