repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

Ostatni seans filmu odbył się 28 października 2017.

Wielka czerwona jedynka

The Big Red One

reż. Samuel Fuller

czas: 162’
produkcja: USA 1980
obsada: Lee Marvin, Mark Hamill, Robert Carradine, Bobby di Cicco, Kelly Ward
scenariusz: Samuel Fuller
zdjęcia: Adam Greenberg
montaż: Morton Tubor
muzyka: Dana Kaproff
producent: Gene Corman
produkcja: Lorimar Productions
właściciel praw: Warner Bros. Entertainment Polska
język: angielski, francuski, niemiecki, włoski
barwa: kolor i cz.-b.

Podczas II wojny światowej Fuller znalazł się w szeregach Pierwszej Dywizji Piechoty i walczył na wielu frontach. Musiało minąć kilka dekad, by zdecydował się na nakręcenie Wielkiej czerwonej jedynki, filmu, w którym wracał do wojennych doświadczeń. Był już wtedy doświadczonym reżyserem. Przez te lata próbował podjąć ten temat, jednak zawsze czegoś brakowało. Produkcja ostatecznie ruszyła w roku 1978, do czego przyczyniła się sprawna ekipa. Na odtwórcę jednej z ról, Lee Marvina, reżyser wpadł w kawiarni i krzyknął do niego: Lee, jesteś moim sierżantem! Aktor zgodził się bez wahania. Podobnie jak Fuller Marvin walczył podczas II wojny światowej i obaj byli gotowi zmierzyć się na planie filmowym z demonami wojny. Młody zespół aktorski musiał przejść intensywne szkolenie prowadzone przez doświadczonych w boju trenerów.

W tej częściowo autobiograficznej produkcji reżyser rozdzielił swoje wojenne historie między cztery postaci. Robert Carradine wciela się w Zaba, pisarza z cygarem w ustach. Znany z Gwiezdnych wojen Mark Hamill gra skomplikowaną postać Griffa, rysownika zmagającego się z moralnymi dylematami, Bobby DiCicco jest bezbłędny jako Vinci, włoski imigrant wychowany przez ulicę, natomiast Kelly Ward odgrywa postać Johnsona, prostego wiejskiego chłopaka. Wraz z sierżantem, weteranem I wojny światowej, podążają oni szlakiem bojowym przebytym przez Fullera, od inwazji w Afryce Północnej w roku 1942, przez Sycylię w 1943, lądowanie w Normandii w 1944, kończąc na Falkenau, niemieckim obozie w Czechosłowacji w roku 1945. Jest to jedyny film o II wojnie światowej nakręcony przez żołnierza, który przetrwał te wszystkie inwazje. Fullerowi udało się opowiedzieć o wszystkich tych trudnych doświadczeniach w jednym filmie o budżecie czterech milionów dolarów. 

Premiera Wielkiej czerwonej jedynki odbyła się w Cannes w 1982 roku, ale podczas montażu dokonano nieplanowanych przez Fullera skrótów. Pełna wersja została pokazana dopiero w 2004 roku, siedem lat po śmierci reżysera. Dzisiaj dzieło Fullera jest uważane za jeden z najlepszych filmów wojennych wszech czasów.

Samantha Fuller

Samuel Fuller

Samuel Fuller urodził się w 1912 roku w Worcester (Massachusetts) w żydowskiej rodzinie. Jeden z najbardziej twórczych amerykańskich reżyserów filmowych. Już w wieku 13 lat pracował dla "New York Journal" jako copyboy. W wieku 17 lat był reporterem od spraw kryminalnych w "San Diego Sun". W latach 30. XX wieku udało mu się wydać trzy powieści. Pisał już wtedy pierwsze scenariusze filmowe. Za jego debiut scenariuszowy uznaje się musical Hats Off (1936). Podczas II wojny światowej Fuller służył w armii USA na terenie północnej Afryki i we Włoszech. Brał udział w lądowaniu aliantów w Normandii. Nagrodzono go m.in. Brązową i Srebrną Gwiazdą za odwagę. Po wojnie wrócił do swojej profesji w Hollywood i już w 1949 roku zadebiutował jako reżyser westernu I Shot Jesse James. W latach 50. specjalizował się w westernach i filmach wojennych. Po premierze The Steel Helmet (pierwszy film o wojnie w Korei 1950-1953) został oskarżony o komunizm i antyamerykanizm. Dzięki sukcesowi filmu Fullerem zainteresowała się wytwórnia 20th Century Fox, która umożliwiła mu realizację siedmiu kolejnych produkcji, m.in. Park Row, Kieszonkowiec z South Street i Czterdzieści rewolwerów.

Na przełomie lat 50. i 60. reżyserował filmy z mniejszymi budżetami, ale wciąż wywoływał kontrowersje. Najpierw Shock Corridor (1963) rozgrywający się w szpitalu psychiatrycznym. Następnie The Naked Kiss (1964) - biografia prostytutki, która próbuje zacząć wszystko od nowa. W latach 1967-1980 zrealizował tylko jedną produkcję, z której koniec końców kazał wykreślić swoje nazwisko. Wrócił do reżyserowania na początku lat 80. Najpierw autobiograficzna Wielka czerwona jedynka odwołująca się do doświadczeń reżysera z okresu służby wojskowej. Niestety film został przemontowany bez jego zgody. W 1981 roku stworzył Białego psa na podstawie powieści Romaina Gary'ego. Ponownie doszło do skandalu, a film nie miał dystrybucji w USA. Dla Fullera to rasistowskie doświadczenie skończyło się wyjazdem do Francji, gdzie wyreżyserował już tylko dwa filmy. Krótko przed śmiercią wrócił do USA. Zmarł w 1997 roku.

Pojawił się w epizodzie w Szalonym Piotrusiu Jeana-Luca Godarda, w którym odpowiada na pytanie Jeana-Paula Belmondo, czym jest kino: A film is like a battleground. It's love. Hate. Action. Violence. Death. In one word: emotions.

Joanna Ostrowska

Wybrana filmografia

1953 Kieszonkowiec z South Street / Pickup on South Street

1957 40 rewolwerów / Forty Guns

1963 Shock Corridor

1964 The Naked Kiss

1972 Szpieg z ulicy Beethovena / Dead Pigeon on Beethoven Street

1980 Wielka czerwona jedynka / The Big Red One

1982 Biały pies / White Dog

inne filmy

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!