W biały, biały dzień, gdy nieba nie można odróżnić od ziemi, zmarli mogą mówić do tych, którzy wciąż żyją - głosi islandzkie powiedzenie. W taki też dzień ginie żona Ingimundura, która spada w przepaść rozpędzonym samochodem. Owdowiały policjant próbuje zacząć wszystko od nowa: opiekuje się wnuczką, wykańcza dom dla córki, chodzi na terapię. Pewnego dnia żona jednak do niego przemówi. Mężczyzna przypadkiem odkrywa jej tajemnice, która po raz pierwszy od dawna wzbudzi w nim silne emocje. Gdy tama udawanego spokoju pęknie, nic nie powstrzyma przemocy. Reżyser niezapomnianych, ekstrawaganckich Zimowych braci swoim drugim filmem potwierdza, że jest jednym z najzdolniejszych młodych twórców ze Skandynawii. Biały, biały dzień - dojrzalszy, formalnie chłodny i zdystansowany, ale kipiący od tłumionych uczuć - to przenikliwy obraz zmagań z żałobą, a jednocześnie angażujące kino zemsty. Odtwórca głównej roli Ingvar E. Sigurðsson stworzył przekonujący portret wdowca żyjącego w potrzasku przeszłości, powoli osuwającego się w szaleństwo. Islandzki aktor słusznie został nagrodzony przez jury canneńskiego Tygodnia Krytyki.
Mariusz Mikliński
Światowej sławy kompozytorka i śpiewaczka, doktor habilitowana sztuki muzycznej, wykładowczyni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Jej utwory wykonywane były na wielu festiwalach, m.in. na "Warszawskiej Jesieni", Festiwalu "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu i Dniach Muzyki Andrzeja Panufnika w Krakowie. Wraz z mężem, Michałem Mocem, utworzyła program rezydencji artystycznych dla twórców muzycznych na Islandii. Pierwsza edycja projektu miała miejsce w dniach 16 - 31 października 2019.
Kompozytor, akordeonista, doktor habilitowany sztuki muzycznej, wykładowca Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W dorobku twórczym posiada ponad 50 wykonywanych kompozycji - wśród nich utwory kameralne, wokalne, wokalno-instrumentalne, orkiestrowe, ze szczególną preferencją akordeonu jako instrumentu solowego. Sam siebie określa jako "zapalonego podróżnika wierzącego w moc natury oraz potrzebę emocji - w życiu i w sztuce".
Islandia to nasze szczególne miejsce na Ziemi. Potęga natury, nieobjęte wyobraźnią przestrzenie i całkowicie odmienna rzeczywistość mają na nas i na naszą twórczość ogromny wpływ. Dzieląc się tym miejscem chcemy, aby młodzi kompozytorzy mogli osobiście przekonać się i zapamiętać, że wśród tego co nam się o świecie wydaje NIEWIELE BYĆ MUSI, za to WIELE BYĆ MOŻE - Agata Zubel
Pierwsza w Polsce certyfikowana towarzyszka w żałobie. Ukończyła kurs "Duszpasterstwo i towarzyszenie w żałobie" w Heidelbergu. Pytana o swoją misję, mówi: "Chcę przyczynić się do tego, żebyśmy w naszym społeczeństwie otwarcie mówili o kwestiach umierania i śmierci. Tylko wtedy będziemy w stanie skutecznie wspierać osoby w żałobie". Prowadzi stronę anjafranczak.com oraz bloga Sprawy Ostateczne (https://sprawyostateczne.pl/), na którym pisze o tematach związanych z umieraniem, śmiercią i żałobą.
Fotograf, filmowiec i malarz. Z pochodzenia Islandczyk, ukończył szkołę filmową w Kopenhadze. W 2017 roku zadebiutował w pełnym metrażu filmem Zimowi bracia, który spotkał się z gorącym przyjęciem na wielu festiwalach: w Locarno (m.in. nagroda dla najlepszego aktora), Toronto, na Camerimage (najlepszy debiut operatorski) i we Wrocławiu (Nagroda FIPRESCI). Został też uznany za najlepszą duńską produkcję. Do realizacji Białego, białego dnia Pálmasona zainspirowała seria własnych fotografii pt. A White Day.